Hei Kjellebass. Jeg lager en Porter som er #8 i min korte ølbryggerkarriere. Frem til september 2014 har jeg stort sett drukket grønn Hansa (bergenser...) og til nød en Carslberg, så jeg har lite peiling på øl og på hvordan de forskjellige skal smake. Det jeg har laget til nå smaker overraskende bra, men om det er riktig smal aner jeg ikke. Ellers ble Porteren satt på 16 grader i begynnelsen av denne uke etter å ha stått i 8 grader i drøye 14 dager. Tenkte å cold crashe den i går, men venter til i morgen grunnet stormen som er meldt. Så blir det flasking. Har brygget på hytte som ligger i Nordhordland og den er litt utsatt for været og reiser ikke ut i helgen. Har ellers smakt på brygget og det smaker bra så langt i prosessen. Kjøpte meg derfor en Fullers London Porter på Polet som jeg smakte i går, veldig godt øl forresten, men må være ærlig å si at foreløpig er jeg ikke i stand til å kjenne likheter i smaken. Utfordringen min er vel å få laget de smakene jeg ønsker, men foreløpig brygger jeg i "blinde". Begynner så smått å få tak i hvilke smaker humlengir, men tror jeg må ha noen år til før jeg kan brygge noe med mitt særpreg. Håper på å få det til en gang i hvert fall. Så det er bare å brygge i vei, Har økt produksjonen til 80-90 liter i måneden, så jeg får nok mye besøk på hytta fremover. Ellers er det jo gøy å gi vekk noe også.
Hei Stig,
Litt treg respons her, så jeg skal prøve å gi en god respons istedenfor en rask en.
8 batcher siden september er da imponerende, det vil jeg absolutt si! Om du holder deg til ett brygg i uka året rundt, produserer du rundt 1000 liter i året, noe som vil gi ditt lille bryggeri status som mikrobryggeri på Untappd (om du har registrert deg der).
Min ølkarriere har tidligere bestått av inntak av pils, i hovedsak det som selges som halvlitere rundt omkring på puber i Norges land. Har tidligere dristet meg til en Guiness eller Kilkenny, men ikke så mye mer spennende saker enn det. Det hele endret seg da jeg ble invitert med på en ølbryggings-helgetur til sommerhuset til en kollega i Sverige i mai i fjor, da vi var en gjeng på 6 mann som fikk være med å brygge en Lucky Jack (oppskrift fra Bryggselv donert av Mike Murphy fra Lervig bryggeri). Jeg ble introdusert for en helt ny verden og brukte hele helgen på å smake på alskens nye spennende brygg. Jeg ble umiddelbart hektet og kjøpte inn en BB30 fra bryggeland uken etter og satte i gang. Under de første bryggene var jeg veldig stressa og trodde at den minste feil ville få katastrofale følger, men det aller meste smakte overraskende bra. Mulig man legger litt ekstra godvilje som fersk brygger, men det er fascinerende hva man får til uten å egentlig ha særlig peiling. Jeg har siden den gang brygget 25 batcher. Resultatet er noe varierende, men et par av batchene den siste tiden har blitt helt strålende.
For tiden brygger jeg nesten utelukkende øl med lagergjær. Jeg er fortsatt veldig glad i pils og har fryktelig lyst å få til en pils som overgår det beste av industripilsen (etter min smak vel og merke). Min personlig favoritt innen industripils er for tiden Urquell. Urquellklonen jeg satte 9. desember har nå karbonert i 8 dager. Klarte ikke å vente, så jeg testet en flaske tidligere i kveld og den smaker allerede knallbra. Utrolig gøy!
Jeg brygget i går min første splitbatch. Satte sammen en maltprofil bestående av 4,4 kilo pilsnermalt, 300 gram Melanoidin malt og 200 gram hvetemalt. Delte deretter batchen i 3 og kokte med forskjellige typer humle i alle tre. Veldig spennende! Tenker å fortsette på denne måten for å finne ut hva jeg liker best og dermed etterhvert nå målet om å brygge "den perfekte pils". Men ting tar tid...
Når det gjelder å skille mellom de forskjellige øltypene så anbefaler jeg deg bare å prøve så mange typer du bare kan få tak i (er selvfølgelig et spørsmål om penger). Prisen på øl varierer jo veldig, hva som gjør at enkelte bryggerier priser ølene sine opp mot hundrelappen, mens andre tilbyr god øl for 35-40 kroner er jeg noe usikker på (er jo selvfølgelig forskjellige mengder av de forskjellige ingrediensene i ølet, but still...). Det som slår meg er imidlertid at det brygges utrolig mye øl som er "sånn passe godt", hvor det ikke tas noen sjanser og at man får inntrykk av at produsenten prøver å please altfor mange istedenfor å lage noe spennende. Prøv deg frem, smak på masse ølsorter og om du finner noe du liker veldig godt så sjekk ut hva ølet inneholder. Etterhvert finner man en retning og kan begynne å eksperimentere. Om du ikke allerede har gjort det, så anbefaler jeg at du skaffer deg din egen maltkvern. Jeg kjøpte meg maltkvern i starten av desember og jeg har lært veldig mye siden den gang. Man får et helt annet forhold til hvilken smaker og farger de forskjellige malttypene gir ølet. Tidligere fikk jeg bare en 5-6 kg pose med malt fra Bryggselv, tilsatte den brygget uten å egentlig sette meg inn i hva malttypene hadde å bidra med i forhold til sluttresultatet.
Ang. porteren din så tenker jeg at 14 dagers gjæring på 8 grader er litt lite. 3-4 uker er gjerne det som anbefales om du bruker lagergjær. Om du imidlertid smaker på ølet underveis, tar målinger m.m., er det jo en vurderingssak om ølet trenger mer tid. Høy temperatur et par dager på slutten pluss cold crash har jeg imidlertid god erfaring med. Blir helt sikkert godt!
Hvilken porter er det du brygger? Og hvilken gjær har du brukt?
Begynner å minne om en blogg, dette, så jeg tror jeg gir meg for i dag.
Snakkast!