Jeg skal brygge pils.

Kjellebass: Da jeg var strømløs i noen dager gikk ikke flaskingen etter planen. Har flasket nå og har lest noen steder at etter flasking skal dette lagres direkte på 2 grader i 8-10 uker. Ser at du lagrer på 20 grader, hva er mest riktig??
 
Begge er vel like riktige, det spørs hvor god tid du har ;) Karbonering på lavere temperatur tar lengre tid enn ved varmere temperatur. Etter at ølet er karbonert bør det lagres så nær 0 grader som mulig i 6-8 uker eller mer.
 
.. Etter at ølet er karbonert bør det lagres så nær 0 grader som mulig i 6-8 uker eller mer.

Hva med å lagre 6-8 uker FØR flasking/karbonering? Har lest noen steder at ølet utvikler seg/modnes annerledes når det ikke er under trykk. Eller spiller det liten rolle i hvilken rekkefølge man gjør dette?

I mitt tilfelle har jeg tenkt å ha en diacetyl-hvile etter ca. 3 uker, stikke om og så lagre i 6 uker, for deretter å tilsette litt frisk gjær når jeg flasker.
 
Hei Kjellebass. Jeg lager en Porter som er #8 i min korte ølbryggerkarriere. Frem til september 2014 har jeg stort sett drukket grønn Hansa (bergenser...) og til nød en Carslberg, så jeg har lite peiling på øl og på hvordan de forskjellige skal smake. Det jeg har laget til nå smaker overraskende bra, men om det er riktig smal aner jeg ikke. Ellers ble Porteren satt på 16 grader i begynnelsen av denne uke etter å ha stått i 8 grader i drøye 14 dager. Tenkte å cold crashe den i går, men venter til i morgen grunnet stormen som er meldt. Så blir det flasking. Har brygget på hytte som ligger i Nordhordland og den er litt utsatt for været og reiser ikke ut i helgen. Har ellers smakt på brygget og det smaker bra så langt i prosessen. Kjøpte meg derfor en Fullers London Porter på Polet som jeg smakte i går, veldig godt øl forresten, men må være ærlig å si at foreløpig er jeg ikke i stand til å kjenne likheter i smaken. Utfordringen min er vel å få laget de smakene jeg ønsker, men foreløpig brygger jeg i "blinde". Begynner så smått å få tak i hvilke smaker humlengir, men tror jeg må ha noen år til før jeg kan brygge noe med mitt særpreg. Håper på å få det til en gang i hvert fall. Så det er bare å brygge i vei, Har økt produksjonen til 80-90 liter i måneden, så jeg får nok mye besøk på hytta fremover. Ellers er det jo gøy å gi vekk noe også.

Hei Stig,
Litt treg respons her, så jeg skal prøve å gi en god respons istedenfor en rask en. :)

8 batcher siden september er da imponerende, det vil jeg absolutt si! Om du holder deg til ett brygg i uka året rundt, produserer du rundt 1000 liter i året, noe som vil gi ditt lille bryggeri status som mikrobryggeri på Untappd (om du har registrert deg der). :)

Min ølkarriere har tidligere bestått av inntak av pils, i hovedsak det som selges som halvlitere rundt omkring på puber i Norges land. Har tidligere dristet meg til en Guiness eller Kilkenny, men ikke så mye mer spennende saker enn det. Det hele endret seg da jeg ble invitert med på en ølbryggings-helgetur til sommerhuset til en kollega i Sverige i mai i fjor, da vi var en gjeng på 6 mann som fikk være med å brygge en Lucky Jack (oppskrift fra Bryggselv donert av Mike Murphy fra Lervig bryggeri). Jeg ble introdusert for en helt ny verden og brukte hele helgen på å smake på alskens nye spennende brygg. Jeg ble umiddelbart hektet og kjøpte inn en BB30 fra bryggeland uken etter og satte i gang. Under de første bryggene var jeg veldig stressa og trodde at den minste feil ville få katastrofale følger, men det aller meste smakte overraskende bra. Mulig man legger litt ekstra godvilje som fersk brygger, men det er fascinerende hva man får til uten å egentlig ha særlig peiling. Jeg har siden den gang brygget 25 batcher. Resultatet er noe varierende, men et par av batchene den siste tiden har blitt helt strålende.

