Imperial porter (ekstrakt med spesialmalt)

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Skal prøve mitt første ekstraktbrygg (lei etter 3 forsøk med ølsett med vannaktig / tynt resultat), og da føltest en imperial porter som det rette...
Data i følge beercalc.dk:

Statistics
Volume: 18 liters
OG: 1069
FG: 
Alcohol: 6.8 % by vol.
Colour: 69 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 51 IBU
BU/GU: 0.73

Fermentables
Dry Light Extract 2500 grammes
Dry Medium Extract 500 grammes
Cara Pils 37 EBC 100 grammes
Chocolate Malt 100 grammes
Munich Malt 20 EBC 150 grammes
Black Malt 1200 EBC 150 grammes
Roasted Barley 100 grammes
Dextrose 100 grammes

Hops
Chinook 12.6% alpha 25 grammes 60 minutes
Challenger 7.6% alpha 25 grammes 60 minutes
Challenger 7.6% alpha 25 grammes 15 minutes
Challenger 7.6% alpha 10 grammes 1 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 10 grammes 1 minutes

Fermentation
Yeast: Danstar Nottingham

Comments
Spesialmalten kokes i 10 liter i ca 25 min på 70 - 75 grader.
Skyllt med 5 liter kokt vann. Etterfylles med kaldt vann til 14 liter før kok i ca 65 minutter.
Rører / koker inn maltekstrakten før tilsetting av humle etter inntil 5 min.
Irish Moss 15 min før kokeslutt.
Tenker å droppe 20 gram tørka lakris i bryggedunken etter koking.

Setter stor pris på innspill  :yes:

Münchenermalt må i grunnen meskes for at du skal få noe særlig utbytte av den, og da må andelen av den være større (og temperaturen lavere, meskingen vare lengre). Om du har muligheten for å meske, kan du godt øke den til et kilo, ellers ville jeg kuttet den ut. Noen vil sikkert si at roasted barley hører til stout heller enn porter, og selv om jeg ikke tror noe særlig på at stout og porter er to forskjellige ting, ville jeg likevel kuttet den og økt mengden av chocolate malt og black patent.

Dekstrose gjør ølet tynnere, mens carapils gjør det tykkere. Ingen av dem er nødvendige.

Men jeg tror ølet vil kunne bli godt med oppskriften slik den er.

Takk for innspill, Kjetil.

Tror faktisk jeg skal prøve meg med en mesk av münchnermalten i humlepose, f.eks. ca 67 grader i 60 min. Kan dette funke? (Antar at det blir dårligere utbytte, jf redusert utbytte av humle ved bruk av pose, så da reduserer jeg bare mengden i beercalc for å nærme meg det realistiske nivået, sjøl om dette da blir en teoretisk stipulasjon.)
Kutter dextrose og carapils-malten og vil leike litt med økning av sjokolade og svartmalt. Må si jeg er frista til å kjøre på med litt roasted malt, men får se.

Det vil kunne funke. Jeg har gjort det selv, stort sett med godt utbytte (men da med pilsner og pale malt), kanskje rundt 70%. Det fungerer best om du har en pose som lar malten ligge så løst som mulig i gryten, altså en som fyller hele grytens volum. Med det kan du faktisk brygge all-grain uten eget meskekar (såkalt brew-in-a-bag). Da er det vanlig å bruke en så tynn mesk at skylling ikke er nødvendig (sånn som 6 liter vann per kilo malt).

Brew-in-a-bag hørest spennende ut å prøve for å nærme meg all-grain uten full mesking. Har ikke tilgjengelig slik, men kan vurdere å bruke flere humleposer (har flere tilgjengelig) for slik å prøve å frigjøre plass. Kan uansett kjøre skylling med noen liter vann om jeg - som du, Kjetil, anbefaler - f.eks. mesker pose med 1 kg münchnermal i 6 liter vann, for jeg trenger jo uansett ca 10 liter (eller mer) til spesialmalten.
Jeg begynner å glede meg skikkelig til jul. Ikke bare pga julemat og juleøl og akevitt og barnas uhemmede entusiasme og forventinger, men også til mitt første brygg uten ølsett  :iconlol: Håper bare ikke det blir en nedtur.

