INFO: Caso vs. Hendi - to induksjonsplater på 3,5kW

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Jeg har nå fått testet Caso PRO3500 mot Hendi 3500 som begge er induksjonsplater på 3,5kW.
Caso styres med et digitalt display, og nullstiller seg dersom kontakten dras ut. Den skruer seg ikke på selv dersom kontakten settes inn igjen.
Hendi styres med en 'analog' effektbryter som ikke nullstiller seg når strømmen kuttes. Den skruer seg derfor på igjen på samme effekt dersom strømmen igjen tilkobles
Lysbilde1.JPG

Caso PRO3500 kan ikke brukes med PID via støpselet, og må trolig modifiseres kraftig for at den skal kunne styres med PID.
Hendi fungerer med PID-styring via støpselet uten modifikasjoner en stund, men skruer seg av (sikkerhetsmodus) etter ca 10 minutter med PID-styring. Den kan derfor IKKE benyttes til PID-styrt brygging uten modifikasjoner, noe jeg planlegger ved en senere anledning.

For informasjon og tester av Caso, se følgende diskusjonstråd: INFO: Caso Pro3500 – Fakta om effekt og funksjon

Hendi induksjonsplaten er noe mindre enn Caso, men effekten er lik, og mine målinger viser at de er tilnærmet like effektive.
Lysbilde2.JPG
 
Sist redigert:
Har du gjordt noen brygg med Hendi?

Hvordan takler den en gryte som har større diameter enn toppen?
- Vil det fungere, men at varmen kun blir produsert i den delen av gryta som er rett over elementet?

Vurderer å bestille en selv, med mål om å kansje bygge den om som tyskerene gjør for ekstern kontroll.
Vurderer også en ny gryte, siden den vi bruker nå er litt for liten. Og har sett på de som Emil selger på FINN:
Innvendige mål:
40 liter: 400mm høy, 359mm diameter,
Ca. 5 mm tykk bunn

Hendi er "bare" 32,6CM

Kjøpte du din fra ebay i tyskland sendt direkte til norge?
betalte du både tysk og norsk mva, eller fikk du kjøpt uten tysk mva?
 
Den fungerer fint med min 50l kjele. Har ikke prøvd større.
Planlegger også ombygging - når tiden strekker til
Min kom på 2000 totalt med forsendelse fra Tyskland
 
Har du gjordt noen brygg med Hendi?

Hvordan takler den en gryte som har større diameter enn toppen?
- Vil det fungere, men at varmen kun blir produsert i den delen av gryta som er rett over elementet?
Jeg bruker en 50 l gryte på en Caso plate. Den stikker godt utenfor på alle sider. Det ser ut som platen varmer bare på midten av gryten med ca samme diameter som det som er markert på platen (se bilde over). Det fungerer likevel godt.
 
Noen som har modifisert Hendi´en til å kunne styres med PID uten problemer?
 
Samme her. Nåværende oppsett fungerer så bra at det strengt tatt ikke er behov for ombygging. Det blir derfor alltid utsatt
 
Tilbake
Topp