Is til kjøling

Er det noen som har prøvt eller bruker is til nedkjøling av vørter etter kok?

Jeg har tenkt litt på å ha isbiter eller lignende i kokekaret etter ferdig koking. Feks jeg har 5 liter mindre vørter enn planlagt og tilsetter 5 liter is.

Vil dette fungere på hurtigere nedkjøling av vørteren?

Innspill??
 
Foreslår at du prøver med vann før du substituerer med vørter og tipser oss andre :)

Med mindre du kan termofysikken og vet hvor mye energi en 5ltr/kg isblokke krever for å smelte + energien i 5ltr kokende vann/vørter :)
 
Ja is direkte i vørteren fungerer det. Kan ikke rekne ut hvor mye det vil ha å si for deg men for at noen skal kunne gjøre det må du vel nesten si hvor stor andel med is kontra vørter.
-Har prøvd med is laget av kokt vann. Tror små isklumper er mer effektivt enn en stor selv om de vil "lime" seg sammen. Hadde isen i litt på slutten da det er da temperaturforskjellen på kjølevannet og vørteren er minst.
 
Er det noen som har prøvt eller bruker is til nedkjøling av vørter etter kok?

Jeg har tenkt litt på å ha isbiter eller lignende i kokekaret etter ferdig koking. Feks jeg har 5 liter mindre vørter enn planlagt og tilsetter 5 liter is.

Vil dette fungere på hurtigere nedkjøling av vørteren?

Innspill??
Jeg kjøler med flak is om sommeren fordi grunnvannet er så varmt da. Fyller is og vann i HLT og sirkulerer vannet gjennom kobber coilen som er i kokekjelen.
 
Vi bruker is når vi brygger lager.

Vår kokekjele er kun på 70 liter, mens vi oppnår ca. 85 liter ferdig på flaske. Vår metode er å fylle vår 95 liter store gjæringskar med 20 liter vann dagen før brygging og så sette STC1000+ på 3 grader. Vi benytter en oppskrift som er skalert for 80 liter, men har ofte såpass godt utbytte at vi ligger litt over oppskriften som benytter 83% utbytte.

Når vi har kjølt ned til ca. 40 grader (tar ca 20 min) har vi i to pakker "Mr. Ice" på 2 kg. hver. Da har volumet i kokekjelen krympet nok til at vi får plass. Dette kjøler ned de øverste tre cm. i kjelen som alltid er mye varmere enn resten. Kjøling foregår ved at vi sirkulerer vørter gjennom varmeveksler og dermed også får en "mild" whirlpool i kjelen. Med denne metoden oppnår vi ca. 10 grader ut fra varmeveksleren og over i gjæringsfatet, noe som ender opp på ca. 8 grader fordi vi fyller fatet fra bunnen, gjennom vannet som allerede er på 3 grader.

Rikelig med oksygen, godt med fersk lagergjær (som vi høster fra forrige batch), og gjæringen er igang 12 timer etter pitch. Normalt starter vi nedkjøling fra ti grader til tre grader med en grad i døgnet når det har gått en uke. Da er SG som oftest ørlite over det som er ønsket FG. Flasking/fating skjer som regel etter 14 - 16 dager, og etter en ukes modning er vår lager klar. Det er bare tull at pils/lager tar mang tid fra du brygger.

Aldri hatt infeksjon, selv om vi fyller gjæringsfatet rett fra en hageslange. Fint å bo i en hovedstad som har så rent vann, er ikke like god tilgang på den type kvalitet i andre land.
 
Tilbake
Topp