Imperial

Jeg har prøvd å få en oppfatning av hva «Imperial» betyr i stil sammenheng ( etter en del famling rundt begrepet «vinøs» - se annen tråd). I motsetning til en del andre fora er Norbrygg befriende enkel på området. Imperial blir kun benyttet på en noe mere ekstrem variant av IPA.
Men så vidt jeg forstår så er historien basert på en ekstrem variant av Stout! Kan noen belyse dette nærmere?
 
Jeg har registrert dette. Foran meg har jeg nå en:

Imperial brown ale. - Nøgne Ø
Imperial Stout. - Yeti
Imperial Porter. - Gonzo

Har ennå ikke funnet et eksemplar av

Imperial IPA

Men er sikker på at flere er der ute.

Så hva er svaret mhp stil?

Alle? Norbrygg anerkjenner bare IPA varianten. Eller misforstår jeg?
 
Imperial eller double brukes ofte for å signalisere at det er en sterkere versjon av stilen.

Kinn tøyser litt med dette med sin
Svartekunst - de kaller den en Foreign Extra Double Imperial Russian Export Stout Porter.
 
Kinn har humor! Men er det bare snakk om en mere alkoholholdig variant av en stil? Hvorfor kommer da IPA i en særstilling i Norbryggs stildefinisjoner?
 
Du har både Imperial IPA og Imperial Stout i NB typedefinisjoner.

Ellers, hvis du vil lage en "Imperial" Pilsner, så heter dette Maibock. "Imperial" Hefeweizen er Weizenbock.
 
[QUOTE="Jørgen O, post: 438691, member: 12741" Foreign Extra Double Imperial Russian Export Stout Porter.[/QUOTE]

Klassiker :D:D:D:D
 
Mener å ha lest et sted at for å kunne kalle øl imperial må det være over 7,56 % abv...
:D Jeg bestemmer nå, med den myndighet som er gitt meg, at det må være en alkoholprosent minst 1,76 ganger alkoholprosenten i et gjennomsnitt av 42 øl som produseres kommersielt og benytter navnet på øltypen som danner grunnlaget for imperial-merkelappen i markedsføring.

Eeeeeeller bare bruk det hvis du syns det er en merkbart feitere versjon av et øl... :p
 
Jeg er temmelig sikker på at det må være brygget for eksport til det keiserlige russiske imperiet.

(Imperial foran alt annet enn stout/porter er såvidt jeg vet en nymotens oppfinnelse.)

Stemmer. Britene eksporterte dette knallsterke, mørke ølet til tsarens hoff på 1700-tallet. Jeg ser for meg Katarina den Store med et stort staup av stoffet:) - med påfølgende seksuell trakassering som resultat. Varsling var neppe aktuelt.

Jeg synes forøvrig det er en tragisk historieløshet i det å bruke "imperial" om annet øl.
 
Sist redigert:
Jeg ser at Nøgne Ø har fiffig variant. Navnet på ølet er «Imperial Brown Ale» mens typen/stilen er benevnt Double Brown Ale.
 
Amerikanerne driter da i historie og turer frem. :p

Nemlig. "Imperial IPA" burde kun være en lovlig betegnelse for amerikansk øl dersom man kunne dokumentere at man var leverandør til det keiserlige japanske hoff. Jeg veit ikke hvordan det er med IPA-konsumet der:confused:.
 
Tilbake
Topp