Infection anyone?

Etter du har kjølt ned vørteren med spiralkjøler ligger det et 5-10 cm lag med gøgg (trub) nederst i kokekaret ditt. Dette skjer allerede etter de 20 minuttene med kjøling. Du bør unngå å stikke heverten (etc) helt ned i trub'en. Tapp kun klar vørter over i gjæringskaret.
Og ikke vift med spiralkjøleren slik at noe virvles opp.

It happened again! Batch nr. 4 med samme laget på toppen er herved et faktum. Den ble flasket tidligere i dag. Virker som vanlig helt fin utenom "topplokket" (bildet vedlagt). Denne batchen ble kjørt i gang før denne tråden ble opprettet. Stabil som jeg er, er derfor 14 gram Irish Moss blader inkludert også her. Denne batchen er på 26 liter. Her er det brukt WLP007 vasket fra en tidligere batch. Denne er brukt i en 2 liters starter. Gjæringen startet etter 3,5 timer og det er ny personlig rekord.

Jeg har imidlertid slått meg til ro med at problemet må være for mye Irish Moss. Skal trappe ned til 4-5 gram blader neste gang.

Jeg googla litt om problemet på engelsk og kom over et forum der en fyr hadde tilsatt 230 gram Irish Moss i ølet sitt. Legendarisk! :)
Sjekk ut: http://www.homebrewtalk.com/f39/irish-moss-i-think-i-added-way-too-much-179800/

Vedlegg

• batch4.JPG
    batch4.JPG
    132,7 KB · Sett: 163
Etter du har kjølt ned vørteren med spiralkjøler ligger det et 5-10 cm lag med gøgg (trub) nederst i kokekaret ditt. Dette skjer allerede etter de 20 minuttene med kjøling. Du bør unngå å stikke heverten (etc) helt ned i trub'en. Tapp kun klar vørter over i gjæringskaret.
Og ikke vift med spiralkjøleren slik at noe virvles opp.

5-10 cm synes jeg høres fryktelig mye ut. Kommer vel an på mengden humle... Anyway, jeg bruker som regel kranen på BB30 om ikke den finner på å gå tett under tapping. Jeg tar da med alt grumset over i gjæringsdunken. Har stukket om et par ganger, andre ganger latt brygget gjære i fred. Har fått bra resultat uansett. Jeg har imidlertid nylig lagt omstikkingen på hylla.

Jeg vet at mange tapper via kranen og bruker sil for å fjerne restene. Jeg hadde planer om å starte med sil, men nå er jeg litt usikker igjen. Hva tenker du om sil vs. tapping av klar vørter via hevert?

Jeg har nok troa på det er Irish moss som koagulerer noe helt grønnjævlig.

Jeg bruker hevert når jeg tapper ferdiggjæret øl over til kar for å flaske ølen, ingen sil. Jo færre bevegelige deler, jo bedre. :)

Jeg har nok troa på det er Irish moss som koagulerer noe helt grønnjævlig.

Jeg bruker hevert når jeg tapper ferdiggjæret øl over til kar for å flaske ølen, ingen sil. Jo færre bevegelige deler, jo bedre. :)

Bruker ikke sil ved tapping av ferdiggjæret øl. Tenker imidlertid bruke sil ved tapping av vørter gjennom kran fra BB30.

It happened again! Batch nr. 4 med samme laget på toppen er herved et faktum. Den ble flasket tidligere i dag. Virker som vanlig helt fin utenom "topplokket" (bildet vedlagt). Denne batchen ble kjørt i gang før denne tråden ble opprettet. Stabil som jeg er, er derfor 14 gram Irish Moss blader inkludert også her. Denne batchen er på 26 liter. Her er det brukt WLP007 vasket fra en tidligere batch. Denne er brukt i en 2 liters starter. Gjæringen startet etter 3,5 timer og det er ny personlig rekord.

Jeg har imidlertid slått meg til ro med at problemet må være for mye Irish Moss. Skal trappe ned til 4-5 gram blader neste gang.

Jeg googla litt om problemet på engelsk og kom over et forum der en fyr hadde tilsatt 230 gram Irish Moss i ølet sitt. Legendarisk! :)
Sjekk ut: http://www.homebrewtalk.com/f39/irish-moss-i-think-i-added-way-too-much-179800/

Slapp av, det der er bare gjær.

En liten gladsak:
Jeg har nå prøvesmakt de 2 første batchene som hadde "dobbel gjærkake". Begge smaker veldig bra, den ene kanskje mitt mest vellykkede brygg så langt. Som alltid har man bekymret seg for mye...:)

For å avslutte saken så er det på sin plass å nevne at etter at jeg kom ned på et fornuftig nivå (ca. 4-5 gram ofr en 25 liters batch) Irish Moss har jeg ikke hatt et eneste tilfelle av gjærlag på toppen etter endt gjæring. Har i senere tid byttet til å bruke Whirlfloc istedenfor Irish Moss uten å ha merket noe nevneverdig forskjell på sluttresultatet.

En litt interessant sak som kan nevnes i denne forbindelse er at jeg laget en splitbatch (delte batchen i 3) av en pils hvor jeg prøvde meg frem med forskjellige humletyper. Det interessante her er at jeg brukte Irish Moss i den ene delen og Whirlfloc i de 2 andre delene. Forskjellen på gjenværende gjærkaker etter flasking var ganske dramatisk. Sjekk ut vedlagte bilder. De 2 første er med Whirlfloc, den siste med Irish Moss. "Irish Moss-gjærkaken" likner veldig på topplokket i batchene som er utgangspunktet for denne tråden.

Vedlegg

• DSC_0415.JPG
    DSC_0415.JPG
    231,2 KB · Sett: 125
  • DSC_0416.JPG
    DSC_0416.JPG
    95,6 KB · Sett: 117
  • DSC_0417.JPG
    DSC_0417.JPG
    146,1 KB · Sett: 121
Det er samme type som jeg bruker.
Jeg har derimot sett tilfeller hvor gjærkaker blir sånn om de får stå i fred en liten stund etter omstikking.

Det er samme type som jeg bruker.
Jeg har derimot sett tilfeller hvor gjærkaker blir sånn om de får stå i fred en liten stund etter omstikking.

Ok. Da har jeg ingen andre teorier. Disse bildene er tatt innenfor et tidsrom på 30 minutter etter tapping. Får kjøpe litt irish moss og se om jeg klarer å gjenskape kunstverket.

Det kan nevnes at ølet ble bra i alle 3 tilfellene, så det er nok ikke noe skummelt på ferde her. :)

Tilbake
Topp