For tiden brygger jeg nesten utelukkende øl med lagergjær. Jeg er fortsatt veldig glad i pils og har fryktelig lyst å få til en pils som overgår det beste av industripilsen (etter min smak vel og merke). Min personlig favoritt innen industripils er for tiden Urquell. Urquellklonen jeg satte 9. desember har nå karbonert i 8 dager. Klarte ikke å vente, så jeg testet en flaske tidligere i kveld og den smaker allerede knallbra. Utrolig gøy!

Jeg brygget i går min første splitbatch. Satte sammen en maltprofil bestående av 4,4 kilo pilsnermalt, 300 gram Melanoidin malt og 200 gram hvetemalt. Delte deretter batchen i 3 og kokte med forskjellige typer humle i alle tre. Veldig spennende! Tenker å fortsette på denne måten for å finne ut hva jeg liker best og dermed etterhvert nå målet om å brygge "den perfekte pils". Men ting tar tid...

Når det gjelder å skille mellom de forskjellige øltypene så anbefaler jeg deg bare å prøve så mange typer du bare kan få tak i (er selvfølgelig et spørsmål om penger). Prisen på øl varierer jo veldig, hva som gjør at enkelte bryggerier priser ølene sine opp mot hundrelappen, mens andre tilbyr god øl for 35-40 kroner er jeg noe usikker på (er jo selvfølgelig forskjellige mengder av de forskjellige ingrediensene i ølet, but still...). Det som slår meg er imidlertid at det brygges utrolig mye øl som er "sånn passe godt", hvor det ikke tas noen sjanser og at man får inntrykk av at produsenten prøver å please altfor mange istedenfor å lage noe spennende. Prøv deg frem, smak på masse ølsorter og om du finner noe du liker veldig godt så sjekk ut hva ølet inneholder. Etterhvert finner man en retning og kan begynne å eksperimentere. Om du ikke allerede har gjort det, så anbefaler jeg at du skaffer deg din egen maltkvern. Jeg kjøpte meg maltkvern i starten av desember og jeg har lært veldig mye siden den gang. Man får et helt annet forhold til hvilken smaker og farger de forskjellige malttypene gir ølet. Tidligere fikk jeg bare en 5-6 kg pose med malt fra Bryggselv, tilsatte den brygget uten å egentlig sette meg inn i hva malttypene hadde å bidra med i forhold til sluttresultatet.

Ang. porteren din så tenker jeg at 14 dagers gjæring på 8 grader er litt lite. 3-4 uker er gjerne det som anbefales om du bruker lagergjær. Om du imidlertid smaker på ølet underveis, tar målinger m.m., er det jo en vurderingssak om ølet trenger mer tid. Høy temperatur et par dager på slutten pluss cold crash har jeg imidlertid god erfaring med. Blir helt sikkert godt! :) Hvilken porter er det du brygger? Og hvilken gjær har du brukt?

Begynner å minne om en blogg, dette, så jeg tror jeg gir meg for i dag.

Snakkast!
 
Kjellebass: Da jeg var strømløs i noen dager gikk ikke flaskingen etter planen. Har flasket nå og har lest noen steder at etter flasking skal dette lagres direkte på 2 grader i 8-10 uker. Ser at du lagrer på 20 grader, hva er mest riktig??
Jeg er litt usikker på akkurat dette, mangler litt erfaring kan man si. Jeg setter som regel ølet i kjelleren på 20 grader i 14 dager etter flasking. Jeg har imidlerid hatt 2-3 batcher stående i boden min etter flasking på rundt 15-16 grader. Dette har medført at ting tar litt lengre tid, naturligvis. Hva det har å si for smaken er jeg imidlertid usikker på. Jeg sliter litt med å vente for lenge, er for utålmodig dessverre.

Når det gjelder lagring, produserer jeg litt for mye øl enn det jeg har plass til i kjøleskapene mine. Dette medfører at jeg ikke kan lagre større mengder øl nærmere null grader. Jeg er også her usikker på hvor mye dette har å si. Jeg vurderer å teste ut og sette deler av hver batch i kjøleskap mens resten står på 7/8 grader sammen med gjæringsdunkene som plopper ute i boden. Interessant å teste ut om det blir noen forskjell...
 
