IPA med Belgisk Ale gjær

Ble litt spontan shopping på bryggebutikken i dag.
Har stort sett brukt standard gjær Safale US-05 til mine ales, og den er fin den.
Men var litt eventyrlysten og kjøpte derfor en Mangrove Jack's M27 Belgian Ale.(Kjøpte også US-05 for å være sikker)

Greia er at jeg egentlig hadde tenkt til å brygge en frisk IPA med Citra og Cascade. Og US-05 er jo et "safe" valg her.
Men tror dere det kan fungere med M27 her? Den er vel mer beregnet til Saison og den slags, men jeg tenker at det er jo ofte friske øl.

Blir det litt for dristig? Bør jeg holde meg til US-05?

Brygger med flere så vil ikke ødelegge hele batchen med dette eksperimentet.
 
White IPA er en av mine favorittøl. Kjenner ikke akkurat til gjæren du nevner, men hadde absolutt prøvd. Om det er to batcher: en av hver gjær.

Om bare en: kjør på. Om de andre ikke liker ølet - sett opp en mine som viser at de ikke har peiling på godt øl.

Bruk nok gjær og oksygen/risting.
 
Takk for innspill. Liker "gutset" ditt.
Men har ikke noe hvetemalt, så blir vel ikke helt en White IPA.

Eneste problemet med 2 batcher er at jeg ikke har så mange steder å la det gjære.
Og de skal visst helst gjære på to helt ulike temperaturer. US-05 (15-22 grader) M27 (26-32 grader)
 
Her er forøvrig oppskriften til Kinn Skoddehav

50%Pilsner Malt; Weyermann - added during mash
45 % Pale Wheat Malt; Weyermann - added during mash
5 % Oat Malt; Thomas Fawcett - added during mash
0,7 gr/l Cascade (8,5%) - added during boil, boiled 30 m
0,7 gr/l CitraTM (10%) - added during boil, boiled 30 m
0,9 gr/ Cascade (8,5%) - added during boil, boiled 15 m
0,9 gr/l CitraTM (10%) - added during boil, boiled 15 m
0,9 gr/l Cascade (8,5%) - added during boil 0 min
0,9 gr/l CitraTM (10%) - added during boil 0 min
0,9 gr/l Cascade (8,5%) - added dry to secondary fermenter
0,9 gr/l CitraTM (10%) - added dry to secondary fermenter
WYeast 3787 Trappist
66 C meisking
90 min koking, 88% effektivitet, 15,2 P til 3,2 P, 50 IBU. Gjæring ved 20 grader C.
 
Skoddehav er godt:)! Jeg prøvde meg på det for snart tre år siden, og klarte å lage en fuselbombe den gangen. Gjensynet med oppskrifta frister meg. Fuselen skal jeg nok unngå nå.

Men havremalten jeg har, er fra den gangen. Tør jeg bruke den, da? (Lagret tørt i plastpose i værelsestemperatur.)

@Snushane: Begynn et nytt og bedre liv nå. Bruk den belgiske:).
 
Brygger ofte ipa og pale ale med belgiske gjærstammer, seinest med slurry fra WLP570, syns det fungerte utmerket. Men holder relativ lave gjæringstemperaturer, slik at ikke esterprofilen overkjører smaken og aromaen fra tørrhumlingen.
 
Brygger ofte ipa og pale ale med belgiske gjærstammer, seinest med slurry fra WLP570, syns det fungerte utmerket. Men holder relativ lave gjæringstemperaturer, slik at ikke esterprofilen overkjører smaken og aromaen fra tørrhumlingen.

Jfr. hva Espen Lothe sa om gjæringstemperaturer når han brukte Wyeast3787 (=WLP530) i gjærepisoden i podkasten din. Han gjærer jo Skoddehav på 20 grader med den. Slåtteøl gjæres vel høyt?
 
"Vi let trappistgjæra vår jobbe fritt opp imot heile 26 for å få eit godt utgjæra og krydderprega øl."

Skal høre episoden om igjen for n'te gang neste gang jeg flasker:). Jeg har kjøpt inn WLP530, som vel er mer eller mindre den samme, og trenger å få frisket opp igjen kurset. Det blir nok Skoddehav - og så en golden ale på 8-9% (for dem som liker sånt). Tror golden ale'n også skal gjæres lavt?
 
I fruktige IPAer er det ikke dumt med litt moderat brett. Jeg ville nok anbefalt å holde seg unna Brett Lambicus med mindre en er spesielt interessert (svett hest, lær og litt medisinale tendenser kan bli voldsomt) - men Brett Clausenii en snill og veldig fruktig gjær som sammen med f.eks. S-04 kan lage en utmerket NEIPA-aktig øl. Kanskje meske litt høyere for å beholde kroppen.

En bonus er økt motstandsdyktighet mot oksygen. Brett-IPAene mine holder seg veldig godt og har frisk og fin humlearoma etter et år på flaske (0,75l, flasket med karboneringsgjær, uten omstikking).
 
Belgisk triks det der, altså karbonere med Brett/karboneringsgjær.
Høres veldig bra ut, takk for at du deler!
 
Å karbonere med brett er ikke noe for meg. Jeg har ikke i nærheten av god nok kontroll over utgjæringen til å prøve det. Men karboneringsgjær (type CBC1 eller sjampis) er egentlig greit i alle situasjoner hvor du ønsker å minimere o2. De er raske, de dreper eksisterende saccharomycesgjær (denne kan ta ut estere) og de legger seg pent på bunnen. Rene kinderegget. Og når 11g varer til 3-5 batcher øl så er billig.
 
Ja, en skal ha kontroll da, karbonere med brett. Og champagne flasker brukes vel i en del Belgiske ølstiler

Artig kinderegg :) Og nyttig info
 
Tilbake
Topp