Du kan alltids sy en større pose av egnet tøy. Jeg gjorde det, og det er lett. Her er forresten en video som viser prinsippet:

http://www.basicbrewing.com/index.php?page=january-16-2010-homegrown-organic-corn-pilsner

Justering av oppskrift etter innspill:
Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1077
FG: 
Alcohol: 7.6 % by vol.
Colour: 82 EBC (Black)
Bitterness: 55 IBU
BU/GU: 0.71

Fermentables
Dry Light Extract 2900 grammes
Munich Malt 20 EBC 1000 grammes
Chocolate Malt 250 grammes
Black Malt 1200 EBC 275 grammes
Mash schedule: Münchnermalt meska i pose i 10 liter vann i 65 - 68 grader i 60 minutt.

Hops
Chinook 12.6% alpha 35 grammes 60 minutes
Challenger 7.6% alpha 35 grammes 60 minutes
Challenger 7.6% alpha 25 grammes 15 minutes
Challenger 7.6% alpha 15 grammes 1 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 15 grammes 1 minutes

Fermentation

Comments:
Sjokolademalten og svartmalten meskes (sammen med munchnermalten) i humlepose i 8-9 liter i ca 30 min på ca 68 grader.
All malt skylles med ca 4 liter kokt vann. Etterfylles med kaldt vann til 14 liter før kok i ca 65 minutter.
Rører / koker inn maltekstrakten før tilsetting av humle etter inntil 5 min.
Irish Moss 15 min før kokeslutt.
Dropper 20 gram tørka lakris i bryggedunken ved kokeslutt.

Hm, nå blir det igjen litt i overkant mye svart malt. Det er en vanskelig balanse mellom akkurat passe og for mye i svarte øl, og ølet blir verre med for mye enn med for lite. Jeg tror det holder rikelig med totalt 400 gram, 50/50 svart/chocolate.

Kjetil S skrev:
Hm, nå blir det igjen litt i overkant mye svart malt. Det er en vanskelig balanse mellom akkurat passe og for mye i svarte øl, og ølet blir verre med for mye enn med for lite. Jeg tror det holder rikelig med totalt 400 gram, 50/50 svart/chocolate.

Iflg Beercalc så vil oppgitt mengde gi 82 EBC (sort) være innenfor malen for en Imperial Porter, men dette er jo helt teoretisk. I og med at jeg aldri har brygget porter før, tar jeg innspillet på alvor og justerer. Dette gir 69 EBC som også ligger innenfor malen (60 - 100 EBC).

Takk, Kjetil  :ilike:

Kjetil S skrev:
Du kan alltids sy en større pose av egnet tøy. Jeg gjorde det, og det er lett. Her er forresten en video som viser prinsippet:

http://www.basicbrewing.com/index.php?page=january-16-2010-homegrown-organic-corn-pilsner

Eller berre bruk eit stort stykke tøy, skubb det heilt nedi kantane på kjelen med sleiva og fest det rundt kanten av kjelen med bagasjestroppar. Greitt om ein ikkje er god å sy...

Eg har brukt gardinstoff frå Ellos, voile, kvit, tohundre spenn for fem meter. Det er billeg meiskekar...

Hey, Tarjei! Sat akkurat og la følgjande inn på mobilen som oppdrag på fredags ettermiddag: tøystoff til "brew-in-a-bag". Ellos kan vere aktuelt om eg ikkje finn stoff på den lokale stoffbua.
Har du kutta brygging med ekstrakt og gått all-grain? (Veit frå før av at du har nytta den lyse danske spraymalten til Stana.)

Både og! Har laga to all grain, ein dry stout som blei bra,og ein wit som står og klukkar no, og blir bra... Men eg har kilovis av spraymalt att, so eg kjem vel til å brygge opp den og. Einaste problem eg førebels har med biab, er at det ikkje er like macho som ørten heimerigga kar med rister, kraner og element. Men som moderne norsk mann bør eg kunne leve med dette.

Et annet lite råd på veien er kanskje å kutte ned litt og gå på en robust porter, det er alltid vanskeligere å få ting helt supert når du brygger såpass kraftige øl, spesielt gjæringen. Jeg ville også ha sett en gang til på humlemengden siden det er humle som en passe IPA :) Mitt forslag er å kutte ned på aromahumle (porter smaker normalt ikke blomster) og heller kjøpt to pakker med flytende gjær, det er nok mye bedre brukte penger for å få et bedre øl. Den største forskjellen i min brygging kom med gjær og ikke med all-grain :)

Tarjei77 skrev:
Einaste problem eg førebels har med biab, er at det ikkje er like macho som ørten heimerigga kar med rister, kraner og element. Men som moderne norsk mann bør eg kunne leve med dette.

Ja, det har blitt ei stund sidan no at ein har kunne synge James Browns' "It's a man's man's man's world" med pondus og bravur.

