Innspill på Creme Brulee Imp. stout. oppskrift :)

Kopi fra brewsmith:

Batch Size: 21,00 L
Boil Size: 24,31 L
Boil time: 60 min

Est Original Gravity: 1,099 SG
Est Final Gravity: 1,026 SG
Estimated Alcohol by Vol: 9,57%
Bitterness: 78,7
Est Color: 82,3 EBC

7,50 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 78,13 %
0,50 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 5,21 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC) Grain 5,21 %
0,50 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 5,21 %
0,20 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 3,13 %

50,00 gm Columbus (Tomahawk) [12,82 %] (60 min) Hops 50,5 IBU
30,00 gm Nugget [12,50 %] (30 min) Hops 22,7 IBU
25,00 gm Nugget [12,50 %] (5 min) Hops 4,9 IBU

5,0 items Vanilla Bean (Secondary 7,0 days) Misc  
907,18 gm Lactose (milk sugar) (Boil 5,0 min) Misc  
0,30 kg Dememera Sugar (3,9 EBC) Sugar 3,13 % (Skal bruke Billingtons Molasses Sugar, ikke dememera)

1 Pkgs Irish Ale (White Labs #WLP004) [Starter 1000 ml] Yeast-Ale


Hva tror dere om denne oppskriften?
 
Jeg ville kuttet ut lactosen, og byttet cara pils med havregryn(gjærne litt mer enn 5%). Økt litt på roasted barley ca 7% bør gå bra i en så sterk stout.
Bruk nok gjær, se mr.malty. mesk ved 66-67 grader og du kan nok komme ned på 1025 eller deromkring. wlp004 er ikke den som gjærer mest ut.
'kanskje mye med 5 vaniljestenger, ville ikke brukt mer en 2 og heller litt flere dager en 7 ved å smake seg frem.
Kok 90 min så får du skylle litt mere og får bedre utbytte.
 
Lurer på om Aleksander har smakt Souther Tier sin Creme Brulee stout?, den tror jeg det er hauger med vanilie og lactose i..
Men 5 stenger er kanskje i overkant på 20 liter ja..

Og bør vel snitte vaniljestengene også.
 
Endelig noen heimebryggere som prøver å lage noe SPENNENDE!  :biersmile:
Noen ganger tenker jeg at jeg er medlem i "Norsk American Pale Ale-forening" ;)
Lykke til, og gi rapport!
 
Takker for tilbakemeldingene. :) Det er i grunn min bedre halvdel som skal stå for bryggingen av denne, da det er henne som liker Southern Tier sin Creme Brulee.
Vi fikk smake på denne en gang på Cardinal. Ellers er vi begge glad i milk stout, som er nesten lik, med unntak av vaniljen.

Lactose kan ikke kuttes ut da det er en viktig ingrediens til oppskriften. Har lest en klonet oppskrift og kopiert denne.
Det eneste vi har gjort forskjellig er valg av humle, og tilsetting av dememera sukker.

Oppskriften er som sagt hentet fra ett amerikansk forum, og der ble det sagt at to vaniljestenger er for lite til en 20 liters batch.
Og dette ølet skal ha en kraftig smak av vanilje og laktose.

Når det kommer til selve vaniljen så fikk jeg nettopp min forsendelse fra USA med nydelige vaniljebønner. Store ca 15 cm lange, og med en utrolig sterk og nydelig aroma.
Gleder meg villt til å fyre dette i brygget.

Men jeg kan muligens fravike carapilsen og bruke havregryn istedet. carapilsen er der hovedsaklig for skummet sin del.

Hvorfor wlp004 er valgt vet jeg ikke. Men kan godt gå inn for andre substitutter, så bare kom med forslag :)
Kommer sikkert til å lage større starter, men må få tak i større beholder.

body_creme%20brulee%2022oz%20bottle_low.jpg

http://www.southerntierbrewing.com/for%20download%20page/downloads_cremebrulee.html
 
har ikke smakt denne, men 0,9 kg med lactose vil gi 16 ochslegrader som ikke gjærer bort så for å komme ned på 1025-30 inkludert lactosen må du meske litt lavere rund 63-64 grader. det er bare å hive i vanilje og vente til du syns det er passe.
 
