Jeg skal brygge pils.

Ser ut som du har rett, temperaturen har betydning, og også høyden over havet:

'Oxygenation is also preferred for higher pitching temperatures or higher wort gravities
whereas aeration is used for yeast strains requiring 8-9 ppm of O2 for normal wort
gravities. At higher altitudes it is necessary to use pure O2 in order to achieve dissolved
O2 levels higher than 7 ppm whereas at the coastal regions dissolved O2 levels up to 10
ppm can be achieved using air. '

http://www.hach.com/asset-get.download.jsa?id=7639984599

Da er det vel bare å kjøpe mer utstyr da for meg som bor på fjellet. Tar det aldri slutt...?? :eek:
 
Hvis du bruker en bryggekalkulator der du kan forandre temperaturen så vil du se at det faktisk utgjør en del

Joda. På papiret. Men hadde det ikke vært for at man mister co2 hver gang man rister til dunken idet man tar av lokket for å ta en måleprøve. Mister co2 hvis man flytter på dunken. Mister co2 i tapping til omstikkingskar, og mister enda en futt ider man flasker de, så ville de kalkulatorene vært mer verdt å bruke synes jeg.
 
Her er et oppsett fra svarstadølbryggerlaug.

Oksygenflaske fra Jula, kr 269,-Regulator fra Jula (må bestilles fra deres reservedelslager pr epost, og hentes i varehus: MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500 (best.nr. R020334)), kr 225,-Flowmeter fra eBay, kr 88,-Diffusion stone fra MoreBeer, kr 89,-Slangenippel 1/4" - 4 mm fra Biltema (art.nr. 17255), kr 27,-Slangenippel hun 1/4" - 6 mm fra Biltema (art.nr. 17249), kr 27,-4 mm slange fra Biltema (art.nr. 15300), kr 40,-
 
God aften!

Jeg har akkurat brygget en Lervig pilsner (står og kjøler nå) og bruker WLP830 som gjær. Jeg har laget en starter på ca. 1,5 liter (hadde akkurat 150 gram spraymalt igjen) og antar det holder. MrMalty mener ihvertfall jeg er innafor. Temperaturen er nå rett under 20 grader. Antar jeg ikke kommer så mye lenger ned nå og tenker å sette gjæringskaret i boden over natten. Der er det ca. 10 grader. Kanskje skru ned tempen til 7 grader der ute og satse på en kald natt. Dette er min første pils ever, så jeg er litt usikker på videre fremgangsmåte.

Min plan er nå som følger:
- Tappe vørteren på gjæringsdunken og riste som en tulling.
- Sette dunken i boden over natten og håpe på vørter på rundt 7-8 grader i morgen tidlig.
- Sette starteren i boden og satse på gjær på 7-8 grader i morgen tidlig.
- Pitche gjæren i morgen tidlig og riste dunken som en tulling.
- Skru opp temperaturen til ca. 12 grader (i følge oppskriften skal den gjære i 5-6 dager på 14 grader)
- Skru opp temperaturen til 14 grader etter 5-6 dager (i følge oppskriften skal den da gjære på 16 grader i 2-3 dager)
- Skru opp temperaturen 2-3 grader til etter 8-10 dager og la gjæren gjøre sine mystiske ærender mot slutten av gjæringen.
- Snurre sukkerlake og få godsakene over på fat.
- Karbonere på rundt 12 grader i minst 14 dager pluss modning.

Den korte gjæringstiden skremmer meg litt (men oppskriften sier så). Skal se an den saken etterhvert.

Det jeg strengt tatt lurer på er om planen over er bra? Noen som har noen tips til noe som jeg bør gjøre annerledes eller ligger jeg an til en fin høst?

Tips mottas med stor takknemlighet! :)

Mvh,

Kjell B.
 
Noen får rette på meg hvis jeg tar feil,
men du bør vel kanskje la starteren stå så kaldt som mulig minst ett døgn slik at du får dekantert så mye som mulig før du skal pitche.
Selv så karbonerer jeg lager og pils i romtemperatur før jeg setter de til lagring etter 2-3 uker.
 
