Ink & Dagger, utregning IBU

Du har 0 utilization fra whirlpool, den tredje tilsetningen din.

Du vil uansett ikke treffe korrekt, men feilen du spør om ligger i WP utilization i oppskriften du har satt opp.

*edit: Men samtidig. 17 gram med 11.9% AA gir ikke mer enn 20.5 IBU? Jeg er rusten i dette, men stemmer det?

Og mulig at generell utilization er noe lav? Jeg er rusten på dette og brygget bare 12L om gangen sist runde.. Men antar at det stemmer iom at det sikkert er default.
 
Sist redigert:
Er ikke mulig å beregne med denne da? Ønsker IBU på 30

Skjønte ikke spørsmålet ditt. Og det RealGone sier over her er også et poeng.65 ifht det andre øl oppgir som "whatever" virker ganske mye.

Hvis du gjør det enkelt så bare brygger du ihht oppskrift fra de som har laget kittet. Det er mange tall man kan rote seg vekk i når man ser at de ikke stemmer. Det dummeste du kan gjøre hvis du ikke har noe mål bak det er å justere utover det som følger med kittet.
 
Er ikke mulig å beregne med denne da? Ønsker IBU på 30

Det enkle svaret er "nei".

Jeg veit at Bersmith har lagt inn IBU-verdier for tilsetninger i wp, men i hvilken grad de er til å stole på, veit jeg ikke. Det jeg imidlertid veit, er at du får mye bitterhet ut av wp-tilsetninger, og mer jo høyere temperaturen ved tilsetning er, selvfølgelig. Du øker også bitterheta fra tidligere tilsetninger.

En annen sak er at vanlige IBU-beregninger begynner å bli meningsløse når en brygger sånt øl. Det er ikke bare wp-tilsetningene som roter det til, men også tørrhumlinga. Du får opplevd bitterhet fra andre kilder enn bare isomerisert alfasyre, og tørrhumlinga reduserer alfasyreeffekten. Du kan egentlig bare glemme å prøve å beregne IBU her.

Gjør som @Miguel sier: Følg oppskrifta:).
 
Det enkle svaret er "nei".

Jeg veit at Bersmith har lagt inn IBU-verdier for tilsetninger i wp, men i hvilken grad de er til å stole på, veit jeg ikke. Det jeg imidlertid veit, er at du får mye bitterhet ut av wp-tilsetninger, og mer jo høyere temperaturen ved tilsetning er, selvfølgelig. Du øker også bitterheta fra tidligere tilsetninger.

En annen sak er at vanlige IBU-beregninger begynner å bli meningsløse når en brygger sånt øl. Det er ikke bare wp-tilsetningene som roter det til, men også tørrhumlinga. Du får opplevd bitterhet fra andre kilder enn bare isomerisert alfasyre, og tørrhumlinga reduserer alfasyreeffekten. Du kan egentlig bare glemme å prøve å beregne IBU her.

Gjør som @Miguel sier: Følg oppskrifta:).


Men, jeg synes oppskrifta er for bitter :) Der "problemet" ligger
 
Men, jeg synes oppskrifta er for bitter :) Der "problemet" ligger

Er det basert på opplevelsen av ølet, eller på at du synes 65 IBU er for mye?

Som sagt så er IBU-tallet ganske uinteressant i dette ølet, som har 187 gr i tørrhumlingsdosen. Når det er sagt, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å kutte ut tilsetningen på 60 - og om du baserer ønsket om lavere bitterhet på opplevelsen av originalen, hadde jeg gjort det.
 
Er det basert på opplevelsen av ølet, eller på at du synes 65 IBU er for mye?

Som sagt så er IBU-tallet ganske uinteressant i dette ølet, som har 187 gr i tørrhumlingsdosen. Når det er sagt, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å kutte ut tilsetningen på 60 - og om du baserer ønsket om lavere bitterhet på opplevelsen av originalen, hadde jeg gjort det.

Smaksopplevelsen, dropper evt. 60 minuttershumla da
 
Tilbake
Topp