Mørk krystallmalt bør gi omtrent samme effekten på skummet som carapilsen gir, i tillegg til langt tydeligere karamellsmak. Hva med heller å erstatte carapils med mer mørk krystallmalt? Mesk lavt, så skal du likevel kunne få godt gjærbar vørter.

Ser ut som et spennende dessert-øl.
 
Skal jo bruke crystal 120L, kan jo bytte ut carapilsen med lik mengde c-120L.

Håper den gjør seg godt når mørket kommer snikende igjen.
 
Jeg smakte på SouthenTier sin Creme Brulee idag hos Cardinal. Heldigvis(!) fikk jeg delt denne med to andre øl-interrsertre. 650ml på 10% hadde nok blitt litt i det drøyeste laget. Men dette var et utrolig spennende øl!
 
Hei

Hvis du ønsker et øl som skal være mest mulig likt southern tier, må du bruke vaniljeessens. 5 vaniljestenger vil gi et preg av vanilje i starten.. men vil avta ganske mye etterhvert.. og siden dette er et brygg som krever noe lagring før nytelse, vil vaniljepreget etterhvert forsvinne..
Så hvis du ikke har brygget denne enda vill jeg tilsatt en del vaniljessens hvis målet er å få et mest mulig likt vaniljepreg som southern tier.
 
Kyrre D K skrev:
Hei

Hvis du ønsker et øl som skal være mest mulig likt southern tier, må du bruke vaniljeessens. 5 vaniljestenger vil gi et preg av vanilje i starten.. men vil avta ganske mye etterhvert.. og siden dette er et brygg som krever noe lagring før nytelse, vil vaniljepreget etterhvert forsvinne..
Så hvis du ikke har brygget denne enda vill jeg tilsatt en del vaniljessens hvis målet er å få et mest mulig likt vaniljepreg som southern tier.

Hei, har tenkt å lage denne snart og har noen spm.

1: Jeg kjøpte 1 flaske vanilje essens i Mexico og føler den er ganske sterk, hvor mange dråper olje trenger jeg til 10 liter ferdig øl.
2: Hvor lenge må den lagres før man drikker den.
3: Hvor mye sukker trenger man pr liter til karbonering til denne
4 Kan man bruke safale 05 til denne

Takker så mye
 
2: Hvor lenge må den lagres før man drikker den.

En bør nok gi et brygg som dette 6mnd. på flaska før man drikker det. For all del - det er nok veldig godt etter 3 mnd. men etter 6 er det bedre (og etter syv er det enda bedre osv. osv.)

3: Hvor mye sukker trenger man pr liter til karbonering til denne

Kommer an på hvor karbonert man vil ha brygget. 6g/l slår sjelden feil.

4 Kan man bruke Safale 05 til denne

Safale US 05 er en god allround gjær, men det vil nok ikke være feil å benytte noe ala WLP007 i stedet.
 
tor.gilje skrev:
]
1: Jeg kjøpte 1 flaske vanilje essens i Mexico og føler den er ganske sterk, hvor mange dråper olje trenger jeg til 10 liter ferdig øl.
2: Hvor lenge må den lagres før man drikker den.
3: Hvor mye sukker trenger man pr liter til karbonering til denne
4 Kan man bruke Safale 05 til denne

1) Umulig å svare på uten å ha prøvd med samme essens selv, men...
Ta en annen øl, gjerne en stout/milkstout og tilsett med dråpeteller til du har ønsket vaniljepreg. Antallet oppskalerer du så til en hel batch.

2) Mener jeg en gang så en tommelfingerregel en gang om 1 uke per 1 plato. Men dette er selvsagt avhengig av øltyper og mye annet.

4) fungerer sikkert, men vil nok gi en søtere øl enn wlp007, som har høy utgjæringen og høy alkoholtoleranse

Forøvrig stod det en kloneoppskrift på creme brulee i forrige BYO, hvor de bla brukte karamellisert sukker ved 2 min gjenværende kok.


Planlegger selv et minibrygg (5liter) i romjula formål teste den.
Og ikke minst står et eks av aleksander's creme brulee i kjøleskapet nå, for samling utover kvelden :) :)
 
Takker for inspill, da er det bare å prøve seg frem. Men hvor mye smak gir 5 stk vanlilje stilker da, er det nok
 
Ble intressert i å prøve en slik oppskrift. Noen
som har fått laget denne med suksess, og hvordan ble det med mengdene?
 
Tilbake
Topp