Jeg skal brygge pils.

Mange sier det. Jeg fikk ikke (stor type) til å fungere godt nok.
Guffer man litt på så kan det snart bli lite i bøtta.
Men satte den til side først og fremst fordi roterende stål som kommer bort i plast vil trolig lage striper i plasten.
Tror jeg har sett plastblandere. Kanskje var de fra Jula.

Har fått pakke med O2 i hus så det blir neste trinn på bryggestigen.
 
Hvis man skal kjøpe en ny malingsblander og visp til dette formålet, så er det bedre å gå for en o2-pakke fra ebay/Jula til ca 550 kr, hvis jeg husker rett.
 
Det ikke en bryggebutikk som selger regulator til o2? Tenker på jula-flaskene. Har prøvd i lengre tid å bestille på jula uten å lykkes. De som jobber der gidder sannsynligvis ikke å legge inn bestilling.
Trodde de hadde på bryggeland men jeg fant ikke på nettsiden deres.
 
Bryggeland hadde komplett sett minus flowmeter for noen dager siden.
Tror jeg må gå og åpne pakken fra Bryggeland nå.
 
Er det nokon som har formeining om maksimal 02-metting av vørteren, og kor mykje o2 ein klarar å riste inn over eit par minutt?
 
Ved havnivå klarer du ikke riste inn mer enn ca 8PPM i en væske mener jeg. Kan hende jeg tar feil mtp SG, men 8PPM er tommelfingerregelen for risting.
 
Nei, temperaturen har ikke noe å si. 8 ppm er maks O2 du får inn i vørteren uten bruk av ren oksygen.

Men vørteren må ikke tilføres oksygen før den er avkjølt, f.eks ved å tappe varm vørter over i gjæringskaret for avkjøling der, det vil kunne føre til oksydering av ølet senere. Vørteren må være under 27 grader før den tilføres oksygen.
 
Den lille, røde malingsvispen fra Jula til 39 kroner har bare runde plastkanter og jeg kan kjøre den på 3. giret på Makitaen min til halve bøtta er skum. Tror det er så bra det er mulig å få til uten ren O2 og det gidder jeg ikke, for jeg har sett hvilke skader en O2-eksplosjon kan forårsake.
 
Kanskje.
Men har alltid hørt at når temperaturen i sjøen går opp så går O2 nivået ned.
Er ganske sikker på at det er korrekt.
Men om det er sammenlignbart vet jeg likevel ikke.
Har ikke temperaturen noe å si for ølets evne til å ta opp/holde på Co2 heller da?
 
Ja, det stemmer det. En varm væske kan holde på mindre O2 og Co2. Men har aldri hørt at dette utgjør noen betydning når det gjelder oksygenering av vørter.

Når det gjelder Co2 og priming på flaske så har temperaturen på ølet betydning for hvor mye sukker en bruker. Mindre sukker i kaldt øl på grunn av høyere innhold av Co2.
 
[QUOTE="Amarillo, post: 231240, member: 9190"

Når det gjelder Co2 og priming på flaske så har temperaturen på ølet betydning for hvor mye sukker en bruker. Mindre sukker i kaldt øl på grunn av høyere innhold av Co2.[/QUOTE]

Dette vil jeg si at i en ideell verden sikkert stemmer. Som regel er det best å prime uten å ta med dette regnestykket for oss hjemmebryggere flest.
 
[QUOTE="Amarillo, post: 231240, member: 9190"

Når det gjelder Co2 og priming på flaske så har temperaturen på ølet betydning for hvor mye sukker en bruker. Mindre sukker i kaldt øl på grunn av høyere innhold av Co2.

Dette vil jeg si at i en ideell verden sikkert stemmer. Som regel er det best å prime uten å ta med dette regnestykket for oss hjemmebryggere flest.[/QUOTE]

Du bør ta det med i beregningen, men temperaturen du vil regne med er stort sett høyeste temperatur ølet har holdt.
 
Uansett er det jo smart å kjøle ned skikkelig før man pitcher, og lufting - enten det er med malingsvisp eller o2 - er da lurt å ta rett etter pitchinga, hvis det tar noen timer å få kjølt ned vørteren så langt vil jo ellers unødvendig mye luft/o2 gå ut igjen.

Og vørteren vil definitivt kunne holde på mer o2 jo kaldere den er, det er akkurat samme funksjon som med co2. Såvidt jeg husker er egentlig grunnen at trykket i gassen synker når den blir kaldere, så det samme partialtrykket med o2 vil rett og slett inneholde mer o2 :)
 
Sist redigert:
Fikk den ned i 18C i går kveld med springvannet. Satte den på kjøla som er ca 3C. Var 8.5C i dag tidlig. Pitcha m 90sek O2 og 3pk 34/70. Satser på det blir bra om den fikk en natt uten gjær.

Typed with thumbs.
 
Dette vil jeg si at i en ideell verden sikkert stemmer. Som regel er det best å prime uten å ta med dette regnestykket for oss hjemmebryggere flest.

Hvis du bruker en bryggekalkulator der du kan forandre temperaturen så vil du se at det faktisk utgjør en del.


Og vørteren vil definitivt kunne holde på mer o2 jo kaldere den er, det er akkurat samme funksjon som med co2.

Vil det si at når du rister en lager på rundt 10 grader så vil du få inn mer oksygen enn i en ale på rundt 20?
 
Er litt for mange år siden jeg hadde det der på skolen til at jeg husker alt ordentlig, men jeg skulle tro det, er vel ikke noen kjempeforskjell på 10C fra eller til, men...
 
Oi, jeg tok litt feil! Vann ved 0°C kan visstnok inneholde ca *dobbelt så mye* luft som ved 20°, så da er det nok ganske stor forskjell fra 20 til 10° også!
 
Tilbake
Topp