Jeg skal brygge pils.

Etter 12 batcher med ale, er det nå på tide å prøve seg på undergjær. Jeg vet ikke hvorfor men jeg jeg kvier meg litt for å prøve og har utsatt pilsprosjektet en stund allerede. Kan dere ikke berolige meg litt og si at det kommer til å gå bra. Og så gir dere meg en passende oppskrift på en lettdrikkelig pils som blir veldig god!
 
Det går bra. Har du nok gjær , får nok oksygen i den, og har gjeringstempratur kontroll.
 
Jeg brygget min første pils i sommer. Fulgte metoden for hurtiggjæring av lager som er diskutert i en annen tråd her. Flasket etter tre uker, og synes pilsen var kjempebra med en gang etter karbonering, selv om den er enda bedre nå etter en måned med lagring. Brukte WLP833 med starter etter Jamil's kalkulator, ren oksygen, og gjæret ca første halvdel på 10 grader. Brygget Bohemian Pilsner fra brewing classic styles.
 
Det går bra. Har du nok gjær , får nok oksygen i den, og har gjeringstempratur kontroll.
Tre gode punkter. Hvis vi tar med å få ned temperaturen før pitching, gjerne en natt i kjøleskapet, så skulle grunnlaget være lagt for en god pils.
 
Hvor viktig er det med rent oksygen for å få til en høvelig pils? sitter med min egen i hånda nå. Hadde god kontroll under hele bryggeprosessen, med nok gjær (mr.malty osv), lav nok temp før pitching, og god kontroll på temperaturer under gjæring. gjæret på 9 grader i 4 uker, med en diacetylrest før coldcrashing og flasking. karbonert naturlig med 6 gr sukker pr liter i romtemp i 14 dager. etter 6 mnd lagring (ikke helt optimal temp på lagring, men rundt 10 grader) føler jeg fortsatt at noe er feil. Ølet er brygget etter gahr`s oppskrift.
 
Hvor viktig er det med rent oksygen for å få til en høvelig pils? sitter med min egen i hånda nå. Hadde god kontroll under hele bryggeprosessen, med nok gjær (mr.malty osv), lav nok temp før pitching, og god kontroll på temperaturer under gjæring. gjæret på 9 grader i 4 uker, med en diacetylrest før coldcrashing og flasking. karbonert naturlig med 6 gr sukker pr liter i romtemp i 14 dager. etter 6 mnd lagring (ikke helt optimal temp på lagring, men rundt 10 grader) føler jeg fortsatt at noe er feil. Ølet er brygget etter gahr`s oppskrift.

Jeg kan vel svare på ditt innlegg med noe relevanse. Jeg laget min første (seriøse) pils for ca seks syv uker siden. Jeg glemte å ha i o2. Pitchen var riktig og opppskriften var en BYO-oppskrift. Vørteren ble tappet rett ned i karet som et fossefall, ikke noe vannjustering.

Ølen smaker dritt. Jeg vil helle den ut men siden den er gjæret med clarity ferm og madammen som ikke tåler store mengder gluten likte den så kan jeg ikke helle den ut en uke før bursdagen hennes. Når jeg sier dritt så smaker den som en mindre "ok" ale, en øl "vanlige" konpiser ville jublet over. Godt i følge henne, men jeg be lite imponert.

Dette kan jo skyldes andre ting enn o2, men den ble teknisk sett "riktig" brygget og fermentert, med 34/70. o2'en er eneste faktoren jeg setter fingeren på.
 
Kan du Gunnar også ha brukt Saflager W 34/70? Eg veit den får gode skussmål og eg har brukt den til ein bayer berre ein gong og då gjæra eg på 12 grader, men eg er langt frå fornøgd med resultatet. Eg veit ikkje heilt korleis eg skal beskrive smaken, men synes i alle fall at same vørter gjæra med Safale US-05 på same temperatur - etter 6 vekers kaldlagring - er betre og har ein reinare maltsmak.
 
Jeg har brygget god pils, julelager og vienna lager uten utstyr for å tilsette ren O2. Her har det blitt rista til den store gullmedaljen (opererer nå med en malingsblander, som ikke er like fysisk anstrengende).

Med Vienna lageren min var jeg nøye med å time diacetyl-hvilen skikkelig. Jeg leste meg frem til at man burde gjøre dette når gjæringen har kommet 3/4 på vei. Venter du 4 uker før du hever temperaturen, så tror jeg toget har gått. Viennaen fikk en diacetyl-hvil etter bare 5-6 dager, husker ikke akkurat når, men husker at jeg ble overrasket over hvor fort det gikk. Så da var det 5-6 dager på 12C, 2 på 20C og så 5-6 uker på 2-3C. Ølen ble helt super.

