Innspill til bryggerioppsett (herms)

Heisann. Driver om dagen å lager bryggeri. Og i den forbindelse hadde jeg satt pris på innspill fra dere. Har brygget litt tidligere, men vil anse meg (oss) som nybegynnere.

Oppsettet er som bildet under viser. Øverste tank er varmtvann med herms coil. Tanken til venstre er meskekjele (med hengsle for å lettere tømme den). Og den nederste er da kokekjelen.

Vi ønsker å lage dette i størst mulig grad automatisert, da med elektriske ventiler, pumper, styresystem og det som hører til. Dette skal jeg få til, men når det kommer til det "ølbryggetekniske" så er jeg på tynnere is.

Nederste bilde viser tenkt flyt i prosessen, men her er jeg ikke helt sikker på om alt er tenkt på, eller om vi har tenkt riktig. Vi har tenkt å bruke rør istedenfor slanger, så derfor enda viktigere å prøve å tenke ut alt på forhånd.

Angående whirlpool så er denne her tegnet inn i meskekjelen, men etter å ha søkt litt så virker det som om det er normalt å ha denne i kokekjelen. Trodde egentlig at denne kunne hjelpe til for å unngå tørrlommer eller hva det kalles i mesken.

Setter stor pris på alle innspill til oppsettet vårt :)



1637132341438.png

1637132483939.png
 
Whirlpool er, som du selv påpeker, noe en bruker i kokekjelen etter kok for å samle trub/humlegrums i senter av kjelen slik at minst mulig havner i gjæringskaret. I meskekjelen vil jo sirkuleringen gjennom herms-systemet bidra til jevnhet også temperaturmessig. Ellers ser oppsettet deres ved første øyekast interessant ut :)
 
Whirlpool er, som du selv påpeker, noe en bruker i kokekjelen etter kok for å samle trub/humlegrums i senter av kjelen slik at minst mulig havner i gjæringskaret. I meskekjelen vil jo sirkuleringen gjennom herms-systemet bidra til jevnhet også temperaturmessig. Ellers ser oppsettet deres ved første øyekast interessant ut :)
Takk for oppklaring! Da blir det whirlpool i kokekjelen. Men hadde det hatt noe for seg å ha whirlpool i meskekjelen også?

Ellers tenker vi å ha falsk bunn i både kokekjelen og meskekjelen. Er det vanlig/nødvendig? Har mulighet til å lage denne bunnen selv, tenker da en syrefast plate hvor vi borrer mange hull i en CNC benk, men hvor store bør disse hullene være?

Har ellers forenklet litt i forhold til første tegning :)


1637146696162.png
 
Sist redigert:
Vask og renhold er den mest arbeidsintensive delen av byggingen sammen med eventuell flasketapping. Selve meskingen, kodingen og gjæringen krever ikke mye arbeid. Manuell skylling kan ta noe tid.

Jo bedre du tilrettelegger for vask og eventuell flasketapping, jo større effekt får det på arbeidsinnsatsen.
 
Driver og planlegger mitt neste bryggeri.
Har i dag et HERMS system som kan lage ca. 40 liter øl (opp til ca. 7%).
Heldigvis synes jeg at teknikken bak er bortimot like morsomt som selve bryggingen og derfor ønsker jeg å øke kapasiteten fra 50l meskekjel til 100l.
Det anlegget jeg har i dag, kjøpte jeg av en kollega og jeg har modifisert dette noe. Dette er selvbygd, men ønsker bla. å automatisere prosessene enda mer. Dagens anlegg har PID regulator for HERMSen og skylling. Men ønsker at det fremtidige bryggeriet har flere sensorer, automatiske ventiler og generelt rør og koblinger i rustfritt stål (fremfor slangekobling).

Jeg ønsker som sagt en meskekjel på ca. 100 l som er isolert, vil ha meskeluke for å kunne spa ut malt og helst «rake» (motor for å røre i mesken). Jeg har ennå ikke funnet noe i denne størrelsen som kan passe. Er det noen som vet av noen produsent som har en slik størrelse med de ønskede egenskapene?

Ettersom at jeg ikke har funnet det jeg ønsker, har jeg derfor begynt å designe min egen meskekjel. Aner ikke hva det vil koste å produsere, men har alliert meg med en som sveiser. Dette er et langvarig prosjekt, siden jeg ikke har ubegrenset med midler for å gjennomføre dette. Men har en del tanker på hvordan jeg skal løse noen av utfordringene.
 
Husk at du trenger mye kapasitet både i flow og varme for å kunne step-mashen med en 1 hL mash-tun i en HERMS setup.
 
Ja, jeg vet :) Målet er også å kunne kjøre dette på en 16 A kurs (vet ikke om det går), er det jeg gjør i dag. Men da er det desto viktigere å først varme opp meskevann, så starte oppvarming av skyllevannet når mesketemperaturen har stabilisert seg.
Satser på at 3,5kW holder for oppvarming (som er ca. Grensen på 16A kurs)

Men HERMSen har jeg tenkt å videreføre som i dag, bare som en vannkoker med diameter ca. 30cm og høyde på 40cm. Denne løsningen mener jeg er ideell, siden det tar minimalt med tid å varme opp mesk ifht å bruke skyllekjele med spiral. Altså typisk 2 liter VS 40 liter vann.
 
Ja, jeg vet :) Målet er også å kunne kjøre dette på en 16 A kurs (vet ikke om det går), er det jeg gjør i dag. Men da er det desto viktigere å først varme opp meskevann, så starte oppvarming av skyllevannet når mesketemperaturen har stabilisert seg.
Satser på at 3,5kW holder for oppvarming (som er ca. Grensen på 16A kurs)
Du skal ha ganske god tid for å både varme skyllevannet i en tank, holde mesketemperaturen i en annen samtidig som du kanskje har både lys og varme i lokalet. Samtidig ønsker man i et tre-kjelers oppsett å kunne starte mesk på neste brygg når man koker det første, sånn optimalt for effektiv tidsbruk. Ville ikke hatt mindre enn 3 stk 16A kurser i et sånt bryggeri.

