IPA med maltekstrakt pluss noe ekstra?

Hei alle sammen. Ny på forumet her og relativt ny innen brygging.
Kjøpte i mars 4l starter kittet til nøgne med citra IPA'en og porter settet de har til det. Bryggene ble gode og de forsvant rimelig fort ;)
Har i etterkant skjønt at det å brygge 4l i forhold til 25l er ca like arbeidskrevende, men kostnaden i utstyr er vesentlig høyere med 25l kit.en
Så prøvde to sett med maltekstrakt. Ett på 13 liter fra europris. En headcracker ale. Ble så som så med smaken på den. Og så prøvde jeg nå et 25l sett med robbers gold, golden ale. Den ble faktisk veldig god.

Så nå har jeg prøvd å brygge med malt, med alt som har med det å gjøre. Og så med maltekstrakt og erfart hvor lett det kan gjøres.

Så... Kan man blande disse metodene for å lage en god IPA? Å ta utgangspunkt i en maltekstrakt ale eller IPA og så tilsette noe for å få en kraftigere smak med humle eller malt?

Noen som har prøvd dette og har oppskrift på det? Ser noen skriver at europris har en slik pose med noe druesukkergreier for å ha i brygg for å få fyldigere smak. Er det noe å prøve?

Det går an å bruke maltekstrakt til basen og bare la spesial-malt trekke (mini-mash kalles det vel).
Men jeg antar du sikter til ferdigkokte og ferdighumlete sett?
Humle er så klart uproblematisk å tilsette.

Jeg ville styrt klar av "brew enhancer" og bare brukt vanlig spraymalt (DME)
OK.
Det har jeg også lurt litt på. Hva er egentlig spraymalt?
Ja tenkte på å bruke en form for alesirup og så evt tilsette mer hummle som jeg tenkte jeg kunne koke i vann i en kasserolle, men jeg vil tro mye av fylden og smaken mangler enda. Så hva gjør man fort få mer kompleks smak? (spraymalt vil jeg tro (hva nå enn det er)).

Spraymalt er rett og slett tørket maltekstrakt, eller sagt på en annen måte: flytende maltekstrakt er spraymalt+ca 20% vann

Det der er den flytende varianten av spraymalt, men joda, det burde funke.
Du kan til og med bytte ut hele razorback med ymse DME/LME når du blir litt dreven.

Vil det å tilsette spraymalt øke alkoholprosent en på brygget? Hvis jeg brukte den razorbacken med 1kg spraymalt? Gjær har vel også mye å si i prosessen.

Joda. Skjønner det, men tenkte da at hvis man gjorde brygget ner komplekst med forskjellige typer spraymalt. Så ville man oppnå mer fylde og da igjen høyere alkoholprosent pga mer malt og da sukker.

Joda. Skjønner det, men tenkte da at hvis man gjorde brygget ner komplekst med forskjellige typer spraymalt. Så ville man oppnå mer fylde og da igjen høyere alkoholprosent pga mer malt og da sukker.
Joda, er fullt gjennomførbart det. Men er ikke så mye å velge mellom. Lurer på om man får en bedre maltprofil om man bruker LME kontra DME? Noen som brygger ekstrakt, sånn på årntli?

Og siden du ikke velger gjærbarhetsprofil selv med DME, siden du ikke mesker, så velger du gjærtype alt ettersom hvor fyldig du vil ha ølen.

Så hvilken type gjær burde man gå for?

Spørs jo hva du er ute etter. Først se på attenuasjonen hvis det er viktig for deg. Høyattenuerende gjær spiser mer sukker som gjør at du ender opp med lavere FG, lavattenuerende gjør at du da ender opp med høyere FG. Når du har valgt det så ser du på smaksprofilen til de. Hva vil du oppnå? Helt sikkert noen her som har noen tips til gjær.

Spørs jo hva han lager da, Us-05 er jo en safe gjær. Men hvis man f.eks vil ha litt fyldigere iom at man ikke kan kontrollere noe mesk så må man jo se etter en annen gjær.

F.eks så synes jeg 041 er finfin til session-APA, gir en del fruktighet og spiser ikke like mye som 05.

Tilbake
Topp