Jeg holder også på med en Urqell klone, i den brukte jeg WLP 802 Gjær , to rør med starter + en pakke tørrgjær. OG før gjær ble målt til 0,060 . Jeg gjærte det først på 8 grader og deretter 12 grader en uke, målte OG til 0.020. Satte den så på loftet i 18 grader i to døgn og nå ned i kjelleren igjen på 5 grader et par døgn. Blir å flaske til helgen sansynligvis. :) , deretter sukkerlake og karbonering 1 uke i 18 Grader.
 
Jeg holder også på med en Urqell klone, i den brukte jeg WLP 802 Gjær , to rør med starter + en pakke tørrgjær. OG før gjær ble målt til 0,060 . Jeg gjærte det først på 8 grader og deretter 12 grader en uke, målte OG til 0.020. Satte den så på loftet i 18 grader i to døgn og nå ned i kjelleren igjen på 5 grader et par døgn. Blir å flaske til helgen sansynligvis. :) , deretter sukkerlake og karbonering 1 uke i 18 Grader.

Hei,
Høres ut som en grei plan det, men jeg ville kanskje latt ølet gjære 3-4 dager ekstra før jeg økte temperaturen. Stusser også litt på at OG endte på 1.020 etter 14 dagers gjæring, spesielt siden du hadde den på 12 grader i én uke. Jeg tenker at ølet burde være tilnærmet ferdig gjæret da og at OG burde ligge lavere, gjerne ned mot 1.008-1.014. Hva endte FGen på eller diacetyl-resten? Tror du det er nok med bare en uke karbonering før lagring? Jeg holder meg til 14 dager karbonering, men har forsåvidt aldri prøvd noe annet. Jeg har imidlertid merket at enkelte av ølene mine ikke har vært ferdig karbonert etter 7-8 dager med karbonering (ender som regel opp med å ta en tidlige smaksprøve, klarer ikke alltid å vente...)

Tenkte jeg skulle teste ut en Urquell klone med WLP 802 jeg også. Tenker da å kopiere oppskrift og fremgangsmåte fra forrige batch med Urquell. Veldig interessant å teste ut forskjellen i smaken bare basert på annen gjær (selv om batchene strengt tatt aldri blir helt like selv med samme ingredienser).

Spennende å høre hva resultatet blir for Urquellen din.:)
 
Tja, OG var 1,020 før jeg satte den på loftet i 18 Grader, det begynte da å gjære etter et døgn så jeg lot den stå til det ikke boblet mer. Jeg satte den da i kjelleren og lot den stå der i 3 døgn, på 6 grader , ingen aktivitet i låsen. FG ble ikke målt...
Heiv så i sukkerlake og gelatin og rista litt, lot den stå et par døgn på 4 grader, så igår tappet jeg den på flasker.

Den blit nok å ligge et par uker i romtemp så man er sikker på at det dannes kullsyre. Pilsen ble svært lys, brukte bohemian malt og 90 min 66 graders mesk.

Jeg har lest litt på urqellen, de bruker vist 3 stegs dekosjonsmesk ?? Blir mere farge av det og sikkert annen aroma også.. Måtte teste en kopp igår under tappingen, det virker lovende, var litt søtsmak i den men regner med det er pga. 7 gram karboneringssukker..
 
Jeg tilsetter sukkerlake for karbonering når jeg cold cracher, da gjerne med par ts. Celatin også. Da trenger jeg ikke stikke om.. Jeg tror det fungerer greit, så lenge temperaturen er så lav at gjæren går i dvale..
 
Jeg tilsetter sukkerlake for karbonering når jeg cold cracher, da gjerne med par ts. Celatin også. Da trenger jeg ikke stikke om.. Jeg tror det fungerer greit, så lenge temperaturen er så lav at gjæren går i dvale..
Det har jeg ikke testet ut, men det bør da gå fint. Flott å slippe omstikking! Jeg stakk tidligere om etter én uke, men fant etterhvert ut at det hadde ikke noe for seg. Om jeg tapper på fat dropper jeg å stikke om og bruker "sukkertabletter" på de resterende flaskene, men ellers tapper jeg om ved bruk av sukkerlake. Din metode høres veldig interessant ut.

