Juleøl med høy FG

Terje J

Norbrygg-medlem
Har brygget en batch med Belgisk juleøl. Den har gått en uke på 18-20gr (I gjæringsskap) og SG er nede på 1.025, stormgjæringa varte I 2-3 dager og nå er det ca 1 plopp/min. Mesket på 65-67gr, og fikk OG 1.065 (post boil). Har en følelse om at den ikke vil nå FG på 1.015, pga lite plopping og at mesteparten av gjæren nå ligger i bunnen av bøtta. Benyttet to pk Safebrew T-58 som ble re-hydrert før pitching (23l batch).

Spørsmålet er nå om det er noe jeg kan gjøre for å få den gjæret ut bedre. F.eks slenge I en pk Safale-US-05 som har mye bedre attenuation enn T-58. Eventuelt kjøre opp tempen til 21-22grader...Eller er det bare jeg som har nybeggynner panikk?

Vugge gjæren opp uten å få inn oksygen samt løfte temperaturen som du skriver er vanlig første førstehjelp.
Så får du måle etter to-tre dager og se om SG er på vei ned.

Hvis du ikke får den godt ned i FG har jeg ett råd til deg; tenk nøye gjennom tilsatt sukkermengde til karbonering. Jeg har hatt 3 kasser med IPA der flere eksploderte. Jeg hadde FG 22 og tenkte at resten av sukkeret var ikke gjærbart men så feil kan man ta.
Med mesketemp som du beskriver bør du oppnå lavere FG enn hva du har i dag.
Hvilke gjæringstemp har du nå? 20-22 grader i 2 uker ved ale benytter jeg.

Hvis du ikke får den godt ned i FG har jeg ett råd til deg; tenk nøye gjennom tilsatt sukkermengde til karbonering. Jeg har hatt 3 kasser med IPA der flere eksploderte. Jeg hadde FG 22 og tenkte at resten av sukkeret var ikke gjærbart men så feil kan man ta.
Med mesketemp som du beskriver bør du oppnå lavere FG enn hva du har i dag.
Hvilke gjæringstemp har du nå? 20-22 grader i 2 uker ved ale benytter jeg.
Har ikke tenkt på flaskingen enda, så nå fikk jeg enda en ting å grublere over :)
T-58 gjæren er noe lat og gjærer ikke godt ut, 70% attenuation (22g/l gjenværende sukker), er ikke sikker på om Beermsith tar dette med I beregningen for hvor mye sukker som skal tilsettes ved flaskingen.

Akkurat nå er tempen justert opp til 20.5gr, tenker å øke til 21 imorgen. Ideell temp for T-58 er 15-20, derfor startet jeg på 18, den stakk opp mot 20 på det heftigste og droppet til 18.5 da stormgjæringen avtok (brukte ikke kjøling på skapet, kun varme da skapet star I en kjølig bod.

Vugge gjæren opp uten å få inn oksygen samt løfte temperaturen som du skriver er vanlig første førstehjelp.
Så får du måle etter to-tre dager og se om SG er på vei ned.
Med mindre man har hatt av lokket er det vel særdeles lite oksygen igjen noe sted i karet på dette tidspunktet?

Oksygentilførsel skal kun skje helt i starten av gjæringsprosessen for celledannelse. Øl i kontakt med oksygen er ingen god løsning nei.

[ QUOTE="Miguel, post: 250612, member: 8306"]Han mente å vugge på karet for å få gjær i suspensjon igjen.[/QUOTE]
Målte SG I morges, ventet noen timer etter at lokket var satt på igjen slik at CO2 I luftrommet var på plass igjen, før jeg sheika den litt (det plopper fortsatt og aktivitet I gjærkaka), så det er vel bare å vente en dag og sjekke om SGen fortsetter nedover.
Noen som har erfaring med denne gjærtypen, og eventuell nødløsning og pitching med ekstra US-05.
Hva med dårlig utgjæring og senere sukring ifm karbonering??

Når T58 skal ha 15-20 grader, er ikke dette primært under stormgjæring? Vil det ikke være rimelig greit å øke temperaturen en god del etter at stormgjæringen er ferdig? Ulempen er jo høyere esterproduksjon, men det er jo ikke all verdens med sukker igjen å lage estere av.

Når T58 skal ha 15-20 grader, er ikke dette primært under stormgjæring? Vil det ikke være rimelig greit å øke temperaturen en god del etter at stormgjæringen er ferdig? Ulempen er jo høyere esterproduksjon, men det er jo ikke all verdens med sukker igjen å lage estere av.

