Innkjøp av utstyr for nybegynner

Jeg har nå bestemt meg for å brygge mitt eget øl! Har lest det meste jeg har kommet over her på forumet, bryggeri.net og sett youtube videoer etc. Jeg har fått en viss oversikt over hva jeg trenger for maltbrygging, men har likevel et par spørsmål angående utstyr. Jeg ønsker et billigst mulig oppsett, det trenger ikke være fancy, bare det er enkelt og gjør jobben.

1. Tenkte å bruke en 30 L kjølebag som meskekar. Dette er tydeligvis ikke helt enkelt å komme over nå som sommeren er over, noen som vet hvor den kan kjøpes? Helst i Bergen, og helst en med dreneringsventil.

2. Noen forslag til en billig og enkel løsning for filtrering i bunn av meskekaret? Ser at noen bruker kobberrør med hull i, hvilken diameter bør man ha på disse hullene?

3. Er det nødvendig med overrisling i meskekaret, eller kan man ta av lokket og helle over vannet?
 
1. Tipper at din lokale Europris stadig har flere kjølebagger !!

2. 1,4-2,0 mm bor eller du kan bruke en Dremel å skjære nogle slisser med den i stedet for huller !

3. Jeg bruker å helle på vannet FORSIKTIG å har ikke hatt problemer med det ! men du kan bruke en foilebakke med huller i til overrisling
 
3. selv brukte jeg å legge aluminiumsfolie over å stikke masse hull i det, da kunne jeg helle ganske agresivt uten problemer.
 
Erlend N skrev:
Jeg har nå bestemt meg for å brygge mitt eget øl! Har lest det meste jeg har kommet over her på forumet, bryggeri.net og sett youtube videoer etc. Jeg har fått en viss oversikt over hva jeg trenger for maltbrygging, men har likevel et par spørsmål angående utstyr. Jeg ønsker et billigst mulig oppsett, det trenger ikke være fancy, bare det er enkelt og gjør jobben.

1. Tenkte å bruke en 30 L kjølebag som meskekar. Dette er tydeligvis ikke helt enkelt å komme over nå som sommeren er over, noen som vet hvor den kan kjøpes? Helst i Bergen, og helst en med dreneringsventil.

2. Noen forslag til en billig og enkel løsning for filtrering i bunn av meskekaret? Ser at noen bruker kobberrør med hull i, hvilken diameter bør man ha på disse hullene?

3. Er det nødvendig med overrisling i meskekaret, eller kan man ta av lokket og helle over vannet?

De kjølebaggene som finnes i handelen i Norge er lite tess. Jeg ville anbefale deg å ta steget fullt ut og bestille et par skikkelige Coleman Extreme kjølebokser fra USA. Prisen er overkommelig, for noen måneder siden (før det siste fallet i dollarkursen) tror jeg at jeg regnet meg fram til en totalpris med frakt og mva og gebyrer på drøyt tusenlappen for TO STK Coleman Extreme - var det noenogfemti quarts tro? - kjølebokser fra www.cabelas.com. Du trenger jo egentlig to kjølebokser, en til mesk og en til varmtvannstank for skyllingen. Ellers finnes de også hos enkelte båtutstyrsbutikker på nettet i Norge, men til en rå overpris. Kan i den forbindelse nevne at jeg i fjor sommer/tidlig høst kjøpte en slik Coleman Ultimate Extreme 50 qts kjøleboks (med hjul) fra en slik båtutstyrsforretning, i Grimstad eller hvor på Sørlandet det var. Prisen var helt OK, noe over 700 kr. med frakt. I år så jeg den samme boksen, samme sted, men nå kostet den plutselig over ettusen kroner ex frakt! Tviler på at økt dollarkurs i mellomtiden kan ta skylden for noe i nærheten av hele denne prisstigningen.

Jeg for min del bruker kobbermanifold til siling (filtrering) av mesken. 12 mm harde kobberrør der jeg har saget slisser med ca 1 cm innbyrdes avstand, med baufil. Slissene kan gå inntil halvveis gjennom røret. Slissene bør visstnok vende ned mot bunnen, men jeg har også lest at det er greit å la dem vende opp. Om de vender ned lurer i hvert fall ikke uønsket fast materiale seg gjennom pga tyngdekraften, om jeg har forstått det riktig.