Rører du noe særlig ved tilsetning av sukkerlake og gelatin? Bør vel være veldig forsiktig med tanke på fare for oksidering?
 
Utrolig god respons her inne. Kjellebass: Jeg kjøper mine varer på Vestbrygg i Bergen og bruker kun tørrgjær. Husker ikke hva den heter. Jeg får alltid to bøtter til gjæring når jeg brygger og har tenkt å bruke tørrgjær i den ene og "ordentlig" gjær i den andre etter hvert. Blir spennende å smake forskjellen. Men må lære meg å lage ordentlig gjær først. Ellers må jeg nok redusere produksjonen etter hvert, begynner å hope seg opp med ølkasser, noe fruen ikke er så begeistret for..
 
Pleier å gjære lagerøl i tre uker. 10c den første uken, 12c den andre, 14c den tredje. 15% overpitch, og oksygenering til litt over normal PPM for lette lagere. Hever til 18c de siste to dagene for diavetylrast, og senker så temperaturen fem grader i døgnet til jeg er på 2c. Lar ølet stå der, til det meste av gjæren har flokkulert. Tapper så på fat med gelatin og karbonerer. Fungerer flott.
 
Det som blir sagt er at 99 av 100 ganger er det gjæringen som er årsak til usmaker på pils.. Nå er jeg ikke noen ekspert kun et forsøk på lagerøl, men det som jeg oppdaget er at lager gjæren er svært sensitiv på temperatur endringer! Når det gjelder okydering ved litt risting evt. uttapping av en liter , slik at pilsen blandes godt med sukkerlaken så tar jeg risken, føler at det er større sjangser for forurensning med omtapping. Dessuten inneholder brygget endel Co2 slik at jeg tror dette frigjøres fortere enn oksygenet kommer inn..
 
Ved karbonering på flaske så innbiller jeg meg at ørlite oksygen umulig kan skade, gjæren trenger jo litt for å omdanne sukker til alkohol og co2..
 
Ved karbonering på flaske så innbiller jeg meg at ørlite oksygen umulig kan skade, gjæren trenger jo litt for å omdanne sukker til alkohol og co2..

Det stemmer ikke. Gjæren trenger ikke oksygen til det, det er jo nettopp det som er gjæring. Det er et stort poeng å minimere oksygenopptaket ved flasking.
 
Drikkeklar etter fullført karbonering. Lagering er oppskrytt, forutsatt gode rutiner og god gjæringsprosess.
Skulle likt at det var mer samstemt info om dette på forumet. Den kalde lagringsperioden skremmer meg fra å prøve meg på lager.
 
Skulle likt at det var mer samstemt info om dette på forumet. Den kalde lagringsperioden skremmer meg fra å prøve meg på lager.

Hadde en coronaclone som jeg brygget i julen på fat etter 17 dager og var drikkeklar så snart den var karbonert. dvs 21 dager fra brygging.
Blir nok hakket bedre etter litt mer lagring. Det som er alfa omega for å få godt lagerøl er nok frisk gjær, ren o2 og temperaturkontroll.
Har du det er som regel utgjæringen ferdig på 5-9dager alt etter OG.Gjærer mellom ca 9,5-12 grader
Julebokken min gjæret fra 1080-1026 på 7 dager (1026 ble fg) var da gjenbruk av gjær fra en Corona clone. Forøvrig min favoritt lagergjær
Wlp 940. Gjærer veldig raskt og rent. flokkulerer til en fast kake i bunn så minimalt med svinn.
 
Skulle likt at det var mer samstemt info om dette på forumet. Den kalde lagringsperioden skremmer meg fra å prøve meg på lager.
Dette er enkelt og greit fakta, om ikke identisk, vil de fleste bryggerier i dag gjøre noe omtrentlig som dette. Det finnes knapt noen som lagrer en lager lenger, i alle fall av de store, kommersielle industribryggeriene. Gjæres ei heller i tre uker, stort sett. Du får en god lager på to uker, hvis du har kontroll på prosessen fra enda til annen.
 
Tilbake
Topp