Det er såvidt jeg vet ikke så mye estere som blir laget etter stormgjæringen. Mesteparten av preget vil bli satt i starten av gjæringen. Rett meg hvis det er feil, men mener at det stemmer.

Det er såvidt jeg vet ikke så mye estere som blir laget etter stormgjæringen. Mesteparten av preget vil bli satt i starten av gjæringen. Rett meg hvis det er feil, men mener at det stemmer.
T-58 skal gi smak av estere og krydder, tenker også at etter stormgjæringen er det meste gjort mht estere, så nå er batchen på 21gr og aktiviteten I gjærlåsen har tatt seg opp til "lett plopping". Venter til I morgen med ny SG måling....

Har malt SG igjen og den er fortsatt 1.025 og gjæringen ser ut til å ha stoppet opp. Risting og økning av temp ser ikke ut til å ha hjulpet på. Så da må det bli andre tiltak! Har valget mellom å pitche inn en pk S-04 eller US-05. Er det noen som har formening om hvilken gjær som egner seg minst dårlig?

Svarte dette i en annen tråd;

"Har for ikke så lenge siden fått gravity mer enn nok ned i et øl gjæret med T-58.
OG var 1.071 og den stanset opp på 1.028. Rehydrerte og tilsatte noen gram sukker.
Ca 6 timer senere var det bra aktivitet i låsen.
Så selv om ølet hadde endel alkohol og Co2 så startet den kjapt og stanset ikke før FG var 1.010
Men du må jo ha tro på at det vil smake greit med denne kombinasjonen."

Det skulle bli en Belgisk dobbel.
Hva det er blitt vet jeg ikke men smakte greit ved ferdig karbonering selv om ABV vart ca 9,5%
Hvis Belle er et alternativ så kan du jo lese hva Gahr skriver om denne.

-Det kom visst ikke med at jeg brukte to pakker Belle Saison

Svarte dette i en annen tråd;

"Har for ikke så lenge siden fått gravity mer enn nok ned i et øl gjæret med T-58.
OG var 1.071 og den stanset opp på 1.028. Rehydrerte og tilsatte noen gram sukker.
Ca 6 timer senere var det bra aktivitet i låsen.
Så selv om ølet hadde endel alkohol og Co2 så startet den kjapt og stanset ikke før FG var 1.010
Men du må jo ha tro på at det vil smake greit med denne kombinasjonen."

Det skulle bli en Belgisk dobbel.
Hva det er blitt vet jeg ikke men smakte greit ved ferdig karbonering selv om ABV vart ca 9,5%
Hvis Belle er et alternativ så kan du jo lese hva Gahr skriver om denne.

-Det kom visst ikke med at jeg brukte to pakker Belle Saison
Høres ut som rette gjæren å bruke...
Noen I Tromsø eller omegn som har en pk eller to med Belle Saison som jeg kan få kjøpe, straks???

Etter videre lesning og grublerier omkring mulige årsaker, ser jeg flere årsaks muligheter;

Først mht gjæren; det var kun en pk med kittet, så jeg kjøpte en ekstra. Den første med dato 01-16 og den andre 12-14 (23l batch, OG 1065). Muligens den eldste rett og slett hadde dødt hen... Oksygenerte 1min (1l/min) og tilsatte rehydrert gjær. Tilsatte gjærnæring (protafloc) ved koking.
Nr 2; Målte pH med papir som går ned til 5.2... Det virket som pH var lavere enn dette. For lav pH er vel ikke gunstig... Behandlet vannet med Calsium Klorid (4gr) for å gi mer smoothness og stabilisering av smak....Dette senker vel også pH...

Nr 3; Gjærbart sukker. Tempen I mesken var rimelig stabil rundt 65-67gr, mesket I 90m før utmesk, men Fikk litt for lav OG (skylte med for mye vann) etter mesking så jeg tilsatte 500gr DME, tilsatte også 500gr Muscovadosukker, så gjærbar sukker tilgang burde ikke være det største problemet...

Sist men ikke minst; førstegangs brygg med Bratberg kompaktbrygger så er det mye som ikke er på plass!!

Leser at noen av de belgiske gjærtypene fortsetter å gjære langsomt etter stormgjæringen, men all gjæren har bunnfelt, kun flekker av skum I toppen.

Tilbake
Topp