Ingen pils suksess.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Vel, av og til blir det vel ikke helt som forventet.(eller som man håper på).
Etter å ha basert meg på oppskrifter fra dere her på forumet og inne på "prisbelønte oppskrifter" med stort hell
prøvde jeg meg på et stunt.
Skulle lage MIN pils. :ilike:
Etter brygging, gjæring og tre uker i kjelleren var tiden i dag inne for smaking.
Vel :cheeky: Det går nok ned etterhvert, men noen suksess var det ikke.
En ting var at FG ble for høy,(1018) noe som har plaget meg med flere brygg. Men det mangler karakter.
Og ikke ble det klart heller :rasende:
Her er oppskriften, kanskje noen har tanker om hva som ble galt.
25 liter etter mesking, 20 liter i gjæringsbøtta.
Pilsner malt 3000 g
Vienna        1000 g
Carapils        300 g

Tettnanger humle

40 g 60 min
30 g 15 min
30 g 2 min

Mesket 60 min på 65 gr og 10 min 78 gr.

90 min koking.
VLP 800 gjær.
Har jeg bare vært uheldig, eller er det noe her som skriker?

Du har helt sikkert ikke vært uheldig.. , med en FG på 18 burde du riste litt på bøtta for å virvle opp gjæren , så sette den i romtemp et døgn eller to.
Dette pleier å hjelpe på FG. Pils pleier å smake helt pyton til å begynne med... , men gi den en måned eller to så smaker det garantert noe helt annnet !
Noe av hemmeligheten med lager er at det skjer noe med smaken etter en tids lagring , så det gjelder å ha litt tålmodighet.

Jon S skrev:
Du har helt sikkert ikke vært uheldig.. , med en FG på 18 burde du riste litt på bøtta for å virvle opp gjæren , så sette den i romtemp et døgn eller to.
Dette pleier å hjelpe på FG. Pils pleier å smake helt pyton til å begynne med... , men gi den en måned eller to så smaker det garantert noe helt annnet !
Noe av hemmeligheten med lager er at det skjer noe med smaken etter en tids lagring , så det gjelder å ha litt tålmodighet.
Tror litt av grunnen til at jeg har vært plaget med høy FG er for lite oksygen ved tilsetting av gjær. Bruker å riste dunken som fy, men nå er det luftestein og pumpe på tur fra Petit.
Joda, pilsen blir forvist til kjelleren igjen. :yes:.
Så får vi se hvor lenge den får stå. Har bare et problem  >:D
På samme måten som den gamle Jaguaren min, er jeg stor tung og TØRST!  ;D

Trond.A skrev:
En ting var at FG ble for høy,(1018) noe som har plaget meg med flere brygg. Men det mangler karakter.
Og ikke ble det klart heller :rasende:

Høyere mesketemp pga. feil på termometer ?
Villgjær ?
For mye tillsetningsstoffer ?

Det er disse tre tingene som har ødelagt for meg, serlig det med høy FG

Trond.A skrev:
Tror litt av grunnen til at jeg har vært plaget med høy FG er for lite oksygen ved tilsetting av gjær. Bruker å riste dunken som fy, men nå er det luftestein og pumpe på tur fra Petit.
Joda, pilsen blir forvist til kjelleren igjen. :yes:.
Så får vi se hvor lenge den får stå. Har bare et problem  >:D
På samme måten som den gamle Jaguaren min, er jeg stor tung og TØRST!  ;D

Jeg kan ikke tro det er lufting, har selv aldri luftet på annen måte enn å helle vørt over i gjæringskaret, ingen risting el.l. mens utgjæring blir etter ønsket ved hjelp av mesketemp.

Oddvar Demmo skrev:
Høyere mesketemp pga. feil på termometer ?
Villgjær ?
For mye tillsetningsstoffer ?

Det er disse tre tingene som har ødelagt for meg, serlig det med høy FG

Villgjær vil nå heller gi lav FG enn høy. Mesketemperatur er mulig, men oppskriften over burde kunne få høy utgjæring. Og jo, manglende oksygen kan og vil gi høy FG, men om man rister skikkelig bør det ikke være noe problem.

Har hatt et øl med villgjær og høy FG, tilfeldighet ? og et med høy mesketemp og høy FG.
Etter hans beskrivelse og egen erfaring tror jeg ikke i _dette_ tilfellet det er dårlig lufting, men generelt må det noe lufting til.
Men generelt tror jeg lufting er noe overdrevet, det kan ikke være tilfeldighet at ca 100 brygg har gjæret helt ut uten hysterisk :) lufting.

Oddvar Demmo skrev:
Har hatt et øl med villgjær og høy FG, tilfeldighet ?

Ja, høyst sannsynlig. Litt avhengig av hva slags gjær som har forvirret seg oppi ølet, så kan den metabolisere sukker som ikke er tilgjengelig for vanlig ølgjær og burde kun kunne bidra til å senke FG.

