Ingen synlige tegn til gjæring etter 9 dager.

Heisann! Holder på med en mer eller mindre egenkomponert Stout. Den har stått til gjæring nå i 9 dager, men det er ingen synlige tegn til at det 'skjer noe' i spannet.
Noen tips eller råd? Her er oppskrift og notater:

Oppskrift


Maltblanding
Maris Otter Pale Malt 4000
CaraBohemian 1000
Cara Crystal 500
Chocolate Malt 350
Pale Chocolate 300
Black Malt 250
Rauchmalz 125
Crystal Malt 125 Tot. 6650 g

Meskes 17 liter vann i 60 min på 65 grader , skylling 20 min. 55 grader

Humlekok 65 min.
Chinook 12% 60 g 65 min
Brewers Gold 5% 30 g 40 min
Glacier 6,4% 30 g 25 min
Chinook 13% 10 g 15 min
Warrior 14,1% 10 g 15 min
Protofloc 0,5 tabl 15 min
Warrior 14,1% 10 g 5 min
Lakrisrot 25 g 5 min


Gjæring
Safale S-04 tørrgjær 2 pakker à 11,5 g

Måler OG: 1.048

Notater:
30.01. Ved tapping til gjæringskaret tetter lakrisroten igjen kranen etter 15 liter.
Måtte tømme resten av vørteren over for hånd. Mulig forurensing skjedde her?
04.02. Tørrhumler med 10 g Clacier
07.02. Stått i spann i 9 dager på 15 grader. Fremdeles ingen synlige tegn til gjæring..
 
Hva mener du når du nevner "synlige"? Kan du ta et bilde av vørteren oppi karet?

Med ingen synlige tegn mener jeg minimalt med skumdannelse og ingen aktivitet i gjærlåsen. Vet at det ikke nødvendigvis har noe å si, men blir likevel litt bekymret.
Kan laste opp et bilde når jeg kommer hjem i ettermiddag.
 
Tja, skulle tro at den er så godt som ferdig. Du kan også kjenne det godt på lukten i karet når gjæringen er i gang.
 
Hvis vørteren allerede var kjølt ned til 15 grader før du tilsatte den har den vanskelig for å komme i gang. Sett i såfall brygget inn i stua og la den få kvikne til før du setter den kaldere igjen.
 
Har målt brygget til ca 1.014 nå i ettermiddag. Ned fra 1.048 for 9 dager siden. :)
Så da ser det ut til at tingene går sin gang likevel, eller?
Det lukter ikke spesielt mye av det. Mindre enn ved tidligere brygg. Tenker jeg måler på nytt om en uke, og ser hvordan det ser ut da.
Noen kommentarer til bildet?
 

Vedlegg

  • brygg_080216.jpg
    brygg_080216.jpg
    95,9 KB · Sett: 99
ingenting annet enn at gjæra får enda litt mer tid til å rydde opp etter seg = bedre øl
Tommelfinger regel er 14 dager til gjæring, og 1 uke coldcrash
 
Hei.
Ettersom det ikke boblet i gjæringslåsen under gjæring skulle jeg tro at enten har lokket ikke vært helt tett eller at pakning ved gjæringslåsen lekker. Det er vel ett tips å sjekke dette opp før neste runde? Det kan også være noe som ligger i sporet langs lokket og hindrer dette å komme helt på plass, eller at dette bare ikke har vært helt klemt på plass.
 
Hei.
Ettersom det ikke boblet i gjæringslåsen under gjæring skulle jeg tro at enten har lokket ikke vært helt tett eller at pakning ved gjæringslåsen lekker. Det er vel ett tips å sjekke dette opp før neste runde? Det kan også være noe som ligger i sporet langs lokket og hindrer dette å komme helt på plass, eller at dette bare ikke har vært helt klemt på plass.
Godt mulig at det er dette som har skjedd..
 
Tilbake
Topp