Eduard
Norbrygg-medlem
Bryggelauget vårt planlegger å brygge en pils slik at vi har noe godt til våren og sommeren. Vi tenkte å brygge en nordtysk pils, slik som Jever (eller evt Becks eller Flensburger).
Jeg har alt sjekket et tysk form og der fant jeg ut følgende:
- det brukes kun pilsmalt, ingen caramalt eller hvetemalt
- lav mesketemperatur, rundt 63°C, for tørt øl
- mykt vann (passer bra, det har vi)
- OG 11,5% (1.046)
- 5% alk, altså lav FG
- Carlsberggjær som gjærer langt ut, ikke Bavarian Lager eller Czech Pils som fører til for mye restsødme
- IBU 42
Det jeg derimot ikke har funnet ut av er hvilken aromahumle som skal brukes. Det kan jo være alt fra Saaz til Spalt Selekt, Perle, Herzbrücker, Tettnanger mm. Eller skal man bruke dette:
Revolutionary new product: hop oil in effervescent tablet form with many benefits compared to traditional hop oils. Allows the simple adding of hop aroma to your beer without increasing the bitterness. Ideal for dry hops. Indicative dose: 0.5 tablet / 50 litres of beer. The effervescent tablet gradually dissolves over 2-3 days.
long storage life
good solubility in beer
easy to dose
http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2148&cat=341&dt=7
Det hadde også vært kjekt å vite hvilken (u)ønsket effekt disse tablettene har. Noen som har prøvd?
Jeg har alt sjekket et tysk form og der fant jeg ut følgende:
- det brukes kun pilsmalt, ingen caramalt eller hvetemalt
- lav mesketemperatur, rundt 63°C, for tørt øl
- mykt vann (passer bra, det har vi)
- OG 11,5% (1.046)
- 5% alk, altså lav FG
- Carlsberggjær som gjærer langt ut, ikke Bavarian Lager eller Czech Pils som fører til for mye restsødme
- IBU 42
Det jeg derimot ikke har funnet ut av er hvilken aromahumle som skal brukes. Det kan jo være alt fra Saaz til Spalt Selekt, Perle, Herzbrücker, Tettnanger mm. Eller skal man bruke dette:
Revolutionary new product: hop oil in effervescent tablet form with many benefits compared to traditional hop oils. Allows the simple adding of hop aroma to your beer without increasing the bitterness. Ideal for dry hops. Indicative dose: 0.5 tablet / 50 litres of beer. The effervescent tablet gradually dissolves over 2-3 days.
long storage life
good solubility in beer
easy to dose
http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2148&cat=341&dt=7
Det hadde også vært kjekt å vite hvilken (u)ønsket effekt disse tablettene har. Noen som har prøvd?