Jeg skal brygge pils.

Dette er enkelt og greit fakta, om ikke identisk, vil de fleste bryggerier i dag gjøre noe omtrentlig som dette. Det finnes knapt noen som lagrer en lager lenger, i alle fall av de store, kommersielle industribryggeriene. Gjæres ei heller i tre uker, stort sett. Du får en god lager på to uker, hvis du har kontroll på prosessen fra enda til annen.

Jeg har ikke særlig erfaring med brygging av lager, men jeg brygget en Brooklyn Lager 29/11. Først en uke på 8-9 grader, deretter en uke på 9-10 grader, så en uke på 10-11 grader (tilsatte her 4ml Biofine clear A3), deretter 3 dager på 15-16 grader, cold crash på 4 grader i 2-3 dager. Fylte så et fat (hadde i gelatin) med ca. 18 liter pluss 10-12 flasker 29/12. Satte flasker og fat på 4 grader 12/1. Prøvesmakte i går (og i dag) og det smaker helt strålende! :) Her ble det brukt et rør fersk WLP833 i en 3-liter starter.

Har brygget en Urquell i samme perioden og den ser også ut til å bli strålende. Mulig jeg har vært heldig, men å brygge lager er ikke så skummelt som mange skal ha det til. :) Har store planer om å brygge mer av den slags i tiden fremover.

Neste brygg ligger an til å bli en Bayer. Gleder meg!
 
Hadde en coronaclone som jeg brygget i julen på fat etter 17 dager og var drikkeklar så snart den var karbonert. dvs 21 dager fra brygging.
Blir nok hakket bedre etter litt mer lagring. Det som er alfa omega for å få godt lagerøl er nok frisk gjær, ren o2 og temperaturkontroll.
Har du det er som regel utgjæringen ferdig på 5-9dager alt etter OG.Gjærer mellom ca 9,5-12 grader
Julebokken min gjæret fra 1080-1026 på 7 dager (1026 ble fg) var da gjenbruk av gjær fra en Corona clone. Forøvrig min favoritt lagergjær
Wlp 940. Gjærer veldig raskt og rent. flokkulerer til en fast kake i bunn så minimalt med svinn.

Hei!
Du har tilfeldigvis ikke en oppskrift på den coronaclonen tilgjengelig? Jeg har akkurat satt en starter på 3-liter med WLP 940 og har ikke bestemt meg for hva jeg skal brygge... En coronaclone høres morsomt ut pluss at kona nok blir veldig fornøyd! :)
 
Pleier å gjære lagerøl i tre uker. 10c den første uken, 12c den andre, 14c den tredje. 15% overpitch, og oksygenering til litt over normal PPM for lette lagere. Hever til 18c de siste to dagene for diavetylrast, og senker så temperaturen fem grader i døgnet til jeg er på 2c. Lar ølet stå der, til det meste av gjæren har flokkulert. Tapper så på fat med gelatin og karbonerer. Fungerer flott.

Hei!
"Oksygering til litt over normal PPM for lette lagere"... Har du litt mer info her? Mistenker at du har noe utstyr som jeg ikke har...

Hvilken gelatin bruker du? Jeg har kjøpt første og beste på Rema 1000 og hatt problemer med å få Gelatinet til å blande seg ordentlig ut i vesken. Er det forskjell mellom leverandørene her?
 
Jeg blander i allefall 2 ts celatin i et glass med lunkent vann og setter i microen, evt. i ferdig oppkokt sukkerlake å lar det ligge å puttre under koketemp noen minutter. Bruker forresten Irish moss og brewers calrex i tillegg.. Jeg har cøliaki så jeg driver å tester ut brewers clarex.
 
Hei!
Du har tilfeldigvis ikke en oppskrift på den coronaclonen tilgjengelig? Jeg har akkurat satt en starter på 3-liter med WLP 940 og har ikke bestemt meg for hva jeg skal brygge... En coronaclone høres morsomt ut pluss at kona nok blir veldig fornøyd! :)


BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: 34 # Corona 1,4
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Standard American Lager
TYPE: All Grain
Taste: (40,0) 15.04.14 smak en del på denne og godt fornøyd.
Lys farge litt lysere enn orginalen. frisk litt syrlig duft av malt. ingen humledudft.
Litt søtlig maltsmak i begynnelsen men avslutter tørt og litt syrlig. Godt øl uten usmaker, forholdsvis ferskt etter 5 uker på fat.