Har også en pils som ble laget på 100% pilsnermalt med kun Saaz. Den ble gjæra med to rør pitcha rett i tanken og litt risiting. Dette var før jeg visste mange av tingene jeg vet nå. Den ble jaggu god den også, selvom jeg nå klarer å identifisere litt lager-gjær-preg som jeg ikke setter pris på.
 
Jeg har ikke annen mulighet for å tilføre O2 enn å riste den inn. Jeg er nå mer skeptisk enn jeg var før denne tråden for å brygge Pils. Er det verdt å oppholde gjæringsskapet i 4-6 uker hvis jeg på samme tid kan lage tre batcher med god ale?
 
Ikke nødvendigvis enig, spesielt om han ikke kan tilføre O2.

Mitt tips er: du kan ta ingrediensene til en vanlig pils og gjære den med US-05 på 18-19 grader, de siste 2-3 dagene på romtemp (20+) for rydding, og så ende opp med noe som er fryktelig nært "pils" allikevel. Nei det er ikke typeriktig osv., men hvis det er stilen du er ute etter kan du komme nære.
 
Det siste må du nesten svare på selv:)
Har laget et par pils og et par bock med 34/70 og uten ren O2.
Men det var før jeg forstod at det var noe hokkus pokkus med undergjær.
Tror jeg startet rundt 7C og gjæringa var stort sett ferdig ved 10C.
Får jeg det til klarer du det også.
Det at det kanskje ikke blir helt typeriktig betyr ikke så mye for meg.
Alle som har smakt sier at pils på gode 7% er helt topp:D
Større tabber enn det vil nok bli ført på nybegynner kontoen en annen gang.
 
Jeg har ikke annen mulighet for å tilføre O2 enn å riste den inn. Jeg er nå mer skeptisk enn jeg var før denne tråden for å brygge Pils. Er det verdt å oppholde gjæringsskapet i 4-6 uker hvis jeg på samme tid kan lage tre batcher med god ale?
Dette er ingenting å være redd for. Ser ut som du har kontroll på temperaturen, og det er nok viktigere enn O2.
Har brygget alle mine pilsnere uten O2 som har blitt godt motatt av naboer, familie og venner i sommer.
Jeg sier kjør på med det du har. O2 har jeg akkurat skaffet meg, men har enda ikke fått brukt det. Blir spennede å brygge samme oppskrift med O2 og se om jeg kan smake noen forskjell.
Uansett vinner jeg nok ikke NM i fremtiden heller - selv om jeg har oppgradert bryggeprosessen med O2. Det holder lenge for meg at andre fryder seg over det jeg serverer i glasset.
Stå på! Brygg pils :)
 
Hvis jeg kunne editert innlegget mitt så hadde jeg skrevet at jeg ikke tilførte o2 i min dårlige pils engang ved å riste. Den ble tappet som et fossefall, det var eneste oksygeneringen som ble gjort den mørke aftenen.
 
Jeg brukte 2 pakker 34/70 ja (rehydrert), men har da smakt øl brygget med denne som smaker rettere enn min. Min vørter ble også tappet med fossefall, men derretter ristet intenst i et par minutter. Er vel bare å gå til innskaffelse av o2 utstyr :)
Og da nytt spm: hva trenger jeg av utstyr? gjerne med linker.
 
Jeg kjølte ned til ca 7c, og kjørte på med malingablander til bøtta nesten skumma over før jeg pitcha, og det ser veldig lovende ut nå etter ca to og en halv uke, dvs, det er en coronaklone, så det betyr selvsagt at det nesten ikke smaker noe i det hele tatt...
 
Sist redigert:
Ikke stress med pils hvis du ikke liker utfordringene i det :) Det finnes andre måter å få pilsneraktig øl på uten å måtte styre med lav gjæringstemperatur og lange gjæringsforløp på, f.eks. Steam Beer eller Kölsch. Men har du derimot temperaturstyrt gjæringsmulighet er det ikke noe hokus pokus. Lufting av vørter gjøres med malingsvisp på drill her i huset. Det mener jeg er overlegent risting på flere områder og jeg har fått gode resultater med det. Lykke til!
 
Jeg vil også slå et slag for malingsblanderen på drillen. Det funka bra nok for sølvmedalje i klassen "Lager" i NM. *self five!

95906_1295440969239_full.jpg
 
Tilbake
Topp