Ingen pils suksess.

Nok oksygen kreves for å få nok formering og følgelig en større mengde gjær. Men "nok" gjær kan bety flere ting. Noe av poenget med å få formering av gjær i ølet, er at det under formeringen produseres smaksstoffer (i hovedsak estere). Om man tilsetter en svært stor mengde gjær i utgangspunktet og ikke har nevneverdig formering, kan man risikere et for nøytralt øl. Men som du sier: Når ting går som det skal er jo ting greit. Når ølet er godt er allting godt.

Trond.A skrev:
Det blir nevnt feil termometer. :jaha:
Bruker glass-termometer fra petit.
Gjorde en test, tok varmtvann fra krana, satte begge petit- termometerene (har to i tilfelle uhell med det ene) og tre steketermometere
jeg hadde i kjøkkenskuffa.
ALLE FEM VISTE FORSKJELLIG!  :eek:
De to fra petit dog kun en grader forskjellig., mens de tre steketermometerene viste 3 til 5 grader mindre.
Valgte å stole på de fra petit, men hvis sannheten er at steketermometerene er mer rett forstår jeg jo hvorfor jeg plages med høy FG.
Har andre erfaring med samme petit-termometer?
Og hvis jeg skulle kjøpe nytt som er til å stole på, noen forslag?
Rett termometer er jo uhyre viktig.

Ingen med erfaring med petit sine termometer?
Og hvilke termometer bruker dere?

Jeg har pleid å bruke et gammelt digitaltermometer fra Petit. I skrivende stund bruker jeg det innebygde termometeret i Brau Eulen. Ingen av dem er nok 100 % nøyaktige, men det er heller ikke egentlig så viktig. Etterhvert som man lærer utstyret sitt å kjenne finner man fort ut hvilke temperaturer man bør bruke med termometeret sitt for å oppnå ønsket resultat. Og så går det jo an å kalibrere termometrene sine sånn rimelig i alle fall i isvann og kokende vann. Bruk det samme termometeret fra gang til gang og justér temperaturen opp eller ned etter ønsket utgjæring. mesketemperaturer er uansett ganske ujevne...

Oddvar Demmo skrev:
Deres viten og vokabular er for stort til at jeg ikke alltid er sikker på om jeg forstår dere :)

Det ble vel ikke bedre av at jeg skrev «anektotisk» feil.

Poenget er at «det fungerer for meg» ikke er det samme som «det fungerer». Så selv om hverken du eller jeg har opplevd problemer med utgjæring, selv om vi ikke har gjort noen annen oksygentilsetning enn risting, betyr ikke det at risting er nok i alle tilfeller. Det kan også være at vi har hatt øl som har gjæret nesten like godt som det ville gjort med mer oksygen, det kan hende at det er andre ting i bryggemetodene våre som kompenserer for lite oksygen og det kan hende vi har hatt flaks.

Selv om Gahr har opplevd at økt oksygentilsetning gir bedre, eller ihvertfall mer stabil, utgjæring, betyr heller ikke det at vi må oppleve dårlig utgjæring med lite oksygentilsetning. Det kan være andre ting i Garhs utstyr eller metoder som gjør at han i hans brygging er mer avhengig av oksygentilførsel før gjæring.

Det kan selvfølgelig også være at Gahr har gjort andre endringer samtidig med at han begynte å tilsette oksygen, men akkurat for oksygentilsetning finnes det så mye forskning at vi vet at oksygen betyr mye for gjærens evne til å gjøre jobben sin.

Uansett er det lurt å "kalibrere" måleutstyret. Hydrometer og termometer. Det er synd å kalle det for "instrument", for det er sjeldan dei er veldig nøyaktig, men det er som nevnt viktig å lære seg instrumenta og kjenne. Nok frisk gjær og "høveleg" beluftning pleier å funke. Eg tvilar heller ikkje på at rein o2 gir gjevnare resultat. Sjølv om eg trur det strengt tatt er unødvendig for ein amatørbryggar på atto-nivå som dei fleste av oss er.

Testet termometerene mine fra petit i dag.
Kokte opp vann til det fosskokte og satte dem i.
:eek:
Det ene viste 93 gr, og det andre 94.
:rasende:
Da forstår jeg jo hvorfor jeg ender opp med høy FG.
Hvis jeg TROR jeg mesker på 65 grader mens det egentlig er 71 grader
blir det jo helt feil.
Hva tror dere, blir det rett å legge til like mange grader ved mesketemp, eller prosentvis
like stor feil?

Ole Mørkved skrev:
Er du så sikker på at felen forplanter seg likt hele veien på skalaen?

Nei, det er det som er så kipt. :cheeky:
Den er neppe det, det er derfor jeg spør.
Skulle jeg brukt prosentvis like stor feilmargin
og ville hatt 65 grader skulle temometeret vist ca 61 grader. :jaha:
Er dyrere digitale termometer mer til å stole på?
Skal brygge en IPA til uka og nå vil jeg ha dette sånn nogenlunde rett!
:help:

Trond.A skrev:
Er dyrere digitale termometer mer til å stole på?
Skal brygge en IPA til uka og nå vil jeg ha dette sånn nogenlunde rett!
:help:

Tenker du på nytt termometer så sjekk ut denne tråden om du ikkje har gjort det allerede :).