V2
Blitt et meget fint øl, veldig likt orginalen, litt klarere enn første verson, fint skum krisp og fin avslutning. Blir denne gjæren fremover.

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 75,87 l
Post Boil Volume: 65,52 l
Batch Size (fermenter): 60,00 l
Bottling Volume: 57,00 l
Estimated OG: 1,049 SG
Estimated Color: 5,8 EBC
Estimated IBU: 18,3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Est Mash Efficiency: 84,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
11,11 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 1 -
8,89 ml Lactic Acid (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
8,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 3 66,7 %
2,00 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 4 16,7 %
2,00 kg Rice, Flaked (2,0 EBC) Grain 5 16,7 %
16,66 g Hallertau Magnum [14,00 %] - First Wort Hop 6 12,0 IBUs
13,33 g Hallertau Magnum [14,00 %] - Boil 30,0 m Hop 7 6,3 IBUs
0,0 pkg Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35,4 Yeast 8 -


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 12,00 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Protein Rest Add 50,00 l of water at 58,0 C 55,0 C 30 min
Saccharification Heat to 64,0 C over 15 min 64,0 C 70 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 37,88 l water at 75,6 C
Notes:
------
19.02
Brygget etter planen i ettermiddag 19.02
Gikk greit fikk ok utbytte og alt gikk fint.
Satte til gjæring på 7,9-8,2 grader kl 2300

24.02 målt til 1023 gjærer fint steget til 9,5 grader etterjustert ut 200
26.02 målt til 1016 satt ut 200 til 10 grader
02.03 målt til 1010 fortsatt 10 grader
05.03 Begynt å redusere tempen ca 1 grad i døgnet
09.03 kommet ned på 6 ,2 grader fortsatt fg på 1010
10.03 fatet og satt til karbonering


V2 30.04 brygget med mexican lager W940 gjæret på 10 grader og sto vel ca 5 uker og var bedre og klarere enn første versjon. meget god lagergjær og brukt til julebokk.
Gjæret veldig fint.


V3 brygget i sykkylven17.12 . fikk problemer med bryggeriet, en kurs var ute på 3 fase ,så brukte lang tid mellom stegene og til kok.
Startet på 10 grader og hevet til 12 etter 5 dager
Gjæret fint
30.12 nede i 1010 snart på kjøling, ser lovende ut.
03.01 tappet på fat FG 1009

V4 brygget 03.01 gikk fint, bra utbytte, men glemte krana på gjæringsbøtta så rant ut en del liter
brukte 6 dl tykk slurry fra V3 satt på 10 grader



Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com
-------------------------------------------------------------------------------------
 
Har sikkert nevnt det før men det kan nevnes igjen. Kjøp boka til Gahr "Den norske ølrevolusjonen".
Veldig fin artikkel om lagerbrygging. Pluss masse andre fine artikler.....
Ble veldig inspirert til å brygge lager for min del av å lese her. Bra har det også blitt.
 
Har sikkert nevnt det før men det kan nevnes igjen. Kjøp boka til Gahr "Den norske ølrevolusjonen".
Veldig fin artikkel om lagerbrygging. Pluss masse andre fine artikler.....
Ble veldig inspirert til å brygge lager for min del av å lese her. Bra har det også blitt.

Den står herved på innkjøpslista mi:)
 
BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: 34 # Corona 1,4
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Standard American Lager
TYPE: All Grain
Taste: (40,0) 15.04.14 smak en del på denne og godt fornøyd.
Lys farge litt lysere enn orginalen. frisk litt syrlig duft av malt. ingen humledudft.
Litt søtlig maltsmak i begynnelsen men avslutter tørt og litt syrlig. Godt øl uten usmaker, forholdsvis ferskt etter 5 uker på fat.

V2
Blitt et meget fint øl, veldig likt orginalen, litt klarere enn første verson, fint skum krisp og fin avslutning. Blir denne gjæren fremover.

