Finn Berger
Moderator
Her var det mye heavy info å ta imot, men GOD info! har ett spørsmål til, sånn for å mase litt mere;p hvordan vet jeg når det ikke er mere gjær igjen, å gjæringen er ferdig og klar til flasking? Når hydrometeret viser 1.000 betyr det at den er utgjæret da?
Til det siste: Ikke nødvendigvis, faktisk, selv om du sjelden vil komme i nærheten av det tallet.. Det kommer an på gjæren. Som sagt, hvis du bruker storspiseren Belle Saison, så er den kapabel til å senke SG til under 1.000. Men det er aldri sånn at det er en bestemt målingsverdi som forteller deg at nå kan du tappe.
At gjæringen er over, betyr forresten ikke at det ikke er mer gjær igjen. Det er alltid mer gjær igjen - det er jo faktisk mye mer gjær i ølet når gjæringen er ferdig enn når den begynner. Men når den ikke finner mer å spise, går den etter hvert i dvale - som en bjørn om høsten - og ender opp på bunnen av gjæringskaret. Og når arbeiderne har gått og lagt seg, blir det stille - og du kan tappe opp ølet.
For å forstå dette "når den ikke finner mer å spise", må vi se litt nærmere på hva som egentlig foregår under gjæringen. Vi kan dele inn gjæringsprosessen i to faser, primær- og sekundærgjæringen:
- I den første spiser gjæren sukker og formerer seg. Det er da det plopper i gjærlåsen, fordi sukkeret spaltes i alkohol og CO2, og den siste må ut. Etter hvert stilner denne aktiviteten, fordi gjæren ikke finner mer sukker den kan spise. Da er det fort gjort å tro at gjæringen er over. Men det er bare primærgjæringen som er over.
- Nå starter sekundærgjæringen. Det er ikke mer spiselig sukker, og gjæren går løs på sine egne avfallsprodukter, og spiser dem. Det høres jo ganske tvilsomt ut, men det er veldig bra for oss, fordi det er en del avfallprodukter fra primærgjæringen som ikke smaker så godt.(Diacetyl, acetaldehyd, fusel. Du kan google disse, så skjønner du hvorfor det er bra om de blir borte.) Når gjæren spiser disse avfallsstoffene, omdanner den dem til hyggeligere stoffer. Derfor er det veldig viktig å ikke tappe opp ølet før gjæren har fått gjort denne jobben.
Men hvordan vet du når? (Det var vel det du lurte på.)
Hydrometeret forteller deg det delvis. Gjærlåsen skal du være forsiktig med å stole på, men normalt så vil du jo se at det under primærgjæringen en stund plopper veldig heftig, og at det så gradvis roer seg. Når det bare kommer et plopp eller to i minuttet, kan du ta en måling med hydrometeret. Om du da er nær den FG som du regner med at du vil ende opp på - f.eks. 1.014 - kan du regne med at primærgjæringen holder på å avsluttes. Da er det viktig at gjæren får tid på seg til å gjøre jobben med sekundærgjæringen. Vent et par dager, og ta en ny måling. Antakelig har du nå kommet ned på forventet FG - men du kan ikke vite om gjæren ikke vil presse ut enda litt mer av vørteren. Vent et par dager, og ta en ny måling. Om du da får den samme verdien som forrige gang, kan du regne med at du har FG.
De to målingene med samme resultat er en betingelse for tappe opp. Men de forteller deg ikke om gjæren har gjort ferdig sekundærgjæringen, og har lagt seg til ro. Først hvis ølet også har klarnet en del, og det ikke er masse kullsyre som lager mye skum i måleglasset, kan du tappe opp. Er du litt i tvil når du ser på ølet - og smaker; du må alltid smake på prøvene! - så venter du. (Her må du bare skaffe deg erfaring.) Det skader aldri å vente litt ekstra, men det kan skade å tappe for tidlig.
Viktig å vite: Sukker er ikke bare det vi kaller sukker til daglig. Det finnes mange ulike sukkerarter. For enkelhets skyld kan vi skille mellom to typer, enkle og komplekse. De enkle er de vi oppfatter som søte, og det er stort sett dem de vanlige ølgjærtypene våre kan spise. Vi kan kalle dem gjærbart sukker. De komplekse kaller vi da - selvfølgelig - ugjærbart sukker. (Husk bare at selv om de er sukkerarter, så er de ikke søte.) Typisk vil ca. 25% av sukkeret i vørteren være slikt ugjærbart sukker, og derfor komme vi aldri ned til 1.000 i egenvekt med vanlige gjærtyper.
Men de vanlige gjærtypene er heller ikke helt like. Noen spiser mer av sukkeret i vørteren enn andre. Hvis du deler vørteren du har laget på to bøtter, og tilsetter to ulike gjærtyper, vil du kunne oppleve at du får høyere FG (og dermed mindre alkohol) i den ene enn i den andre. F.eks. vil wlp002 kutte ut tidligere enn wlp013, og gi et øl med ørlite restsødme, fordi det fremdeles er igjen litt av det søte sukkeret i ølet, mens wlp013 vil gi deg et øl uten restsødme, og med mer alkohol (et "tørt" øl). Forskjellen vil ikke være veldig stor, men merkbar.
Sukkeret i vørteren dannes gjennom at stivelsen i kornet blir omdannet ved hjelp av enzymer i kornet. Det skjer delvis under maltingen av kornet (som vi som hjemmebryggere jo ikke driver med), men det meste skjer under meskingen. Det er to enzymer som gjør denne jobben. Du kan tenke på dem som spesialiserte verktøy. Det ene - alfa-amylase - omdanner stort sett stivelsen til komplekse (ugjærbare) sukkerarter, men det andre - beta-amylase - lager enkle sukkerarter.
Når vi mesker, kan vi delvis styre hvor mye av gjærbart og ugjærbart sukker vi skal få. Mellom 60 og 65 grader blir det produsert mye gjærbart sukker av beta-amylasen. Går vi over 65, vil beta-amylasen gardvis bli ødelagt, og jo høyere temperatur vi bruker, jo større andel av sukkeret i vørteren vil være ugjærbart, for alfa-amylasen fortsetter å jobbe til godt over 70 grader.
Hva kan du bruke denne kunnskapen til?
Jo, til å styre hva slags øl du skal få. Vil du ha et fyldig øl, mesker du på en høyere temperatur, vil du ha et tørt øl, der det aller meste av sukkeret er omdannet til alkohol, mesker du lavt. Lette, lyse øl er av den siste typen, mens mørke, tunge øl er av den første.
Når du vet hvilken temperatur du har mesket på, og hva slags gjær du bruker (altså om den er flink eller mindre flink til å spise sukker), så vet du også omtrent hva slags FG du kan vente deg. Lav mesketeemperatur og sulten gjær vil gi en ganske mye lavere FG enn høy mesketemperatur og en mindre sulten gjør. (I tillegg spiller oppskriften en viktig rolle, selvfølgelig.)
En ting til slutt: Sjøl om gjæringen er helt over, og det meste av gjæren har bunnfelt seg, vil det alltid være masse gjær igjen i ølet. (Hvis ikke ville du jo måtte tilsette ny gjær for å karbonere når du flasker.) Det skal faktisk en ganske ekstrem filtrering til for å få ut all gjæren av ølet - og sånt driver ikke vi hjemmebryggere med normalt. Selv i den mest krystallklare pilsen du kan klare å lage, er det levende gjær.
Sist redigert: