ipa oppskrift. hjelp!

Hehe. Var ikke meningen å rive vekk noe teppe. Jeg så bare noe som skurret med egne erfaringer og tenkte å bidra med noe iallefall. Var ikke meningen å spore av.

Jeg håper jo at det heller er snakk om å bli sporet på. Hvis Palmers skjema faktisk er feil, er det jo nødvendig å bli penset vekk fra sporet hans og inn på det riktige. Det som leder til det beste ølet. Det er jo dit vi vil:)!
 
Jeg så en gang en smakskurve her på forumet som sa max smak/sitrus ved 20 min og max aroma ved 7 min
 
Sist redigert:
Interessant:). Kan du huske om det var en diskusjon rundt det - og kanskje til og med finne igjen tråden? Jeg har bare vært her siden nyttår, og det er mye jeg ikke har fått sett på av tidligere tråder - sjøl om jeg bruker søkefunksjonen flittig.

En liten avsporing: Jeg sitter akkurat og venter på at dagens brygg - weissbier - skal koke ferdig. Så langt har alt gått på skinner, og det ser veldig bra ut. Men så vet jeg at absolutt alt avhenger av om gjæringa går godt. Er gjæren spenstig og frisk? Tilfører jeg nok, men ikke for mye, gjær? Tilfører jeg nok, men ikke for mye, oksygen? Klarer jeg å holde temperaturen riktig hele veien? Og unngår jeg infeksjoner? I forhold til disse faktorene spiller det liten rolle om jeg tilsetter humle ved 10 eller 15 minutter:(.
 
Sist redigert:
Et kjapt google søk ga meg dette bilde
http://users.adam.com.au/beerlust1/BeerBrewing/hop_utilization.jpg
men her var også en kuriøs tråd fra northernbrewer
http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=28&t=69689

Det er vrient å vurdere den kurven der, siden det ikke er mulig å finne noe om hva den bygger på. I Northerbrewer-tråden sies det noe nokså vesentlig, nemlig at mye avhenger av hvor effektivt du kjøler. Jo langsommere kjøling, jo seinere bør du egentlig tilsette smaks- og aromahumla. Altså: Sjekk hva som fungerer best på ditt eget system. Men de fleste av oss kommer vel rimelig greit i mål, dvs. ned til pitchtemp på 20 minutter, på mindre/normale (20-25 liter) batcher med en spiralkjøler og god sirkulering underveis?
 
Tror det var 10 minutter. Dessverre finner jeg ikke ut hvor det var jeg så det - har rotet meg gjennom en fryktelig mengde steder de siste dagene - så ikke gjør det uten at andre har sagt at det er en god idé. Det gir i og for seg god mening å gjøre det sånn - men om forskjellen vil være merkbar, aner jeg ikke. Jeg tror nok at de som har rådet deg til å holde deg til standardprosedyrer i første omgang, har et godt poeng. Det gir deg en basis som du så kan vurdere eksperimenter ut fra:).

OBS/PS: Altså vente 10 minutter på 80 grader før du fortsetter nedkjølingen.

For å unngå at DMS dannes igjen, så kan det være greitt å kjøle til 70gr før du tilsetter Steeping/whirlpool humlen.
http://www.picobrewery.com/askarchive/dms.htm
 
Takk, det der var særdeles nyttig - jeg skulle nemlig akkurat til å sette i gang et brygg der jeg tenker å prøve dette!
 
hei alle dere fine.
nå er jeg ferdig med mitt förste brygg om det står til gjäring, men jeg har to spörsmål angående prosessen.

Jeg brukte jo safale 05 törrgjär og helte det rett i gjäringskaret för jeg satte på lokket og låsen for så å bevege karet i skjeve sirkler på bakken.
Veldig dumt å gjöre dette med lokket på ?

temperaturen i rommet der jeg gjärer holder ca 22 grader. på pakningen står det at det kan gjäre innenfor 15-24 grader. den sluttet å gjäre nå to dager etter jeg satte den igang. er dette ett problem ? Det har skummet i toppen og det skal vell väre bra iallefall. alle tips mottas med takk!!!
 