Ser lite poeng i å riste både før og etter avkjøling. Vørterens evne til å absorbere oksygen er langt bedre ved lavere enn ved høyere temperaturer. Ville ellers latt temp stige naturlig til 10C og holdt den der noen dager før den får stige videre. Bruker selv et regime der jeg starter på 8, stiger naturlig til 10, holder den der i omtrent tre dager, så til 11, 13, 15 og 21 før cold crash.

Og karbonering i romtemperatur, ja. Gjerne minst romtemperatur.
 
Noen får rette på meg hvis jeg tar feil,
men du bør vel kanskje la starteren stå så kaldt som mulig minst ett døgn slik at du får dekantert så mye som mulig før du skal pitche.
Selv så karbonerer jeg lager og pils i romtemperatur før jeg setter de til lagring etter 2-3 uker.

Jeg skrev ikke noe om det, men starteren stod i kjøleskapet i 3 døgn før dekantering. Bruker vanligvis å ha den i kjøleskapet bare et døgn, ble litt forsinkelser denne gangen.

Karbonering i romtemperatur høres fornuftig ut. Trodde kanskje det var annerledes med pils.
 
Ser lite poeng i å riste både før og etter avkjøling. Vørterens evne til å absorbere oksygen er langt bedre ved lavere enn ved høyere temperaturer. Ville ellers latt temp stige naturlig til 10C og holdt den der noen dager før den får stige videre. Bruker selv et regime der jeg starter på 8, stiger naturlig til 10, holder den der i omtrent tre dager, så til 11, 13, 15 og 21 før cold crash.

Og karbonering i romtemperatur, ja. Gjerne minst romtemperatur.

Ang. risting så er det så mye snakk om Oksygen i denne tråden at jeg følte det var bedre å være på den sikre siden:)

Når det gjelder temperaturer så er jeg for tiden avhengig av temperaturen i boden min og dermed været. Jeg kan holde temperatur stabil på f.eks. 10 grader, men om det blir varmt ute sliter jeg. Høst og vinter er detror glimrende for pils sånn sett:) I går morges lå temperaturen til vørteren på ca. 13 grader. Siden oppskriften til Lervik pilsner sier at gjæringstemperaturen skal være på 14 grader, pitchet jeg på 13 grader selv om jeg hadde håpet på lavere temperatur. Du beskriver imidlertid en helt annen plan i forbindelse med gjæringstemperaturer. Tenker du at jeg burde gått for lavere temperatur selv om oppskriften sier noe annet? If so, skal jeg teste det neste gang. Skal sette en ny batch med samme pils straks denne er ferdig gjæret, med gjenbruk av gjæren denne batches. Blir interessant å sammenligne dem etterhvert.:)
 
Ang. risting så er det så mye snakk om Oksygen i denne tråden at jeg følte det var bedre å være på den sikre siden:) [...] Tenker du at jeg burde gått for lavere temperatur selv om oppskriften sier noe annet?

Det er med rette mye snakk om oksygen i denne tråden, og du skal ideelt ha noe mer enn 8ppm oksygen i vørteren, som er det du får bare ved risting. Poenget er at du ikke får mer oksygen inn ved å riste flere ganger. Det holder med en gang.

Jeg foretrekker å starte gjæring av både ale- og lagergjær noe under normal gjæringstemperatur, uavhengig av hva en oppskrift sier. Regner ellers 10C for å være "normalen" for lagergjæring. Ideen med dette er å minimere produksjon av smaksstoffer i den første delen av gjæringen. Seinere er produsjonen av smak mindre, men det blir desto viktigere å holde gjæren aktiv til the bitter end. Derfor en tydelig oppramping av temperatur mot slutten. Dette er klart lettere når man har tilgang til noenlunde eksakt temperaturkontroll. Er du avhengig av temperaturen i rommet, må du jo gjære på den temperaturen du har, og det kan jo bli helt fint det også!
 
