Jobber med PID-styring, noen spm. om emnet.

Kjøpte en brukt 1.gen. BB30 med effektreg. og PID-pakke. PID-pakken var ikke pakket ut av esken, tok det med på havet og kobler opp her. Har nå fått liv i den og koblet den mot SSR og sensoren, som er en K-sensor. Fått avlesing på temp, og ting ser ut til å være klar for montering i en nett liten trekasse som jeg skal snekre sammen.

Jeg drev nettopp og lette etter en T-kobling eller en mutter som passa på K-sensoren, men kunne ikke finne noe i 1. omgang. Tommegjenger som er i nærheten av M5. Noen som har en formening om dette?

Jeg la merke til at sensoren har et "løst gjengeparti", for å skru sensoren inn der hvor den skal stå, uten å vri kabelen. Fattet mistanke, satte den i munnen og blåste. Og jo, det siver luft mellom proben og gjengepartiet. Dette vil da umulig kunne holde tett?? Er det bare å lete opp en velprøvd PT100 med en gang?
 
Den semsoren er ikkje berekna for.veske som du har funne ut allereie. Om PIDen din har støtte for PT-100 er det vegen å gå. Bryggmaker.no har sensor med røyrgjenger trur eg. Eller så er ebay eit alternativ.
 
protto skrev:
Den semsoren er ikkje berekna for.veske som du har funne ut allereie. Om PIDen din har støtte for PT-100 er det vegen å gå. Bryggmaker.no har sensor med røyrgjenger trur eg. Eller så er ebay eit alternativ.

Det var svaret jeg frykta for, men samtidig regna med. Joa, den er kompatibel med PT100, så da er det bare å begynne å søke etter en som egner seg til in-linesystem. Takker for tips! :)
 
Her er en, hvis du gidder å vente noen uker.

http://www.ebay.com/itm/RTD-Pt100-ohm-Probe-Sensor-L-50mm-PT-NPT-1-2-Thread-with-Lead-Wire-/220998241338?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3374858c3a
 
Tusen hjertlig takk Fredda! Da er den bestilt sammen med kjølepasta og en kjøleribbe for rele. Har snekra sammen en kasse for anledningen. Ikke den vakreste i verden, men får duge! Blir nok bedre med et strøk maling, samt at jeg skal montere en kjølevifte!







 
Skal legge ut bilder av min bygging av PID styring, når jeg kommer hjem fra jobb.
hmm hva brukes den  reguleringen til  (pot.meter) ?
 
Akkurat ferdig med min pid med ssr/kjøleribbe og 1/8 npt pt-100 probe.
 

Vedlegg

  • Pid.jpg
    Pid.jpg
    1,2 MB · Sett: 619
Øldal skrev:
Akkurat ferdig med min pid med ssr/kjøleribbe og 1/8 npt pt-100 probe.

Hei, har du koblings skjema til det du har laget, skal sette i sammen vårs RIMS annlegg snart og enda ikke fangt noe skjema enda.
 
Tor Gilje skrev:
Hei, har du koblings skjema til det du har laget, skal sette i sammen vårs RIMS annlegg snart og enda ikke fangt noe skjema enda.

Dette skjema brukte jeg når jeg koblet sammen min PID.
$%28KGrHqJ,!h4E6GntFnUQBOt7QDJQNQ~~60_3.JPG


IMAG0594.jpg
 
Willyen skrev:
Skal legge ut bilder av min bygging av PID styring, når jeg kommer hjem fra jobb.
hmm hva brukes den  reguleringen til  (pot.meter) ?

Yes, har 1.gen. av BB30, så du ser et pot-meter, koblet sammen med pid. Med den kan jeg justere varmeeffekten og få en mer "smooth" regulering! :)
 
Riiser skrev:
Trenger litt hjelp med denna PIDen jeg også, jeg har bytta temperaturprobe(K-type, men annen temperature range) og sliter med å endre rangen på PIDen. Noen som har gjort det? jeg mener utifra tabellen på siste side her: http://www.fmfranklin.com.au/products/data/rkc/c100inst.pdf Er jo et tonn med innstillinger, men finner ikke denne... :jaha:

Hvilken PID er du har ?
Edit:  så nå att det var selve PID`en du hadde lagt ut manualen til.  Så da blir spm. hvilken probe  er det ?
 
Willyen skrev:
Edit:  så nå att det var selve PID`en du hadde lagt ut manualen til.  Så da blir spm. hvilken probe  er det ?

Proben er K-type 0-300C, ser i ettertid at jeg burde gått for ptc, men teit at man ikke kan være etterpåklok før man gjør ting...
http://www.ebay.com/itm/221144512036?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Vet ikke om tabellen i den manualen sier at det finnes en range 0-300, men det er så mange forskjellige manualer for samme enhet, som har litt forskjellige tabeller(som inkluderer 0-300). Hovedproblemet er hvor man kan endre dette på enheten.
 
Skal ikkje vere nødvendig å forandre range. Så lenge rangen er innstilt slik at den dekker behovet du har (feks. 0-100 grader) betyr det ingen ting om du byttar til ei anna K-type probe.
At proba har range 0-300, betyr det nettopp det at proba har den rangen. Kva PID er innstilt til er ein annan sak.
 
Det er jo sant nok, er jo samme metaller i sensoren. Jeg fikke bedre resultater når satte PIDen til J-type, så kanskje jeg har fått feil rett og slett... Får sammenlikne litt med en annet termometer og se om det er riktig alikevel kanskje. Det ble ihvertfall grådig feil når den var stilt inn på k-type  :jaha:
 
Humm, fått koblet opp pt-100 nå, kjørt resirk med en dæsj vann for å teste. Ifølge PID`en ligger tempen på 67`c, men med thermometeret mitt (som forøvrig måler kokende mesk til 99.noe) bare 63.5-64`c.. Noen med lignende erfaring?
 
Bruker selv en sestos pid med pt100 ... Det er jo mulig kalibrere den.

Må temperaturen med et annet termometer (eller flere termometre) og så kalibrerer du pid'en ut fra det. Tror ikke det er uvanlig at de kan vise noen grader feil sånn rett ut av boksen.
 
Tilbake
Topp