Må først bare nevne at tørrgjær bør rehydreres, les litt om det.
Videre, det gjør ingenting at lokket er på, det bør være mer enn nok luft i dødrommet i karet, og rist gjerne kraftig (med plask).
22 grader er helt grei temperatur for US05, litt høy temp vil føre til et fruktigere øl. Når det er sagt burde man prøve å holde rommet et par grader kjøligere de første par dagene, siden den store aktiviteten i starten øker temperaturen med 2-3 grader. Men det går nok fint.
Hvorfor tror du det sluttet å gjære? Jeg vil ikke tro det er tilfelle uansett, så bare rolig.
 
Jeg ville ikke se bort fra at det aller meste av gjæringen er unnagjort. Jeg har akkurat opplevd at det ølet jeg satte på tirsdag kveld (med Nottingham) allerede er nesten ferdig utgjæret - og det gjæret på 18 grader (temp i karet). Med den romtemperaturen du har gjæret på + den temperaturhevingen du får når gjæren stormgjærer, kan det gå nokså fort unna. Hva ligger SG på nå? Uansett, la det stå i to uker, minst; gjæren har en masse jobb igjen å gjøre med å rydde opp etter seg. Det skjer noe der nede selv om det ikke synes.
Det er nok lurt å holde temperaturen litt lavere, om du kan. Husk at det er temperaturen i ølet som betyr noe, så du bør sjekke den. Jeg har opplevd at den lå 5-6 grader høyere enn romtemperaturen. En veldig enkel måte å holde oppsyn med temperaturen på er LCD-striper som du limer på gjæringskaret (https://www.bryggselv.no/utstyr-til...LCD-termometerstrips-0-32C-400234-p0000000537)

All litteratur anbefaler sterkt å rehydrere gjæren. En mengde hjemmebryggere lar være, fordi - sier de - de har erfaring for at det går helt utmerket å la det være. Det kan godt hende at du akkurat har erfart det:). (Jeg mener ikke at jeg tror det er tull å rehydrere - men jeg tror heller ikke at det er krise om en lar være. Jeg har en kamerat som konsekvent brygger med samme gjær som du brukte nå, og som aldri rehydrerer - og han opplever ikke at det blir problemer med gjæringen. Ikke bruker han oksygen, heller, han bare rister.)

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan ølet ditt blir. Håper du kan poste resultatet her.
 
Jeg ville ikke se bort fra at det aller meste av gjæringen er unnagjort. Jeg har akkurat opplevd at det ølet jeg satte på tirsdag kveld (med Nottingham) allerede er nesten ferdig utgjæret - og det gjæret på 18 grader (temp i karet). Med den romtemperaturen du har gjæret på + den temperaturhevingen du får når gjæren stormgjærer, kan det gå nokså fort unna. Hva ligger SG på nå? Uansett, la det stå i to uker, minst; gjæren har en masse jobb igjen å gjøre med å rydde opp etter seg. Det skjer noe der nede selv om det ikke synes.
Det er nok lurt å holde temperaturen litt lavere, om du kan. Husk at det er temperaturen i ølet som betyr noe, så du bør sjekke den. Jeg har opplevd at den lå 5-6 grader høyere enn romtemperaturen. En veldig enkel måte å holde oppsyn med temperaturen på er LCD-striper som du limer på gjæringskaret (https://www.bryggselv.no/utstyr-til...LCD-termometerstrips-0-32C-400234-p0000000537)

All litteratur anbefaler sterkt å rehydrere gjæren. En mengde hjemmebryggere lar være, fordi - sier de - de har erfaring for at det går helt utmerket å la det være. Det kan godt hende at du akkurat har erfart det:). (Jeg mener ikke at jeg tror det er tull å rehydrere - men jeg tror heller ikke at det er krise om en lar være. Jeg har en kamerat som konsekvent brygger med samme gjær som du brukte nå, og som aldri rehydrerer - og han opplever ikke at det blir problemer med gjæringen. Ikke bruker han oksygen, heller, han bare rister.)