Etter hans beskrivelse og egen erfaring tror jeg ikke i _dette_ tilfellet det er dårlig lufting, men generelt må det noe lufting til.
Men generelt tror jeg lufting er noe overdrevet, det kan ikke være tilfeldighet at ca 100 brygg har gjæret helt ut uten hysterisk :) lufting.

Jeg er tilbøyelig til å være enig etter å ha gjæret bortimot like mange øl uten annen lufting enn solid risting. Oksygen er helt klart viktig, men det kan virke som lufting utover risting bare har marginal effekt.

Når du opplever problemer med utgjæring, bør nok uansett lufting være noe av det du ser på. Jeg ville også tatt en skikkelig kontroll av termometrene mine og sett på om gjæringstemperaturen er stabil og nogenlunde riktig.

Hva med en test, en batch uten risting ? hvis det da blir noe lufting på annen måte, fx. ved øsing av vørt fra bryggepannen til gjæringskaret eller sakte tapping fra passende høyde.

Jeg har erfart at for dårlig lufting kan gi dårlig utgjæring i pils. Til vanlig bruker jeg ren O2 og tilsetter nok til å få ca 12 ppm i vørteren. Med luft kan man ikke oppnå mer enn 8 ppm, uansett hvor mye man rister. Dette er STORT SETT tilstrekkelig, men man har ingen garantier. For en tid tilbake gikk jeg tom for O2 og hadde glemt å fylle tanken før jeg skulle brygge (#¤"!%%& amatørfeil...). Alle andre faktorer var identiske med mine normale pilsbrygg (samme termometer, mesketid, malt, gjær, temperaturer osv.), men jeg måtte altså riste i stedet for å bruke O2. Normalt gjærer pilsen min ned fra en OG på 53 til en FG på 12. Dette brygget stoppet på 1018. Poenget er at risting som oftest er helt ok, men man har ingen definitive garantier for at man oppnår stabil utgjæring. Før jeg begynte med ren O2 hadde jeg SOM OFTEST god utgjæring, etter jeg hr tatt i bruk O2 har jeg ikke hatt problemer en eneste gang.

Oddvar Demmo skrev:
merkelig merkelig, det tilsier at jeg alltid skulle vert plaget med lav utgjæring noe jeg ikke er.

Nei, det tilsier at du ikke har noen garantier mot at du KAN få dårlig utgjæring i et gitt brygg, men at det for det meste vil gå helt fint.

Det blir nevnt feil termometer. :jaha:
Bruker glass-termometer fra petit.
Gjorde en test, tok varmtvann fra krana, satte begge petit- termometerene (har to i tilfelle uhell med det ene) og tre steketermometere
jeg hadde i kjøkkenskuffa.
ALLE FEM VISTE FORSKJELLIG!  :eek:
De to fra petit dog kun en grader forskjellig., mens de tre steketermometerene viste 3 til 5 grader mindre.
Valgte å stole på de fra petit, men hvis sannheten er at steketermometerene er mer rett forstår jeg jo hvorfor jeg plages med høy FG.
Har andre erfaring med samme petit-termometer?
Og hvis jeg skulle kjøpe nytt som er til å stole på, noen forslag?
Rett termometer er jo uhyre viktig.

Gahr skrev:
Nei, det tilsier at du ikke har noen garantier mot at du KAN få dårlig utgjæring i et gitt brygg, men at det for det meste vil gå helt fint.

Veldig viktig klargjøring der. Anektoktotisk bevis, det vil si enkeltstående observasjoner av at noe virker eller ikke, er ikke godt nok for å være sikker.

Veldig viktig å bruke NOK gjær, spesielt til lager!
Selv gjør jeg det enkelt, og lager 4-liters starter med 2 (ikke for gamle) smack-packs eller rør til mine 25 liters batcher med pils/lager.
Funker greit som en standarløsning for meg. Brygget en Imperial Pils i vår som gjæret ned fra 1066 til 1008 på tre uker. (Kun risting av bøtta ved tilsetting av gjæren)

Hvis du vil gå mer vitenskaplig til verks så gir Mr Malty's Pitching Rate Calculator deg nøyaktig gjærmengde som behøves.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

gustavf skrev:
Gahr skrev:

Veldig viktig klargjøring der. Anektoktotisk bevis, det vil si enkeltstående observasjoner av at noe virker eller ikke, er ikke godt nok for å være sikker.

Deres viten og vokabular er for stort til at jeg ikke alltid er sikker på om jeg forstår dere :)

Når jeg snakker om gjæring uten nevneverdig lufting har det gått bra i ca 100 av ca. 100 tilfeller.

Lufting (oksygen) er for å få god formering og dermed mere gjær, sant ?
da er det kanskje nok gjær i utgangspunktet ?
Når ting går som de skal gjærer en sterk lager lett ut på en uke, ga må det være nok gjær.

Tilbake
Topp