Imperial Stout

Hei,
satte en imperial stout som har gjæret i 30 dager. Brukte 17,3 kilo malt der 10 kilo var basemalt. 25 liter i gjæringskaret. Brukte fire pakker US 05 gjær. O.G etter kok var 1,111 mens F.G nå etter 30 dager gjæring er 1,046. Har gjæret på cirka 19 grader. Burde ikke F.G kommet lengre ned, til cirka 10,30 - 1,035 ?
Er litt bekymret for flaskebomber dersom det er for mye "guffe" igjen.
 
Høres ut som den kanskje har stoppet opp litt for tidlig
Kanskje du bør ta den av gjærkaka og pitche ny frisk gjær
 
Brewers Friend med Pro brewer 1.25 profil sier at du trenger 817 mrd gjærceller, men du har omtrent halvparten.

Andre vet nok mer om dette enn meg, men WLP715 og kanskje ny oksygen?
 
Jeg pleier fint komme unna med 2 pakker US-05 på 12 Imperial Stout,
så jeg syntes det er litt merkelig
 
Lot du gjæren få tid til å "svelle" eller startet du ristingen med en gang?
litt skeptisk til å strø tørrgjær på så høy gravity
 
Tømte gjæren i gjæringskaret før jeg stakk om fra BB30, slik at gjæren lå i 5-7 minutter før ristingen av karet.
Det var ikke mye starsan-skum du tømte gjæren på da? Tror kanskje det er litt uheldig. For øvrig ble det nettopp diskutert i Pitching av Gjær og O2 tråden at man ikke bør riste eller røre med tørrgjær. Så vidt jeg har skjønt vil den beste effekten for store øl være å oksygenere etter 12 timer, når tørrgjæren har brukt opp en del av de fulle lagrene den starter med rett fra posen.
 
Jeg strødde rett i tanken på min forrige imperial stout, men da brukte jeg 250 gram S-04 til 50 liter 1.114. Stoppa på 1.030. Har nok vært litt lite gjær mistenker jeg.
 
Kanskje heller at han ikke har meska lenge nok. Eller bomma på pH, eller ikke hatt nok diastatisk kraft i mesken.
Ikke mer Starsan-skum enn vanlig. Mesker på 66 - 67 grader og mesket i underkant av to timer. Ikke peiling på hva pH-verdien var. Har aldri målt den, tror vannkvaliteten er relativt bra. Litt usikker på nok diastatisk kraft i mesken, kjøpte malten ferdig kvernet på Vestbrygg og den lå omtrent 1 måned i kjøleskap før bruk. Brukte mye meget mørk malt, noe som skal gi dårligere utbytte ? Stormgjæringen var intens, rart at gjæringen skal stoppe opp. Har brygget flere imp stout tidligere, men der har ikke O.G vært like høy cirka 1,095 - 1,105 og de har stoppet på 1,025 - 1,030. Alle med fire pakker us -05.
 
Det var ikke mye starsan-skum du tømte gjæren på da? Tror kanskje det er litt uheldig. For øvrig ble det nettopp diskutert i Pitching av Gjær og O2 tråden at man ikke bør riste eller røre med tørrgjær. Så vidt jeg har skjønt vil den beste effekten for store øl være å oksygenere etter 12 timer, når tørrgjæren har brukt opp en del av de fulle lagrene den starter med rett fra posen.
Meget interessant med oksygering etter 12 timer, har brygget et par relativt sterke øl, men alltid oksygert med en gang
 
Tilbake
Topp