Innspill til Dobbeltbock

1Morten

Norbrygg-medlem
Hiv o hoy!
Går svanger med en dobbeltbuck her, men har ingen erfaring med denne stilen fra før. Som dere ser er jeg litt forsiktig med sjokomalten, da jeg er redd for at den skal sette for mye kaffepreg.

Ellers kjører jeg wlp833 i regulerte former, 10 grader og to dager diacetylrest på 16 grader.

Ser dette greit ut? Alle innspill blir satt pris på :)

Vedlegg

• Bokken.pdf
    152,8 KB · Sett: 74
Tja..ser du bruker den lyse britiske chocomalten. Den vil i de mengdene her gi et litt behagelig nøtteaktig preg som jeg synes kler en bock veldig godt. Ellers ville jeg muligens kuttet ut både biscuit og special B da begge disse bidrar med en sødme som fort tipper over i kvalmende.
Min var 95% Munich og 5% choco (TF), startet gjæringen på 8 grader og lot den stige til 10 ila en uke. Etter ferdig gjæring fikk den 6 uker på 3 grader og deretter et halvt år på flaske

Pass på å måle SG så du rekker å legge inn diacetyl rest før gjæren er ferdig. Min fikk diacetyl rest etter 6 dager eller noe (fritt etter hukommelsen).

Jeg brukte kun Munich, pils og carared: https://www.brewtoad.com/recipes/doppelganger-3

Flasket igår etter 9 uker lagring, veldig fornøyd med resultatet så langt. OG 1.090, FG 1.019.

Jeg valgte å gå for WLP838 da denne er mer egnet for doppelbock :p så har jeg tilsatt humle på 90 og 60 for bitterhet. Bock skal smake malt. Og ikke humle. Har også prøvd på vannjustering for å fremheve maltet. Har vært i skapet på 11 grader i 4 dager så jeg vet egentlig ikke hvordan denne har blitt

@cjohansen når det gjelder diacetyl rest. Hva satt du temperaturen til? Og gjorde du det brått eller gradvis ?

Brukte forresten ren O2 ved pitch

Sist redigert:
Gode ting. Tenkte å få litt brødpreget av biscuiten og det slik som i typedefinisjonen, men ofrer gjerne det om det blir kvalmepreg av det ;) Münichen gir vel det ønskede preget der uansett?

Vanlige regimet mitt på lagergjæring er 4 dager 8 grader, 7 dager 10 grader, 2 dager 16 grader for å avslutte en uke på 10 grader igjen. Har funket fjell hver gang.

Edit: rettet de værste skriveleifer.

Tja..ser du bruker den lyse britiske chocomalten. Den vil i de mengdene her gi et litt behagelig nøtteaktig preg som jeg synes kler en bock veldig godt. Ellers ville jeg muligens kuttet ut både biscuit og special B da begge disse bidrar med en sødme som fort tipper over i kvalmende.
Min var 95% Munich og 5% choco (TF), startet gjæringen på 8 grader og lot den stige til 10 ila en uke. Etter ferdig gjæring fikk den 6 uker på 3 grader og deretter et halvt år på flaske
Hva var grunnen til seks uker på 3 grader? Stod den på gjærkaken da?

Jeg valgte å gå for WLP838 da denne er mer egnet for doppelbock :p så har jeg tilsatt humle på 90 og 60 for bitterhet. Bock skal smake malt. Og ikke humle. Har også prøvd på vannjustering for å fremheve maltet. Har vært i skapet på 11 grader i 4 dager så jeg vet egentlig ikke hvordan denne har blitt

@cjohansen når det gjelder diacetyl rest. Hva satt du temperaturen til? Og gjorde du det brått eller gradvis ?

Brukte forresten ren O2 ved pitch

Har ikke notatene mine tilgjengelig, men kicka den opp til 14 eller 16 relativt kjapt. Skrudde om STC og lot den regulere seg selv. Det går jo noen timer da, ettersom kjøleskapet forble lukket.

Klarte ikke å gi meg måtte måle SG 1033 etter 4 dager fra 1085. Måler igjen på lørdag.

Her er det en kopi av min oppskrift. Jeg satt den sammen etter å ha lest rundt overalt.

Vedlegg

• IMAG0720.jpg
    IMAG0720.jpg
    350,6 KB · Sett: 44
Klarte ikke å gi meg måtte måle SG 1033 etter 4 dager fra 1085. Måler igjen på lørdag.

Her er det en kopi av min oppskrift. Jeg satt den sammen etter å ha lest rundt overalt.

Da hadde jeg starta å øke temp for diacetyl rest.

Det beste ølet jeg har laget var med 65% Munich, 33% pils og 2% carafa III special, Hallertauer Mittelfrüh på 60min til 30 IBU, to timers kok. 1075-1019. Dobbel dekoksjon, justert med CaCl og 6L Farris i meskevannet. 14d på 10 grader, opp til diacetylrast, og 2mnd på 2 grader. WLP833.

Sent from my iPhone using Tapatalk

3 forskjellige måter å ta diacetyl rest på, man blir aldri klok på dette. Jeg valgte ikke å gjøre det i går, men satte opp temperaturen fra 11 til 12. 1085-1033 gir en utgjæring på 59% jeg hadde et ønske om å kanskje starte når jeg traff på 1026.

Sist redigert:
Jeg brygget en doppelbock i Februar med:

85,1% Munich Type 2
8,5% pilsnermalt
4,3% caramunich I
2,1% sjokolademalt (tysk)

68 grader mesk. OG 1.086
FG havnet på 1.023 til slutt.
Kun tattnang som humle til 24 IBU

Gjæret med 2 pakker rehydrert 34/70. Kjørte opp tempen til 16 grader etter hovedgjæring. Der sto den i 5-6 dager. Kaldcrasja ølet til 2 grader etter det.
Etter dette sto det til vel uti juli før jeg prøvde det for første gang. Ganske søtt, men velbalansert med mye nøtter, sjokolade-aktig smak o.l.

Det gikk helt bra iallefall! Er du litt usikker med bruk av fersk lagergjær kan jeg anbefale 34/70. Den funker nesten alltid bra!

Tilbake
Topp