ipa oppskrift. hjelp!

Vørter bør normalt kokes minst 60 minutter, hovedsaklig pga. DMS som produseres tidligere i prosessen.
 
Nå syntes jeg vi sporer av tråden litt
Jeg annbefaller TS om å bruke Columbus ved 60 av praktiske årsaker
Hva Vestkyst praktiserer er no annet


Sent from my iPhone using Tapatalk

Beklager hvis jeg gir inntrykk av å ville diskutere Vestkyst. Det var ikke meningen. Men det Kinn gjør, er å løse den oppgaven vi diskuterer, på en annen måte enn det du foreslår. Og å se på det, er vel interessant? Jeg spør Miguel om hva han mener om Kinns skjema, fordi han har mer praktisk erfaring med dette.
 
Beklager hvis jeg gir inntrykk av å ville diskutere Vestkyst. Det var ikke meningen. Men det Kinn gjør, er å løse den oppgaven vi diskuterer, på en annen måte enn det du foreslår. Og å se på det, er vel interessant? Jeg spør Miguel om hva han mener om Kinns skjema, fordi han har mer praktisk erfaring med dette.

Jeg ser kanskje dårlig, er oppskriften til vestkyst postet i denne tråden?

Uansett så er vel Vestkyst en av vinnerne? Jeg synes ikke det selv men, sikkert fordi jeg aldri har smakt en fersk utgave.

Ta det på PM eventuelt.
 
Det er absolutt interresant
Vestkyst er et knall øl
Om Dankel vil løse det på den måten blir det ikke et dårlig øl ;-)
Men ikke det jeg tror var intensjonen i utgangspunkt

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Jeg regner visst litt for lett med at alle kjenner denne oppskriften - sikkert fordi jeg fant den her på forumet. Og fordi det ølet vel er den største suksessen i norsk håndverksbryggeris historie; det må vel allerede kunne kalles en "klassiker"? (Jeg synes ikke det smaker det samme nå som det gjorde den gangen jeg ble hekta på det. Men det kan jo være mine smaksløkers feil.)
Siden jeg har referert så mye til den, bør den være med. (Spar optikerutgiftene, Miguel;).)

OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Malt:
14.0 kg Thomas Fawcett maris otter pale malt
0.6 kg Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EBC
0.6 kg Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III
 
Sist redigert:
Men om den første humla skal oppi ved 30 min, trenger jeg å koke noe lengre enn det ? Altså la vørteren koke en stund før jeg tilsetter humla ?
Jeg syntes du skal holde deg til ditt opprinnelige forslag. Det gjør ingenting å koke i 90min. I følge http://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/ Så ender du opp på en IBU på 50 hvis du følger din egen oppskrift. Prøv den og se hvordan du liker det. Så kan du rådføre deg her eller andre steder med hva du vil endre til neste gang.

Det er bare å venne seg til at du får mer enn det du spør om her på forumet :) Er nesten som om man gikk til psykologen og han/hun bare snakket om seg selv(ref. vestkystdiskusjonen)... hehehe
 
Slik ville jeg gjort

Volume: 15 liters
Boil Volume: 18 liters
OG: 1061
BG: 1051
FG:
Alcohol: 6 % by vol.
Colour: 10 EBC (Golden)
Bitterness: 77 IBU
BU/GU: 1.26


Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 4000 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.




Hops
Columbus 16% alpha 25 g 60 minutes (60 -70 IBU)
Amarillo 6.5% alpha 30 g 15 minutes
Amarillo 6.5% alpha 30 g -1 minutes
Amarillo 6.5% alpha 30 g dry hopped

men for all del, det er du som skal brygge øllet
og mest sansynelig drikke det og

Det skader selvfølelig ikke om du koker i 90 heller
 
.....
Det er bare å venne seg til at du får mer enn det du spør om her på forumet :) Er nesten som om man gikk til psykologen og han/hun bare snakket om seg selv(ref. vestkystdiskusjonen)... hehehe

Poenget var faktisk å bidra konstruktivt til en diskusjon om virkningen av humlestilsetting på ulike tidspunkter. Det må da være relevant i forhold til utgangspunktet for tråden? Jeg kan ikke se noe galt i at jeg ender opp med å spørre om noe jeg ikke vet, siden det viste seg at det jeg trodde var standardvisdom, ikke nødvendigvis bør betraktes som det.
 
