Fryst batch...

Satte en batch som skulle gjæres på 12 grader, saflager 04 (2 stk), inn i et modifisert kjøleskap med termostat satt til 12 grader (trodde jeg). Dessverre viste det seg at den var satt på max 12 grader og ikke minimum. To dager senere finner jeg igjen batchen tilnærmet bunnfrossen...

Bare å kaste eller er det håp. Tine sette til mer gjær, eller kan gjæren overleve dette.

Setter stor pris på innspill, om du også bare kan dele erfaring og kanskje ikke vet fasit :cool:
 
Jeg ville ikke satsa på et gjæren er ved sine fulle fem etter det sjokket, men du har ingen ting å tape på å tilsette ny
 
Forresten, saflager 04, hva slags gjær er det?
Tenker du på SafAle S-04?
Det er vel en Engelsk ale gjær
 
Nei, men det gjør det ikke å sette en ny batch heller. Det var ikke 04, men S-23 ser jeg. Problemet er at jeg bor laaangt unna nærmeste butikk for bryggeprodukt så det er at bestille på nett ja...
 
Vil ikke tro du risikerer noen usmaker. Fyr opp temperatur, og pitch 2 nye pakker med tørrgjær når temperaturen er nådd pitch-temp.
 
Ser at det koster meg 200 kr å få sendt to pakker av dette....hmm. Jeg har masse us-05. Hva skjer om jeg bruker en slik pakke, setter temp til 18 grader. Blir det da en lys ale (sikkert dumt spørsmål)
 
Ser at det koster meg 200 kr å få sendt to pakker av dette....hmm. Jeg har masse us-05. Hva skjer om jeg bruker en slik pakke, setter temp til 18 grader. Blir det da en lys ale (sikkert dumt spørsmål)

Ikke dumt i det hele tatt. Jeg tror jeg ville prøvd det
 
Kjør på. Du kan gå ned mot 15 grader hvis du ikke er redd for mangosmak.
Noen sier du kan få det når du er så langt nede med us05. Jeg kjenner det ikke,
men tviler ikke på at andre gjør det.
 
Ser at det koster meg 200 kr å få sendt to pakker av dette....hmm. Jeg har masse us-05. Hva skjer om jeg bruker en slik pakke, setter temp til 18 grader. Blir det da en lys ale (sikkert dumt spørsmål)
Det blir en lys ale ja, men US-05 er for det første en svært nøytral alegjær og har dettuten et oppgitt virkeområde ned til 12 grader så gjærer du den så lavt du tør får du nok et ganske pilslignende øl ut av det..

Jeg lager selv fruens favorittøl på pilsnermalt, humler omtrent som en norsk butikkpils med tyske humler og gjærer det hele med Nottingham alegjær på rundt 23-24 grader.
 
Det underligste skjedde. Isklumpen tinte, og temperaturen kom opp i rundt 16 grader og gjæringen starta igjen... kan dette bli bra da? Usikker på hva jeg skal gjøre nå ja
 
Vi fryser jo små mengder gjær, riktignok blandet med glyserin. Denne gjæren tines så opp, tilsettes en starter, ofte i flere steg, og kan så brukes.
Når gjæren din har startet igjen er den tydeligvis ikke død. 16 grader er jo litt høy så jeg ville brakt temperaturen ned til 10-12 og latt gjæringsforløpet gå sin gang. Det er jo i seg selv et interessant eksperiment.
 
Selv om den har begynt å gjære, så kan det ha dødd for mange gjærceller. Noe som kan tilsvare å underpitche. Hvordan det kan slå ut i usmaker må noen andre svare på.
 
Har fryst øl selv men da under cold crash.
Karbonering på flasker gikk da greit men det krevde kanskje ikke all verdens til gjærceller i forhold til hovedgjæring. Er vel ingen som har foretatt celletelling etter frysing på denne måten sikkert
 
Tilbake
Topp