De fem siste lagerne/pilsene jeg har brygget har jeg gjort følgende:

Nok starter et par dager i forveien, evt. vasket slurry. Kjøler ned vørter så langt under 23° jeg orker, setter så både starter og vørter i kjøleskap med target 8° (STC-1000), deretter oksigenert/ristet og pitchet.

Etter det har jeg brukt samme hurtigpilsregime som Jørn nevnte: naturlig stigning fra 8 til 10 i 3 dager, 11 i 2 dager, 13 i 2 dager og 15-16 resten, cold-crash (4°) etter 12 dager, og til slutt flasking etter totalt 14 dager. Ingen usmaker, diacetyl eller noe som helst, med unntak av litt svovel med WLP-802, men denne forsvant etter ca. to uker lagring.

Det er såpass billig/gratis med brukt kjøleskap og STC-1000 at det er en investering du ikke vil angre.

Kabonering kjører jeg så varmt jeg kan i 1-2 uker før lagring (og i sommer har jeg "lagret" ganske varmt, uten at det har vært noe problem). Husk nok sukker, jeg har funnet at 6g/liter er litt lite. 7g er bedre. Men jeg liker ting litt sprudlende :)
 
Det er med rette mye snakk om oksygen i denne tråden, og du skal ideelt ha noe mer enn 8ppm oksygen i vørteren, som er det du får bare ved risting. Poenget er at du ikke får mer oksygen inn ved å riste flere ganger. Det holder med en gang.

Jeg foretrekker å starte gjæring av både ale- og lagergjær noe under normal gjæringstemperatur, uavhengig av hva en oppskrift sier. Regner ellers 10C for å være "normalen" for lagergjæring. Ideen med dette er å minimere produksjon av smaksstoffer i den første delen av gjæringen. Seinere er produsjonen av smak mindre, men det blir desto viktigere å holde gjæren aktiv til the bitter end. Derfor en tydelig oppramping av temperatur mot slutten. Dette er klart lettere når man har tilgang til noenlunde eksakt temperaturkontroll. Er du avhengig av temperaturen i rommet, må du jo gjære på den temperaturen du har, og det kan jo bli helt fint det også!

Ok. Takk for bra tips! Boden hvor ølet gjærer er adskilt fra huset jeg bor i, er på 15 kvm, godt isolert og dedikert til ølbrygging, oppbevaring av verktøy og visning av film med høyt volum. :) Temperaturregulering funker fint så lenge det ikke blir for varmt ute.

Skal starte gjæring av neste pils på 8 grader om høstværet tillater det.
 
De fem siste lagerne/pilsene jeg har brygget har jeg gjort følgende:

Nok starter et par dager i forveien, evt. vasket slurry. Kjøler ned vørter så langt under 23° jeg orker, setter så både starter og vørter i kjøleskap med target 8° (STC-1000), deretter oksigenert/ristet og pitchet.

Etter det har jeg brukt samme hurtigpilsregime som Jørn nevnte: naturlig stigning fra 8 til 10 i 3 dager, 11 i 2 dager, 13 i 2 dager og 15-16 resten, cold-crash (4°) etter 12 dager, og til slutt flasking etter totalt 14 dager. Ingen usmaker, diacetyl eller noe som helst, med unntak av litt svovel med WLP-802, men denne forsvant etter ca. to uker lagring.

Det er såpass billig/gratis med brukt kjøleskap og STC-1000 at det er en investering du ikke vil angre.

Kabonering kjører jeg så varmt jeg kan i 1-2 uker før lagring (og i sommer har jeg "lagret" ganske varmt, uten at det har vært noe problem). Husk nok sukker, jeg har funnet at 6g/liter er litt lite. 7g er bedre. Men jeg liker ting litt sprudlende :)

Detaljert og fin plan. :) Når temperaturen nærmer seg 0 grader ute lar dette seg fint gjøre med boden min og dens panelovn, selv cold crash går fint. Ser frem til å teste dette ut!:)
 
Høres bra ut, det blir nok bra øl! Blir det ikke kaldt å se filmer i 10 grade? :)