Noen foretrekker fly-sparging, som er forsiktig overrisling/skylling over tid, med manifold over, mens andre bedriver batch-sparging, der en heller på et antall liter varmt vann - 78 gr. C - i en vending og rører godt, venter litt, siler ut og eventuelt (helst?) gjentar prosessen.

Ekspertene får heller arrestere meg om jeg har kommet med noe som er vranglære her  ::)
 
Ang. kjølebokser fra USA: Jeg kikket nærmere på sidene til det firmaet jeg nevnte i forrige innlegg. To stk 52 qts (ca 50 liter) bokser koster netto 86 USD, flyfrakt til Norge 40 USD, tilsammen USD 126 (=ca NOK 730 ut fra dollarkurs 5,80), pluss 25% mva blir ca NOK 913. Er usikker på hva du må betale i behandlingsgebyr til norsk speditør, kanskje mellom 100 og 200 kroner?.
 
Erlend N skrev:
2. Noen forslag til en billig og enkel løsning for filtrering i bunn av meskekaret? Ser at noen bruker kobberrør med hull i, hvilken diameter bør man ha på disse hullene?

Vil anbefale å sage med baufil, helst junior baufil nesten halveis gjennom et 12 mm rør.
Borring, helst maks 1 mm vil medføre et ukjendt høyt borforbruk.

Til skylling kan du bruke et lokk oppå (grytelokk, isbokslokk) mesken og så helle vann oppå det for å ikke "ødelegge" meskesengen , og fjerne det under siling.
 
Jeg har brukt billige kjølebager (kjøpt på Clas Ohlson og Europris) i mange år. Dunkene jeg bruker, hhv. på 22 og 28 liter, har et varmetap på 1 C i løpet av 90 minutter. Den minste kostet 198 kr, den største rett over 200. Har også kjøpt en 32-iter på Europris, men denne har jeg ikke brukt ennå. Også den kostet rundt 200 kr. Det eneste minus med bagene er egentlig volumet, men om man skal brygge mellom 20 og 25 liter fungerer de helt utmerket. Ikke tappesystem i dem, men kobbermanifold og hevertprinsippet er enkelt.

Ved overrisling bruker jeg kjølebagen som ikke brukes til mesking som varmtvannstank. Jeg tapper vannet ut med en slange og regulerer flow med en kuleventli. I enden av slangen har jeg en liten bit kobberrør med noen små hull i. Dette funker som overrislingsanlegg.
 
Steinarja skrev:
3. selv brukte jeg å legge aluminiumsfolie over å stikke masse hull i det, da kunne jeg helle ganske agresivt uten problemer.
Det gjør jeg også - det virker fint. Å lage en manifold for overisling er litt "overkill".


Henning1 skrev:
De kjølebaggene som finnes i handelen i Norge er lite tess.
Jeg bruker en grønn 32L fra Europris som jeg har installert manifold med kuleventil for ut tapping. Funker bra, taper ca 1 grad på en time.
 
Ser at det er anbefalt 1 mm. hull (hvis man vil bruke opp mange borr  ;D)
Men, i boka om ølbrygging er det anbefalt - hvis man bruker 2 dunker i hverandre - å borre opp bunn i innerste dunk med masse 3 mm. hull. Er det slik å forstå at 3 mm. er for store hull? eller vil maltsenga oppføre seg litt anderledes her?
 
Jeg holder akkurat på å bygge et nytt bryggeri, av plast (ja). Da trenger det ikke være så dyrt, bare skaff noen plastdunker og isoler med liggeunderlag (nøye). En silbunn er da ikke mer enn et rør med sagsnitt i, koblet til en kran på utsiden. Skal snart legge ut bilder av plastbryggeriet :)
 
roba skrev:
Ser at det er anbefalt 1 mm. hull (hvis man vil bruke opp mange borr  ;D)
Men, i boka om ølbrygging er det anbefalt - hvis man bruker 2 dunker i hverandre - å borre opp bunn i innerste dunk med masse 3 mm. hull. Er det slik å forstå at 3 mm. er for store hull? eller vil maltsenga oppføre seg litt anderledes her?

