Imperial stout med vanilje og kakao

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
I går drakk jeg en Mikkeller Beer Geek Dessert. Syns denne var nydelig og kunne tenkt meg å prøve på noe lignende.
Denne er tilsatt vanilje og kakao. Noen tips til mengder på en 20 liter batch? Og er det kakao pulver som brukes?
 
Hvordan gjør dere det med kakaonibs? Riste i ovnen først så i vørter ved kokeslutt eller tørrhumling? Sitter med to pakker nibs og er litt usikker på hva jeg skal gjøre med de?
 
Jeg brukte dem rå. Hadde dem på glass, sammen med vaniljeekstrakt, og dekket med vodka og lot stå i kjøleskapet et døgn. Så helte jeg dem oppi gjæringsdunken på dag 4 når primærgjæringen var over.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg brukte 250g nibs og 30g vaniljefrø på 23 liter imperial milkstout, den har litt samme mengde med kakao og vanilje som Beer Geek Desert. Jeg fikk tips fra Austmann om å bruke nibs på flameout, det ga et fint sjokoladebidrag uten at det dominerer for mye.
 
Jeg lagde en imperial stout med vaniljestang og her hadde jeg 3 vaniljestenger på 15 liter uten at jeg fikk noe særlig vaniljesmak. Om jeg skulle gjort dette på nytt så tror jeg at jeg hadde gått for vaniljeekstrakt og smakt til siste 15 minuttene av kokingen.
 
Tilbake
Topp