Induksjonstopp VS Gass

Hei medbryggere!

Kan dere der ute hjelpe meg med valg av varmekilde. Går over til ny kjele på 50liter og da blir kokeplata på 2KW alt for svak.
Har sett på krabbekoker, men denne er ikke for innendørsbruk!
Jeg skal brygge innendørs, og har betonggulv.

Er det noen som har ett bra og billig "gass-oppsett for innendørsbruk?
Er det noen som har erfaring med Induksjonstopp?
Jeg vurderer en Induksjonstopp på 3,5Kw (er dette nok?). Denne måler 40x34 cm, mens kjelen er 40cm diameter. Det at kjelen stikker på utsiden av
induksjonstoppen burde ikke ha noe og si.
Er det noen som tør og anslå oppkoktid på f.eks 45liter @65 grader ved bruk av 3,5KW induksjon? Og evt Gass?

Jeg er mest sulten på Induksjon framfor gass mtp sikkerhet.

Håper noen kan komme med egne erfaringer på dette.

Thomas
 
Sjå her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3062.msg22785.html#msg22785
Har no brygga ca 350l øl samt pasteurisert ca 1000l eplejuice på denne på eit knapt år. Syns den har fungert meget bra. Brukar ei 75l rustfri gryte som har induksjonskompatibel bunn.

for 50 liter er det kansje nok med to plater. Det kan gå på ein 16A kurs, men køyrer du på med maks effekt over tid med begge platene er 16A litt i snauaste laget.
Kokaren min har tre plater og er kobla i 3-fase og går på ein 3x16A kurs.
 
Hei Protto, takk for svar.

Artig prosjekt det der ja!
Ut fra KW/kapasitet på gryta havner jeg rett under der du er når jeg ser antall liter pr KW.
Ser du skriver at ved 3x1400w så koker det uten problemer 55liter. Hvor lang oppkoktid
har du på dette? Og fra hvilken temp?
 
Hei ThomasH,

Har selv fundert på dette. Ender opp på at ca 45 liter vil med utgangstemp ca 60 grader og en effekt oppunder på 3500W, koke etter ca 35 minutter. Nå vet jeg at du prosjekterer silkorg som skal brukes i kjelen, så oppkokstiden vil i praksis bli kortere da du kan sette på "full fettar" på varmekilden din når du starter å skylle ut resten av godsakene fra sil/meskekorga!

Kjøp den toppen du smukken!


Geirosj
 
Tilbake
Topp