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan ølet ditt blir. Håper du kan poste resultatet her.
Absolutt og takk for tipsene!
 
Hei dere. Jeg lurer på en sak. Jeg satte en batch til gjæring igår, og prøvde å lage en gjærstarter. kokte opp vannet og la gjæren i vannet da vannet var på ca 26 grader. Rørte gjæren ut og la plastikk over beholderen. Nå en dag etter gjæringen startet så ser jeg ingen indikasjon på at de gjærer i karet. noen tips til hva jeg kan gjøre ? skal tørrhumle om en 4 dager og da måler jeg SG. om SG'en viser at det ikke gjærer skal jeg gå å kjøpe en pakke til med gjær og helle på ?
 
Hei dere. Jeg lurer på en sak. Jeg satte en batch til gjæring igår, og prøvde å lage en gjærstarter. kokte opp vannet og la gjæren i vannet da vannet var på ca 26 grader. Rørte gjæren ut og la plastikk over beholderen. Nå en dag etter gjæringen startet så ser jeg ingen indikasjon på at de gjærer i karet. noen tips til hva jeg kan gjøre ? skal tørrhumle om en 4 dager og da måler jeg SG. om SG'en viser at det ikke gjærer skal jeg gå å kjøpe en pakke til med gjær og helle på ?
Høres riktig ut. Ikke alltid det piplet i låsen. Ta en liten titt oppi. Om det ligger litt skum der, så har det startet.
 
Om det ikke er noe imponerende skum heller ? Skal jeg innse at slaget er tapt eller kjøpe en ny pose og helle på ? :)
Vet ikke hvor imponert man skal bli, men ville vel ventet to døgn før jeg hadde slått på katastrofealarmen. Skummer det litt, så har det vel begynt?
 
Hei dere. Jeg lurer på en sak. Jeg satte en batch til gjæring igår, og prøvde å lage en gjærstarter. kokte opp vannet og la gjæren i vannet da vannet var på ca 26 grader. Rørte gjæren ut og la plastikk over beholderen. Nå en dag etter gjæringen startet så ser jeg ingen indikasjon på at de gjærer i karet. noen tips til hva jeg kan gjøre ? skal tørrhumle om en 4 dager og da måler jeg SG. om SG'en viser at det ikke gjærer skal jeg gå å kjøpe en pakke til med gjær og helle på ?
Vent, "vannet"?
Snakker vi her om tørrgjær og rehydrering, eller en starter?
 
Vent, "vannet"?
Snakker vi her om tørrgjær og rehydrering, eller en starter?
Beklager. Jeg snakket om rehydrering og den begynte å gjære etter ett par døgn. Noen som vet hva som kan ha skjedd ? Jeg bruker safale 05 og forige batch hellte jeg gjæren rett i karet og det stormgjæret dagen etterpå.

Et annet spørsmål. Det første brygget mitt står til karbonering og har gjort det i ento dager. Siden dette er mitt første brygg og jeg er ganske spent åpnet jeg en og smakte. Lurer på hvor mye smaken kan endre seg i løpet av karboneringsprosessen ? :)
 
Vent, "vannet"?
Snakker vi her om tørrgjær og rehydrering, eller en starter?
Beklager. Jeg snakket om rehydrering og den begynte å gjære etter ett par døgn. Noen som vet hva som kan ha skjedd ? Jeg bruker safale 05 og forige batch hellte jeg gjæren rett i karet og det stormgjæret dagen etterpå.

Et annet spørsmål. Det første brygget mitt står til karbonering og har gjort det i ento dager. Siden dette er mitt første brygg og jeg er ganske spent åpnet jeg en og smakte. Lurer på hvor mye smaken kan endre seg i løpet av karboneringsprosessen ? :)
 
Tilbake
Topp