Jeg har prøvd 3 mm. hull, 1700 i en berederbunn, 1. brygg viste at det var gjennomløp for alt i så store hull, 2. brygg beviste at dette må kastes på dynga.
Nå har jeg noen få hundre hull som er langt under millimeteren, fungereer [size=40pt]perfekt
Derfor nevner jeg juniorbaufil
 
Oddvar Demmo skrev:
Erlend N skrev:
2. Noen forslag til en billig og enkel løsning for filtrering i bunn av meskekaret? Ser at noen bruker kobberrør med hull i, hvilken diameter bør man ha på disse hullene?

Vil anbefale å sage med baufil, helst junior baufil nesten halveis gjennom et 12 mm rør.
Borring, helst maks 1 mm vil medføre et ukjendt høyt borforbruk.

Til skylling kan du bruke et lokk oppå (grytelokk, isbokslokk) mesken og så helle vann oppå det for å ikke "ødelegge" meskesengen , og fjerne det under siling.

Driver og sager litt med baufil selv nå, men med 24tpi blad så blir det masse kobberspon som henger fast inni rørene som jeg ikke får bort, dette vil jeg helst ikke ha der..

Dremel ser ut til å gi rene spor, men spiser kappskiver raskt, blir prosjekt dette.... :)
 
neslekkim skrev:
Driver og sager litt med baufil selv nå, men med 24tpi blad så blir det masse kobberspon som henger fast inni rørene som jeg ikke får bort, dette vil jeg helst ikke ha der..

Dremel ser ut til å gi rene spor, men spiser kappskiver raskt, blir prosjekt dette.... :)

Hehe, er det ikke gøy å sage flere titals sagsnitt i kobberrør? ;D

Jeg har også fått slike kobberspon i rørene. Det er forsåvidt ikke så farlig, men hvis du vil bli kvitt en god del av dem, så kan du prøve å trykke dem ut ved hjelp av et mindre rør eller en stang som passer i kobberrøret.
 
Eduard skrev:
Jeg holder akkurat på å bygge et nytt bryggeri, av plast (ja). Da trenger det ikke være så dyrt, bare skaff noen plastdunker og isoler med liggeunderlag (nøye). En silbunn er da ikke mer enn et rør med sagsnitt i, koblet til en kran på utsiden. Skal snart legge ut bilder av plastbryggeriet :)
Gleder meg til de bildene.
Er selv fersk i faget, og har etter et par ekstraktbrygg bestemt meg for å gå videre til "the real thing"  :yes:
Ideen om plast bryggeri synes jeg er spennende. Har fått tak i en gammel kjølebag som jeg har testa. Fylte halveis opp med varmt vann og satte på lokket. Tapte 1 grad på en time.
Men lurer likevel på å skippe den og lage meskekar av to vindunker i hverandre med hull i bunnen av den innerste.
Det virker liksom så enkelt. :skitbra:
Vi får se, gleder meg til bildene.
 
Eduard skrev:
neslekkim skrev:
Driver og sager litt med baufil selv nå, men med 24tpi blad så blir det masse kobberspon som henger fast inni rørene som jeg ikke får bort, dette vil jeg helst ikke ha der..

Dremel ser ut til å gi rene spor, men spiser kappskiver raskt, blir prosjekt dette.... :)

Hehe, er det ikke gøy å sage flere titals sagsnitt i kobberrør? ;D

Jeg har også fått slike kobberspon i rørene. Det er forsåvidt ikke så farlig, men hvis du vil bli kvitt en god del av dem, så kan du prøve å trykke dem ut ved hjelp av et mindre rør eller en stang som passer i kobberrøret.

Trodde dette skulle gå fint ja, blir fort lei, så det tar litt tid dette :)
Må sette meg ned en dag og bli ferdig, er vel det siste som gjenstår nå, bortsett ifra litt latskap rundt slanger.
 
Hehe, disse bildene er lagt ut for lengst. Bryggeriet er faktisk solgt (grunnet plassproblemer). Se også her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2423.0.html
 
Tilbake
Topp