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 75,87 l
Post Boil Volume: 65,52 l
Batch Size (fermenter): 60,00 l
Bottling Volume: 57,00 l
Estimated OG: 1,049 SG
Estimated Color: 5,8 EBC
Estimated IBU: 18,3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Est Mash Efficiency: 84,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
11,11 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 1 -
8,89 ml Lactic Acid (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
8,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 3 66,7 %
2,00 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 4 16,7 %
2,00 kg Rice, Flaked (2,0 EBC) Grain 5 16,7 %
16,66 g Hallertau Magnum [14,00 %] - First Wort Hop 6 12,0 IBUs
13,33 g Hallertau Magnum [14,00 %] - Boil 30,0 m Hop 7 6,3 IBUs
0,0 pkg Mexican Lager (White Labs #WLP940) [35,4 Yeast 8 -


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 12,00 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Protein Rest Add 50,00 l of water at 58,0 C 55,0 C 30 min
Saccharification Heat to 64,0 C over 15 min 64,0 C 70 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 37,88 l water at 75,6 C
Notes:
------
19.02
Brygget etter planen i ettermiddag 19.02
Gikk greit fikk ok utbytte og alt gikk fint.
Satte til gjæring på 7,9-8,2 grader kl 2300

24.02 målt til 1023 gjærer fint steget til 9,5 grader etterjustert ut 200
26.02 målt til 1016 satt ut 200 til 10 grader
02.03 målt til 1010 fortsatt 10 grader
05.03 Begynt å redusere tempen ca 1 grad i døgnet
09.03 kommet ned på 6 ,2 grader fortsatt fg på 1010
10.03 fatet og satt til karbonering


V2 30.04 brygget med mexican lager W940 gjæret på 10 grader og sto vel ca 5 uker og var bedre og klarere enn første versjon. meget god lagergjær og brukt til julebokk.
Gjæret veldig fint.


V3 brygget i sykkylven17.12 . fikk problemer med bryggeriet, en kurs var ute på 3 fase ,så brukte lang tid mellom stegene og til kok.
Startet på 10 grader og hevet til 12 etter 5 dager
Gjæret fint
30.12 nede i 1010 snart på kjøling, ser lovende ut.
03.01 tappet på fat FG 1009

V4 brygget 03.01 gikk fint, bra utbytte, men glemte krana på gjæringsbøtta så rant ut en del liter
brukte 6 dl tykk slurry fra V3 satt på 10 grader



Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com
-------------------------------------------------------------------------------------

Takker! Denne skal brygges på lørdag (muligens med et par modifikasjoner for å spice den opp litt).
 
Da fikk jeg prøvesmakt min pilsner Urquell klone i går, den bestod av 6kg pilsner Bohemian malt, 180 gram saaz, samt lagergjær wl 802.
Pilsen har stått 2,5 uker til gjæring og snart 14 dager til karbonering. Jeg fikk en flott gylden gul stråfarge på den. Den var også klar som krystall !bunnfallet hadde lagt seg pent på bunn av flasken..
Men smaken traff ikke helt, den luktet og smakte rett og slett uferdig ut - etterfylt av en tynn alkohol smak og litt sødme. Flaskene er satt til lagring på ubestemt tid. :) Regner med det går 1 mnd. før jeg prøver neste flaske..
 
Da fikk jeg prøvesmakt min pilsner Urquell klone i går, den bestod av 6kg pilsner Bohemian malt, 180 gram saaz, samt lagergjær wl 802.
Pilsen har stått 2,5 uker til gjæring og snart 14 dager til karbonering. Jeg fikk en flott gylden gul stråfarge på den. Den var også klar som krystall !bunnfallet hadde lagt seg pent på bunn av flasken..
Men smaken traff ikke helt, den luktet og smakte rett og slett uferdig ut - etterfylt av en tynn alkohol smak og litt sødme. Flaskene er satt til lagring på ubestemt tid. :) Regner med det går 1 mnd. før jeg prøver neste flaske..