Erik1984 skrev:
Mitt forslag er å kutte ned på aromahumle (porter smaker normalt ikke blomster) og heller kjøpt to pakker med flytende gjær, det er nok mye bedre brukte penger for å få et bedre øl. Den største forskjellen i min brygging kom med gjær og ikke med all-grain :)

Brukte Nottingham til mitt 3. (og siste) ølsett og det var stor forskjell på dette og de to første brygga der jeg brukte medfølgende gjær. Så spranget over til flytende gjær er kan hende lurt. Kan heller lage en trad engelsk bitter og de bruke både Nottingham'en og aromahumlene.

Masse fram og tilbake dette... Får besøk av østlandskompis i dag som bare har brygga all-grain, så da planlegger vi et ekstrakt- / grainbrygg noe à la dette:

FrodeSys Moderne Porter Style: Imperial Porter (Lakris)  Brewer: Frode Elias Sy

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1069
FG:  
Alcohol: 6.8 % by vol.
Colour: 67 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 39 IBU
BU/GU: 0.56

Fermentables
Dry Light Extract 2100 grammes
Munich Malt 20 EBC 700 grammes
Chocolate Malt 180 grammes
Black Malt 1200 EBC 180 grammes
Wheat Malt 200 grammes
Cara Amber 60 EBC 800 grammes

Mash schedule: 8 liter vann i 65 - 68 grader i 60 minutt.

Hops
Chinook 12.6% alpha 35 grammes 60 minutes
Challenger 7.6% alpha 20 grammes 15 minutes
Challenger 7.6% alpha 10 grammes 1 minutes

Fermentation
Fermented at 21 degrees C for 4 days.
Fermented at 20 degrees C for 10 days.

Comments:

Meska pale-, munchner-, sjokolade- og svartmalt i "brew-in-a-bag" i 8 liter vann på 65 - 68 grader i 60 min. All malt ble skyllt med 3 liter kokt vann. Etterfylt med vann til 18 liter før kok i ca 65 minutter.
Rørte / kokte inn maltekstrakten før tilsetting av Irish Moss 15 min før kokeslutt.
Droppa 20 gram tørka lakris i bryggedunken 1 minutt før kokeslutt.
Sukkerlake 140 gr / 1,3 dl tilført på flaskene. 14 dager i romtemperatur før plassert kaldt i kjellerbod.

Hvordan ble dette brygget?
En stund siden, men savner et resultat da jeg vurderer noe av det samme til neste brygg.

martinus skrev:
Hvordan ble dette brygget?
En stund siden, men savner et resultat da jeg vurderer noe av det samme til neste brygg.

Ja, det har blitt ei stund sidan dette brygget - og i mellomtida har eg m.a. gått tilbake til nynorskens vidunderlege verd  ;)

Eg var rimeleg godt fornøgd med dette brygget, men det kan ha like mykje å gjere med at det var mitt første brygg utan ølsett. Fekk ganske dårleg utbytte pga kverning med gamal kaffikvern, men sikkert også andre faktorar som mykje caramalt. Smaken var rimeleg bra. Rund og med bra preg frå munchenmalten, men ikkje så svart og rista som eg likar mine portere. Vel, eg har nok kome til ei erkjenning av at eg er nok meir glad i stout enn porter, men å setje desse ølsortane opp mot kvarandre er jo litt meiningslaust. Godt øl er godt øl, mykje avheng av situasjonen ein er i, ver, humør etc etc.

Må innrømme at eg ikkje er sikker på om eg vil anbefale deg denne oppskrifta, mest sidan det var mitt første brygg og at det er så lenge sidan slik at vurderinga mi blir på sviktande grunnlag. Om du likevel vil brygge den, så ville eg i alle fall bytta ut medium-spraymalten med vanleg lys. Og så ville eg ha gjort ein delmesk der minst halvparten må vere "meskbar" malt som pale, pils, munchen og / eller kveite.

Takk for tilbakemelding!
Du er nok litt lenger frem i bryggefaget enn jeg her, men det kan være en fin balanse og kjøre del-mesking denne gangen.
I utgangspunktet skulle dette bli mitt siste ekstraktbrygg før jeg går over til maltbrygging.

Sitter med 3 bokser ekstrakt nå. 2 - T.Coopers Amber, og en Brewferm Dark. Vil dette kunne egne seg å bruke tror du, kontra det du hadde/anbefalte i oppskriften?

Tarjei77 skrev:
Einaste problem eg førebels har med biab, er at det ikkje er like macho som ørten heimerigga kar med rister, kraner og element. Men som moderne norsk mann bør eg kunne leve med dette.

:fyflate:

Tilbake
Topp