Selve ideen med å se film i boden dukket først opp da tv og stereoanlegg inne ble byttet ut og flyttet ut i boden (meget nylig). Det viste seg at anlegget passet perfekt på den ene kortveggen (vedlagt bilde). Har ikke fått koplet opp alt som det skal være enda, men tenker at dette blir helt glimrende etterhvert. Har ikke planer om å se film under gjæring eller cold chrasing, men istedet invitere kompiser til filmkveld med hjemmebrygg mellom bryggene, da med 21 grader i rommet. Ligger an til en strålende høst! :-D
 

Vedlegg

  • DSC_0225.JPG
    DSC_0225.JPG
    248,8 KB · Sett: 188
Wow, ser bra ut! Skulle ønske jeg hadde mulighet for så stor bod :) - I min lille bod på ca. 7 m2 har jeg en enkel byggvifte for selve rommet (har isolert vegger og tak), pluss et bittelite kjøleskap som akkurat passer et gjæringskar fra bryggselv (eller europris). Har en UT-200 for byggvifta som jeg setter på ca 20 grader, mens kjøleskapet går på en STC-1000. Alt går som smurt - boden holder bra temp til karbonering av flasker (eller film), i tillegg til at kjøleskapet ikke trenger å "vente" så lenge på mer varme. Temp skiftet er maks 0.5 grader denne fantastiske sommeren som var.

Om jeg var deg ville jeg investert i et kombiskap for gjæringskaret, og kanskje lagt inn en varmeplate e.l. i frysedelen for lagring (og konsumering) av øl. Er ikke sikkert det er praktisk, men verdt en tanke.
 
Wow, ser bra ut! Skulle ønske jeg hadde mulighet for så stor bod :) - I min lille bod på ca. 7 m2 har jeg en enkel byggvifte for selve rommet (har isolert vegger og tak), pluss et bittelite kjøleskap som akkurat passer et gjæringskar fra bryggselv (eller europris). Har en UT-200 for byggvifta som jeg setter på ca 20 grader, mens kjøleskapet går på en STC-1000. Alt går som smurt - boden holder bra temp til karbonering av flasker (eller film), i tillegg til at kjøleskapet ikke trenger å "vente" så lenge på mer varme. Temp skiftet er maks 0.5 grader denne fantastiske sommeren som var.

Om jeg var deg ville jeg investert i et kombiskap for gjæringskaret, og kanskje lagt inn en varmeplate e.l. i frysedelen for lagring (og konsumering) av øl. Er ikke sikkert det er praktisk, men verdt en tanke.

Høres ut som du har et bra opplegg selv! :) Byggvifte? Kjøler den? Boden min vandret til tider opp i 26-27 grader i sommer. Brygget for det meste APA i sommer. Det meste endte opp å smake godt til tross for noe varierende gjæringstemperaturer. Enkelte trengte imidlertid noe ekstra lagring for å bli bra.

Jeg har faktisk allerede et kombikjøleskap i boden (lagt ved et par bilder til). Det brukes til oppbevaring av fat, gjær, humle m.m. Er to stk fat inni skapet nå og det er plass til 2 til. Leker med tanken om å fikse fire tappekraner på utsiden av kjøleskapsdøren. Det trengs litt planlegging for å få en bra løsning for dette, så jeg avventer litt. Har ikke lyst til å ødelegge kjøleskapet.

Et kjøleskap ekstra til gjæringsdunk kan faktisk funke fint på benken slår det meg nå. :)

Litt usikker på hva du mener med varmeplate for frysedelen forresten?

PS! Legg forresten merke til bakhøyttalerne på benken. De skal opp på veggen etterhvert. Jeg er nesten mer entusiastisk over stereoanleggoppsettet i boden enn de nye greiene innendørs i stua!:)

DSC_0237.JPGsketch-1413493314780.jpg
 
Ser mer ut som en hybel enn en bod :) he he. Det jeg tenker på med varme er at du vil varme opp karet når kjøleskapet ikke vil mer, spesielt på vinteren. Men ser ut som du har kontroll, så don't worry :) Nyter noen bra egenproduserte pils her nå, så jeg tror ikke du blir skuffet heller. :)
 
Tilbake
Topp