Om ikke du ble klokere på humle så ble ihvertfall litt klokere på koke tid


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
hehe - jeg ble først og fremst nysgjerrig på kombinasjonen av humle og koketid, faktisk. Her har man gått rundt og lest Palmer og tenkt at det er da godt at det er noe man kan stole på. Jeg mener; riktignok er både Gud og Gerhardsen døde, men Palmer sto i alle fall der og lyste i mørket. Og så kommer Miguel og river teppet vekk under meg:(. Jeg prøver RDWHAHB, men sjøl det funker liksom ikke helt.

Det er selvfølgelig drøyt å helle slike eksistensielle problemer i hodet på stakkars Dankel - men når han driver og lager oppskrifter, kommer han jo til slutt allikevel ikke utenom dem. Det tar tid å sanke egne erfaringer, og underveis må man bygge på andres - det er faktisk nokså uunngåelig. Men hvilke andres? Hvem kan man stole på? (Dessverre tar ikke "Tillitsmannen" av Gerhardsen opp temaet ølbrygging; det ville ha løst problemet.)
 
Hehe. Var ikke meningen å rive vekk noe teppe. Jeg så bare noe som skurret med egne erfaringer og tenkte å bidra med noe iallefall. Var ikke meningen å spore av.
 
Har ett spørsmål til nå som denne tråden ble så livlig :)

Prøvde å sette inn ett humleskjema på brewersfriend sin kalkulator men der kunne man ikke beregne med tørrhumling. Hvordan gjør man det ?
 
Nå har jeg satt ett skjema som ser slikt ut. Noen tanker ?

40 g 60 min
30 g 15 min
30 g 0 min
30 g tørr

IBU = 62
 
Hvordan fungerer kokingen av den på 0 min. Skrur jeg av varmen og lar den trekke i kjelen? Hvor lenge ?
 
Du heller oppi og skrur av varmen og begynner kjølingen med det samme. Det er vel det vanlige - og i alle fall det jeg gjør.

Jeg mener jeg har sett anbefalt å kjøle ned til 80 før du tilsetter, og så la det stå og trekke noen minutter der. Tanken er vel at da koker du ikke vekk noe smak/aroma i det hele tatt, samtidig som vørteren fremdeles er så varm at det ikke er fare for infeksjon. Det der kjenner jeg for lite til, men kanskje andre kan si noe om det? (På den annen side; du ba vel ikke om alternativer:D.)
 
Du heller oppi og skrur av varmen og begynner kjølingen med det samme. Det er vel det vanlige - og i alle fall det jeg gjør.

Jeg mener jeg har sett anbefalt å kjøle ned til 80 før du tilsetter, og så la det stå og trekke noen minutter der. Tanken er vel at da koker du ikke vekk noe smak/aroma i det hele tatt, samtidig som vørteren fremdeles er så varm at det ikke er fare for infeksjon. Det der kjenner jeg for lite til, men kanskje andre kan si noe om det? (På den annen side; du ba vel ikke om alternativer:D.)

Med noen minutter tenker du da 2,5,10 min ? Eller gjennom hele nedkjølingen ?
 
Tror det var 10 minutter. Dessverre finner jeg ikke ut hvor det var jeg så det - har rotet meg gjennom en fryktelig mengde steder de siste dagene - så ikke gjør det uten at andre har sagt at det er en god idé. Det gir i og for seg god mening å gjøre det sånn - men om forskjellen vil være merkbar, aner jeg ikke. Jeg tror nok at de som har rådet deg til å holde deg til standardprosedyrer i første omgang, har et godt poeng. Det gir deg en basis som du så kan vurdere eksperimenter ut fra:).

Så lenge du ikke bruker en hopspider/humplepose, blir humla du har hatt oppi, med deg hele veien gjennom nedkjølinga. Så kan du velge om du vil sile fra trub'et (avfallet) eller bare hive alt oppi gjæringsbøtta. I en IPA blir det mye fint, grønt trub - men det gjør nok ikke noe. Det legger seg bare på bånn av gjæringskaret, og så jobber gjæren like godt på toppen av det. Noen mener at ølet blir bedre med trub i bånn, til og med. Det bidrar visst med noen fettsyrer som gjæren trenger like mye som operasangere trenger IFA-pastiller.

Jeg hører forresten til no trub-menigheten, og siler gjennom en nylonsokk. Det skyldes sikkert et barndomstraume. Jeg tror ikke det betyr noe, men det er i alle fall greit når jeg skal høste gjær for gjenbruk.

Nå fikk du litt ekstra info igjen;).

OBS/PS: Altså vente 10 minutter på 80 grader før du fortsetter nedkjølingen.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp