Isolering av kokekar

Hei.
Jeg driver og lager meg utstyr til biab-brygging. hadde tenkt å brygge 20 liter i slengen. Jeg har gasskomfyr på kjøkkenet og har tatt en testkoking av 20 liter vann. Hadde egentlig trodd gasskomfyren skulle fikse dette greit, men det tok en og en halv time å koke 20 liter, og uten lokk var det litt problematisk å få skikkelig kok på vannet. Vil det hjelpe noe særlig å isolere kjelen, og i så fall med hva? Ser noen bruker liggeunderlag - tåler det den høye temperaturen? Hvor tjukk bør isolasjonen være?

Vørterkjøleren fungerte i alle fall, tok 20 liter ned fra koking til 20 grader på 15 minutter...

- Frode -

Eg bruker gass og kanalisolasjon, går bra tåler varme men kan lukte litt om det kommer flammer opp i iso

er et lag med alu folie med glava på innsiden, minus er at når en tar det på og av så holder det ikke så lenge før isoen løsner

har vurdert å legge dobbelt slik at det blit folie på begge sider og teipe med alu teip

Liggeunderlag og gasskomfyr ville jeg holdt meg langt unna.
Gå for noe som ikke er brennbart.

Jepp. Jeg har brukt Glava dyttestrimmel, bare surret og "knytt" rundt gryta. Isolerer bra, brenner ikke, smelter ikke, gasser ikke.
Problemet er jo at det flasser litt, og gir IKKE økt feng shui på et ellers snasent kjøkken.

Hørtes smart ut med aluteip rundt glavaen, mulig jeg tester det selv.

Som alternativ til isolering kan du lage et varmeskjold. Det monner kanskje bedre uansett, og så slipper du utfordringer med smelting etc.
Bruk aluminiumsfolie, og et eller annet for å holde avstand mellom kjelen og skjoldet. Etpar runder med ståltråd og muttere feks. Eller du kan brette noen lag så det er mer stabilt og brette det på plass rundt gryta. 
Prinsippet er at varmen fra brenneren ledes opp og inntil kjeleveggen, slik at mer av energien tas opp av kjelen.

Litt sånn
|
|
V

Vedlegg

• ONCO.jpg
    ONCO.jpg
    31,1 KB · Sett: 465
Gryta mi er såpass brei at flammene ikke slikker opp langs siden av gryta som det gjør på normale kasseroller. Jeg tror (håper) derfor at det ikke skal være et problem med at isolasjonen smelter/brenner. Det jeg lurte på var om jeg skulle bruke en isolasjonsplate fra Biltema (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/) og lime den på slik at den kommer ca 10 cm ovenfor nedsiden av gryta. Den har jo aluminiumsfolie på siden, men nedkanten blir bar. Kanskje jeg skulle teipe med aluminiumstape nederst, slik at selve isolasjonen ikke blir så åpen i bunnen.

Glava er jo er godt tips, men for brukervennligheten og koneblidhetens skyld bør den nok dekkes med ett eller annet materiale utenpå, slik at det ikke loer eller støver. Dette bør være noe som ikke smelter eller brenner. Er litt tom for ideer til hva dette kan være…

Tor-H: hva er kanalisolasjon?

- Frode -

Noko som ser snasent ut er liggeunderlag som blit kutta til så det passar akkurat. Har ein gryte som er magnetisk kan ein felle inn og epiksylime neodymagnetar i liggeunderlaget. Då er det lett å ta av og på for reingjering etc.

Hvor mye hjelper egentlig et liggeunderlag? Er det tykt nok til at man får noe særlig effekt ut av isoleringen?

Som jeg nevnte i en annen tråd er min erfaring at isolering av gass-kjeler har liten eller ingen effekt. Varmeskjold derimot, og du har "rock & roll"! :)

Hmm, det er litt rart. Jeg ser ingen grunn til at isolering skal virke på kokeplate, men ikke på gasskomfyr. Skulle tro at effekten av å forhindre varme i å unnslippe kokekaret ble den samme. Jeg tviler ikke på at et varmeskjold fungerer bra, jeg bare ser for meg at det blir litt knot på komfyren…

Så det andre innlegget ditt nå, med forklaring av hvorfor du ikke tror det fungerer. Kjelen min er så brei at flammene ikke slikker opp langs siden som det normalt gjør, så jeg tror kanskje jeg får en effekt av isolering likevel…

Frode_jo skrev:
Så det andre innlegget ditt nå, med forklaring av hvorfor du ikke tror det fungerer. Kjelen min er så brei at flammene ikke slikker opp langs siden som det normalt gjør, så jeg tror kanskje jeg får en effekt av isolering likevel…

Flammen er ikke problemet; Om kjelen er 20 cm vid eller 80 cm vid vil varmen alltid stige enkleste vei oppover, dvs. ut mot sidene. Dette er hele prinsippet bak et varmeskjold; Man får utnyttet mye mer energi fra brenneren da du har en "hinne" med varm luft rundt hele kjelen.
Hvis du da isolerer kjelen vil du i praksis isolere vørteren fra denne energien utenfor. 

Når man kjøper en gassbluss/krabbekoker sier de eksempelvis at denne er 8 kW. Uten varmeskjold får man kanskje utnyttet 3kW. Med isolasjon kanskje 2 kW. Med varmeskjold kanskje 5kW.

Vedlegg

• gasskjeler.JPG
    gasskjeler.JPG
    80 KB · Sett: 409
Frode_jo skrev:
Hvor mye hjelper egentlig et liggeunderlag? Er det tykt nok til at man får noe særlig effekt ut av isoleringen?

Kan jo bruke fleire lag om nødvendig.

Ellers trur eg Erlendso er inne på noko ang. gass. Med gass fyrer ein jo i stor grad for kråkene, og det handlar om å utnytte energien ein tilfører best mogeleg.

Frode_jo skrev:
Gryta mi er såpass brei at flammene ikke slikker opp langs siden av gryta som det gjør på normale kasseroller. Jeg tror (håper) derfor at det ikke skal være et problem med at isolasjonen smelter/brenner. Det jeg lurte på var om jeg skulle bruke en isolasjonsplate fra Biltema (http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/) og lime den på slik at den kommer ca 10 cm ovenfor nedsiden av gryta. Den har jo aluminiumsfolie på siden, men nedkanten blir bar. Kanskje jeg skulle teipe med aluminiumstape nederst, slik at selve isolasjonen ikke blir så åpen i bunnen.

Ligg unna disse mattene.  De tar fyr fortere enn en bensinkanne i hendene på en pyroman.  Fet svart røyk gir heller ikke økt feng shui - selv ikke i et lite snasent bryggerom

Takk for veldig gode innspill alle sammen. Ser ut til at jeg må mekke meg et varmeskjold. Noen som har innspill til hvor man får tak i en eller annen form for tykk aluminiumsfolie eller liknende. Ser for meg at vanlig alu-foile for blir litt dill...

Frode_jo skrev:
Takk for veldig gode innspill alle sammen. Ser ut til at jeg må mekke meg et varmeskjold. Noen som har innspill til hvor man får tak i en eller annen form for tykk aluminiumsfolie eller liknende. Ser for meg at vanlig alu-foile for blir litt dill...

Stålplate fra Biltema,  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Karosseri/Metallplate/Metallplate-79600/
Hvis du ikke har sveise/lodde utstyr er poppnagler enkelt og billig å bruke for å skjøte sammen stålplater.

Evt. kan du få tak i en liten varmtvannsbereder og kutte denne til en cylinder, kutte den på midten, og "brette" denne rundt kokekaret

Frode_jo skrev:
Blikkenslager har vel kansje en rest i alu

oeng skrev:
Frode_jo skrev:

Stålplate fra Biltema,  http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Karosseri/Metallplate/Metallplate-79600/
Hvis du ikke har sveise/lodde utstyr er poppnagler enkelt og billig å bruke for å skjøte sammen stålplater.

Jeg sliter med at induksjonsplata mi ikke takler en aluminiumskjele jeg har. Tror du det vil fungere å kappe til denne stålplata fra Biltema slik at den har samme omkrets som bunnen av kjelen, og legge den mellom induksjonsplata og kjelebunnen?

Tviler på at den tynne platen vil fungere tilfredstillende.
Men det finnes egne stålbunner som er beregnet for å ligge i mellom kjele og induksjon, vet ikke akkurat hvem eller hvor de selger de, ville søkt litt på nettet.....

Tilbake
Topp