Imperial Stout

Ikke mer Starsan-skum enn vanlig. Mesker på 66 - 67 grader og mesket i underkant av to timer. Ikke peiling på hva pH-verdien var. Har aldri målt den, tror vannkvaliteten er relativt bra. Litt usikker på nok diastatisk kraft i mesken, kjøpte malten ferdig kvernet på Vestbrygg og den lå omtrent 1 måned i kjøleskap før bruk. Brukte mye meget mørk malt, noe som skal gi dårligere utbytte ? Stormgjæringen var intens, rart at gjæringen skal stoppe opp. Har brygget flere imp stout tidligere, men der har ikke O.G vært like høy cirka 1,095 - 1,105 og de har stoppet på 1,025 - 1,030. Alle med fire pakker us -05.

I mørkere øl vil pH synke til under 5, og man må kontre med litt kalk og natron for å komme seg opp igjen på trivsels pH for konvertering av stivelsen. Vannkvaliteten kan være fantastisk den, men det skjer ting når man tilsetter malten.

Diastatisk kraft. Det er evnen malten har til å konvertere stivelsen. Jeg pleier å ha 70% basemalt som et minimum, da er jeg uansett trygg. Vet ikke oppskrifta di, men du skriver 10kg basemalt og drøyt 7kg spesialmalt. Blir ikke det knapt 60% da sånn kjapt utregnet? Da sliter du med konverteringen. Det spørs hvor høy diastatisk kraft basemalten din har. Rundt 140 Lindtner så er det trolig ikke problemet, men under 100 så sliter du nok litt der.

Hvor lenge malten har vært kvernet er av liten betydning. Mørk malt konverterer ikke seg selv og behøver enzymer fra basemalt, som forklart ovenfor. Konverterer ikke stivelsen så får du heller ikke den utgjæringa du skal ha siden sukkeret ikke er tilgjengelig for gjæren. Dette kan du løse ved å tilsette amigase i gjæringskaret. Da gjærer du ut til gjæren du har brukt dør, oppgitt å være rundt 12-13% ABV.

Understanding Malt Analysis Sheets
What is Diastatic Power?... Definition and Chart | E. C. Kraus
 
Sist redigert:
Med flytende gjær og gjærstarter ja, men med tørrgjær skal jo lagrene være fulle i utgangspunktet og da har vel ikke oksygenering ved start noen hensikt?
I stand corrected! Beklager, tenkte ikke over at han brukte tørrgjær. Men.... han brukte jo lite tørrgjær, så kanskje det hadde hatt en misjon likevel?
 
Hvor mange liter ble det i gjærkaret? Ser ikke det nevnt noen plass. 4 pakker tørrgjær uten rehydrering på så høy OG er uansett tortur mot gjærcellene og underpitch så det holder :(
 
Hvor mange liter ble det i gjærkaret? Ser ikke det nevnt noen plass. 4 pakker tørrgjær uten rehydrering på så høy OG er uansett tortur mot gjærcellene og underpitch så det holder :(
Sjekke black friday tilbud på Specsavers? ;)
Ja det er en solid underpitch og kombinert med for lite basemalt så har han både utgjæringsproblem og konverteringsproblem vil jeg anta.
upload_2020-11-25_8-11-14.png
 
Takk for mange nyttige innspill, tror nok at jeg har brukt for mye spesialmalt, slik at stouten blir søtere enn beregnet, men alt går i grisen sies det. Målte på nytt i går, samme F.G som for en uke siden.
 
På den annen side vil mye røstet malt balansere mot sødmen
Hvordan er smaken sånn helhetlig?
 
Tilbake
Topp