[[/quote]

Tenker du på nytt termometer så sjekk ut denne tråden om du ikkje har gjort det allerede :).

[/quote]

Tror du glemte tråden.  ;D

Trond.A skrev:
Hva tror dere, blir det rett å legge til like mange grader ved mesketemp, eller prosentvis
like stor feil?

Sjekk ved null grader (vann med isbiter/slush) også, så har du et datapunkt til.

gustavf skrev:
Trond.A skrev:
like stor feil?

Sjekk ved null grader (vann med isbiter/slush) også, så har du et datapunkt til.

Skal jeg gjøre, må bare fryse isbiter først.  :yes:

Har nå hatt noe termometre som har vist litt forskjellig.  Kjøpte først et håndholdt termometer på Clas Olsson som virka fint helt til det kom fukt i det.  Har nå kjøpt et digitalt termometer med ekstern føler.  Det kosta noen lapper, men det er greit å være sikker på temperaturen. 

Har også slitt med dårlig utgjæring, men nå har jeg lagt temperaturen ved innmesking på 63 - 65 grader.  Heller litt lavere enn for høyt for da er det ingen vits i å kjøle ned, da er enzymene inaktivert.  Øker så temperaturen til 70 grader for å få litt mer fylde i ølet. 

Har nå laget noen lager uten at det har vært problem med forgjæringsgraden og er godt fornøyd med å bruke tørrgjær. 

En lite tankeeksperiment:

Blir det noen forskjell i enzym-fordelingen Alfa/Beta hvis man varmer opp ferdigblandet mesk til 65 °C i forhold til å kjøle ned til 65 °C fra feks. 67 °C? Dette siste dersom man bommer litt og havner for høyt, for så å tilsette kaldt vann for å oppnå rett temperatur. Kan det tenkes at man aktiverer en større andel beta-emylase ved å havne for høyt, og disse vil også virke på en lavere temperatur?

Grunne til at jeg spør er at vi ganske ofte havner for høyt når vi mesker, slik at vi etter blanding må tilsette kaldt vann for å få ned temperaturen, eventuellt røre et minutt eller to ekstra med betongblanderen. Vi har også havnet litt under ønsket mesketemperatur uten å foreta oss noe, men som oftes for høyt. Vi har også hatt varierende utgjæring fra tid til annen. Et eksempel er en stout som gjæret fra 1071 til 1012, skulle vært 1016 synes jeg å huske. Den var nok mesket litt under ønsket temperatur som var 66 °C, husker vi aldri oppnådde rett temperatur. Samme gjær (ikke gjenbruk) og samme meskeskjema ble benyttet på en ASIBA som gjæret ned fra 1078 til 1018. Vi ønsket der ca 1015. Denne siste var nok litt for varm under mesking og ble avkjølt med vann. Utgjæringen falt altså fra 83% til 76%, uten at vi finner noen annen grunn til dette enn de første minuttene av meskingen. I tillegg vet vi at ASIBA-en ble beluftet bedre enn vanlig, da det var en liten batch og Labb-dunken ble lagt på fanget og ristet godt.

Du må starte på lav temperatur og så øke den, starter du på høy temp er løpet kjørt, m.m. du får kjølt raskt ned, i motsetning til å starte med lav temp for da kan du bare øke tempen, slik har ihvertfall jeg forstått det.

Disse pilsene er ikke så enkle å lage synes nå jeg,men det er vel bare å prøve og feile,så går det vel tilslutt :jaha:

Kenneth

Oddvar Demmo skrev:
Du må starte på lav temperatur og så øke den, starter du på høy temp er løpet kjørt, m.m. du får kjølt raskt ned, i motsetning til å starte med lav temp for da kan du bare øke tempen, slik har ihvertfall jeg forstått det.

Sist jeg laget pils, så kjølte jeg til ca 20, slengte i gjæren og satt bøtten i boden på 10 grader. Gikk helt greit

Lars B. skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Sist jeg laget pils, så kjølte jeg til ca 20, slengte i gjæren og satt bøtten i boden på 10 grader. Gikk helt greit

Jeg komenterte og svarte hva jeg har lært om mesketemperatur på Beants innlegg :)

Oddvar Demmo skrev:
Lars B. skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Jeg komenterte og svarte hva jeg har lært om mesketemperatur på Beants innlegg :)

Hadde jeg startet mesken på 20, så hadde det kanskje ikke blitt så mye øl av det

Trond.A skrev:

[/quote]

Tror du glemte tråden.  ;D
[/quote]

Haha! det gjorde eg ;D

her er den:  http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5665.msg48169.html#msg48169

Tilbake
Topp