Jeg ville ikke se bort fra at det aller meste av gjæringen er unnagjort. Jeg har akkurat opplevd at det ølet jeg satte på tirsdag kveld (med Nottingham) allerede er nesten ferdig utgjæret - og det gjæret på 18 grader (temp i karet). Med den romtemperaturen du har gjæret på + den temperaturhevingen du får når gjæren stormgjærer, kan det gå nokså fort unna. Hva ligger SG på nå? Uansett, la det stå i to uker, minst; gjæren har en masse jobb igjen å gjøre med å rydde opp etter seg. Det skjer noe der nede selv om det ikke synes.
Det er nok lurt å holde temperaturen litt lavere, om du kan. Husk at det er temperaturen i ølet som betyr noe, så du bør sjekke den. Jeg har opplevd at den lå 5-6 grader høyere enn romtemperaturen. En veldig enkel måte å holde oppsyn med temperaturen på er LCD-striper som du limer på gjæringskaret (
https://www.bryggselv.no/utstyr-til...LCD-termometerstrips-0-32C-400234-p0000000537)
All litteratur anbefaler sterkt å rehydrere gjæren. En mengde hjemmebryggere lar være, fordi - sier de - de har erfaring for at det går helt utmerket å la det være. Det kan godt hende at du akkurat har erfart det
. (Jeg mener ikke at jeg tror det er tull å rehydrere - men jeg tror heller ikke at det er krise om en lar være. Jeg har en kamerat som konsekvent brygger med samme gjær som du brukte nå, og som aldri rehydrerer - og han opplever ikke at det blir problemer med gjæringen. Ikke bruker han oksygen, heller, han bare rister.)
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan ølet ditt blir. Håper du kan poste resultatet her.