Alltid bekymringsfullt å smake på ølet for tidlig.
Jeg brygget før jul en Brooklyn lager som ble tappet på flaske i romjulen. Etter 14 dagers karbonering tok jeg en flaske fra romtemperatur, satte den i fryseren i 30 minutter og deretter prøvesmaking. Resultatet var triste greier. Klar og fin, godt karbonert, men smakte veldig uferdig, minnet ikke om Brooklyn lager i det hele tatt, med en lett ettersmak av gjær e.l. Trodde dermed på fiasko.
Jeg hadde 19 liter av denne på fat som da ble satt i kjøleskap. En uke senere hadde miraklet skjedd og ølet smakte veldig bra. Nå har det gått 2 uker siden den gang og ølet er en av de jeg har blitt mest fornøyd med ever. Har faktisk en ny (litt endringer på oppskriften) batch stående til gjæring nå.

Mistenker at din Urquell-klone kommer seg den også:)
 
Jepp, pilsen kom seg svært nå :) Den ble bra, den uferdige smaken har forsvunnet, men det skader trolig ikke med mere lagring. (På dagen idag 1mnd. seiden jeg brygget). Rista kullsyra ut og tok et mål for morro skyld, 1,010 på økselvekten. Synes det er bra! Det er i tillegg litt søtsmak og antydning til smørsmak.. Man får lyst på en til.. :)
Men, fikk kuldetåke på den, selv om den var krystallklar etter karbonering i romtemp. før jeg bar flaskene i kjelleren på +2grader. Kan videre lagring fjerne kuldetåke?
 
Da har jeg også brygget med lagergjær... første batch ble Hellesbock etter Gahrs oppskrift i "Ølrevolusjon", den ble forsåvidt fin, men har et svakt hint av diacetyl. Denne lot jeg stå ca to uker på 8-10 grader (startet på 8 og økte til 10 over tre dager). Jeg hevet temperaturen på slutten, men da var allerede FG nådd og diacetyltoget nok gått. Klok av skade gjorde jeg det annerledes andre gangen - da sjekket jeg FG etter fem dager og allerede da var 85% av gjæreingen unngajort. Hevet temperaturen opp mot romtemp over noen dager (13, 16, 18 og 21 sånn ca) og det skjedde i alle fall ting i dunken så får vi se hvordan det går denne gangen.

Moralen er altså at selv om lagergjær på lav temperatur jobber saktere enn ale-gjær på 20 grader så går det ikke mange dagene før svært mye av gjæringen er unnagjort. Jeg pitchet startere iht til Mr. Malty og tilsatte ren O2.

Hva hensikten skal være med å la brygget stå på 10 grader i 2-3 uker har jeg vanskelig for å se... fra i dag skal jeg starte nedkjøling - da er det 8 dager siden ølet ble satt til gjæring. Tapper så på fat, tilsetter Co2 kunstig og lar de stå så kjølig som mulig noen uker.

Turben fra pilsvørteren og helles-vørteren ble kombinert og fikk seg et rør WLP-029 så da får jeg en fem-seks liter av en slags Kölsch på kjøpet også, så får vi ser hvordan den blir
 
Sist redigert:
Ikke nødvendigvis enig, spesielt om han ikke kan tilføre O2.

Mitt tips er: du kan ta ingrediensene til en vanlig pils og gjære den med US-05 på 18-19 grader, de siste 2-3 dagene på romtemp (20+) for rydding, og så ende opp med noe som er fryktelig nært "pils" allikevel. Nei det er ikke typeriktig osv., men hvis det er stilen du er ute etter kan du komme nære.
Hvordan blir det å lage noe pilsaktig med wlp001/US-05? Vil det bli et øl svigers vil kunne si: "ja DETTE er skikkelig øl" (i betydning: minner om det man får i butikken). Eller blir det bare rart?
 
Skal jeg være helt ærlig tror jeg det kommer litt an på hvor følsom nesa til svigers er. Har satt flere cream ales, som i grunn er veldig pils i oppskriften men gjæret med 05, og for min del blir det aldri så klokkerent som lagergjæren får det. Nære - ja, men crisp som pils - nei. Fungerer veldig godt til fruen dog, og er behagelig enkelt å lage...
 
Tilbake
Topp