Ingen kullsyre:S

Hei!
Har nettop laget mitt første ekstrakt øl. Alt gikk fint frem til jeg nå skulle åpne en av flaskene. Øllet var helt flatt uten kullsyre :confuzed:
Jeg fulgte de vanlige instruksene for og lage øllet, og når FG var på 1010 og stod stille, flyttet jeg mesteparten av øllet over på en ny tank for videre klarning. Jeg tappet 4 flasker utenom den nye tanken for å ha noe å prøve mens resten av øllet klarnet. Disse 4 flaskene hadde alle kullsyre. Hva kan ha godt galt med resten av øllet? Kan gjæren ha dødd helt ut slik at jeg ikke fikk noen ettergjæring på de siste flaskene? Er det forresten noen måte å redde resten av øllet på hvis det nå er flatt i flaskene? :ber: Smaken er bra, men det er ikke så digg med ølsaft :cheeky:

Har forresten en annen dunk som er nesten gjæret ferdig, vil ikke at det samme skal skje med den.. :-\

Mvh. Pål  :)
 
Hei Pål og velkommen på forumet!

Har du tilsatt sukker(lake) til ølet ved tapping på flasker? Hvis ikke, så kan man heller snakke om flaks at noen av flaskene hadde kullsyre i seg. Kan du si noe om tidene mellom omstikking gjæring lagring og flasking?
 
Jo takk takk:)

ja, jeg hadde sukker i ja:) Eneste var at jeg hadde litt mer i andre gangen, ca en teskje..

Gjæret ølet 9 dager (FG 1010) - Nå tappet jeg ølet over til en annen gjæringsdunk for at det skulle bli klarere.. Jeg tappet i tilleg 4 flasker (disse flaskene hadde kullsyre)
Gjæringsdunken stod i en uke - Nå tappet jeg resten av ølet på flasker.
Flaskene stod først 2 dager i romtemperatur og har nå stått 5 dager i kjøleskap..

De 4 flaskene som vi tappet tidlig i bryggingen er helt fine med bra kullsyreinnhold, har åpnet en og en for og sjekke hvordan smaken var:p

Er det mulig å tømme den flate øllen over i et corneliusfat og bruke co2 til karbonering? Har planer om å kjøpe Co2 utstyr uansett :angel:
 
Jeg vil foreslå å ta flaskene ut av kjøleskapet. Gjæren kan ikke gjøre jobben sin når det er for kaldt, og 2 dager er for kort tid. Altså, ta ut flaskene og la dem stå ved romtemperatur i ca en uke, kanskje litt mer siden gjæren vil få seg et lite temperaturkick. Etter denne uken kan du sette dem kaldt igjen.

Jeg ville ikke tømt ølet over i et corneliusfat, du vil da trolig få skikkelig oksidert øl og det smaker ikke godt. Men hadde du stukket om ølet fra lagringsdunk til corneliusfat på forsiktig vis, med hevert og sånn, så ville idéen din være en god én. Det kan du altså godt gjøre ved en neste anledning. :)
 
Tilbake
Topp