Kanskje du finner inspirasjon eller tips på disse linkene?

 
Du skal ha ganske god tid for å både varme skyllevannet i en tank, holde mesketemperaturen i en annen samtidig som du kanskje har både lys og varme i lokalet. Samtidig ønsker man i et tre-kjelers oppsett å kunne starte mesk på neste brygg når man koker det første, sånn optimalt for effektiv tidsbruk. Ville ikke hatt mindre enn 3 stk 16A kurser i et sånt bryggeri.

Kanskje du finner inspirasjon eller tips på disse linkene?

3 stk 16A mener jeg kanskje er litt overkill. Bruker 1stk 16 A i dag på 50 liter og det går fint, så lenge jeg først varmer opp mesk, før jeg varmer skyllevannet. Bruker 16A 3-fase som jeg splitter opp i 3 stk. 1-fase. Dermed har jeg 3 stk 1-fase 16 A kurser.

Må regne litt mer på strømforbruk etterhvert som jeg har oppsettet klart. Men ved f.eks. å varme skyllevannet først, så vil det ha en stabil temp. På 76-78 grader ved bruk av PID regulator. Deretter varme opp mesk til 45-69 grader (avhengig av stegmesk eller ikke). Tenker at så lenge jeg kjører 1 oppvarming av gangen, så kan (usikker) det funke på 16A kurs
 
Forresten så er 1bbl=159 liter.
Det er det, og utvalget av 100 liter i slike oppsett er om ikke helt fraværende så veldig sjeldent.

Til sammenligning så har jeg fire 16A i bryggeriet mitt.
  • 1 stk 16A går til to kjøleskap for øl og en fryser, gjæringsskapet, taklyset og en varmeovn på de kalde dagene på starten av bryggedagene.
  • 1 stk 16A går til skyllevannsvarmeren som jeg starter når jeg begynner meskingen. Varmeelementet på BB60 er 3000W.
  • 2 stk 16A går til Brewtools B80 som har to støpsler med hver sitt varmeelement på 3000W. Disse er full power ved oppvarming, mens ca 70% effekt ved koking og 40% effekt ved mesking.
 
Det er det, og utvalget av 100 liter i slike oppsett er om ikke helt fraværende så veldig sjeldent.

Til sammenligning så har jeg fire 16A i bryggeriet mitt.
  • 1 stk 16A går til to kjøleskap for øl og en fryser, gjæringsskapet, taklyset og en varmeovn på de kalde dagene på starten av bryggedagene.
  • 1 stk 16A går til skyllevannsvarmeren som jeg starter når jeg begynner meskingen. Varmeelementet på BB60 er 3000W.
  • 2 stk 16A går til Brewtools B80 som har to støpsler med hver sitt varmeelement på 3000W. Disse er full power ved oppvarming, mens ca 70% effekt ved koking og 40% effekt ved mesking.
Ja, det jeg tenker er at jeg må utvide sikringsskapet med flere sikringer.
Det finnes dessverre veldig få meskekjelen rundt 100 liter. Så derfor skal jeg høre med en blikkenslager om å få valset de delene jeg trenger for en egendesignet meskekjele. Aner ikke hvilken pris dette kommer på enda, så det er mulig jeg må revurdere prosjektet.
Uansett så må jeg tenke gjennom oppsettet og regne total watt :)
Er ingen krise å utvide med 1 16A kurs til, men hvis jeg må opp på 32A, må det trekkes ny kabel..
 
Du kan også vurdere en gassbrenner i stedet for nye kurser. Jeg har bare 16A i bryggeriet mitt og bruker en brenner til skyllevannet når jeg brygger 50L. 30-35 liter vann varmes fort og effektivt. Husker ikke hvor mange kW den er på, men det finnes brennere i alle størrelser.
 
Uansett så må jeg tenke gjennom oppsettet og regne total watt :)
Er ingen krise å utvide med 1 16A kurs til, men hvis jeg må opp på 32A, må det trekkes ny kabel..
Siden du designer sjøl og sånn jeg forstår det fikser elektro også, kan du bruke det elementet du vil da fra for eksempel brewpower. Hvor store batcher er målet ditt? I kjeler på 100 liter vil du kunne få rundt 70-75 liter til gjæring. På dette volumet behøver du og en tanke rundt hvordan du vil løse damp problematikk.
 
Kan denne brukes. Må da være billigere enn å leie folk til å lage.

Ja, det er definitivt billigere å kjøpe en slik kjele. Men å modifisere en ferdig kjele og for isolasjon av den, blir som jeg har det i dag.

Når det blir såpass stort, er jeg avhengig av trinse for å løfte ut malt. Ønsker heller en maltluke for å spa ut malten.
Og så ønsker jeg at det fremtidige bryggeriet skal se bedre ut :cool:

Jeg bruker mest tid på meskekjelen, mens kok- og skyllekjele godt kan være noe alá den du linker til.
 
Dette er foreløpig design av meskekjelen
 

Vedlegg

  • Meskekjele.PNG
    Meskekjele.PNG
    172,4 KB · Sett: 19
  • Half Section  View Meskekjele.PNG
    Half Section View Meskekjele.PNG
    336,5 KB · Sett: 19
Kasserte varmtvannsberedere er brukt til såpass store oppsett.
Blir kanskje ikke så fint som det du kjøper nytt, men kostnaden kan bli lavere.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp