Ingen alkohol før flasking. Fortsatt håp?

Holder på med mitt første brygg, og har startet med Coopers pilsener for å lære. Nå kan det se ut som jeg kan lære av mine første feil, men trenger hjelp av dere til å finne ut av hva jeg har gjort feil.

Brygget har stått og kost seg i 10 dager, og jeg skulle i dag over på flasking. Spørsmålet er om det er vits å flaske når måling med alkometer viser null og hydrometermåleren synker rett til bunns. Hva kan være grunnen til dette? Er det fortsatt håp? Eller er det bare til å helle dette ut og starte på nytt?

Jeg har fulgt artiklene her på norbrygg for best mulig resultat. En mulig feilkilde kan være at jeg brukte gjæren som fulgte med. Dette fordi vinspesialisten i Bergen mente den absolutt var god nok!  

Ølet ser forreste overraskende bra ut. Lukter godt, og smaker øl. Dog veldig tam øl.
 
Er du sikker på at hyrdrometeret ditt ikke ødelagt? Hva viser det når du måler? Smak evt på ølet. Om det ikke har gjæret så vil det være søtt og gjerne klissete når du smørrer det mellom fingrene.
 
Alkometer sier deg ingenting.
For å finne alkoholmengden (ca) så må du ha brukt oeschlemeteret før gjæring for å måle SG (som vi kaller OG på det tidspunktet), så måler du SG på nytt nå, (som vi kaller FG), så kan du taste inn tallene du fikk fra begge målingene her: http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/  og du vil få en antydning om alkoholinnholdet.
Og ja, ølet er nok rimelig tamt akkurat nå, det er fordi du mangler co2, noe som produseres når du nå tilsetter sukker og flasker.
 
Ikke noe poeng i å tømme et øl når det både smaker og lukter godt? Det er jo som regel et tegn på at ting er som det skal :) Aldri gi opp et hjemmebrygg så lenge det ikke er tydelig infisert. Det har det med å bli bedre over tid selv om det kanskje ikke er noe særlig til å begynne med.
 
1.007 er ca der du burde være når ølet er ferdiggjæret.  hvis startvekten ( O.G.) var 1.045 vil du ha ca 4,5 % i ølet. husk å tilsette primingssukker når ølet skal på flasker.
 
olavgn skrev:
Ikke noe poeng i å tømme et øl når det både smaker og lukter godt? Det er jo som regel et tegn på at ting er som det skal :)

Tenkte kanskje at gjæren på en eller annen måte hadde blitt ødelagt, og at det da ikke hadde vært noe vits i flaske det da det vare ville blitt tamt uansett.. Nå er brygge flasket opp og satt ned i en mørk bod.
 
Tilbake
Topp