Juleøl og BU/GU ratio

Juleøl og BU/GU ratio

Skal igang med Juleøl til Julen 2013 og klør meg litt i hodet mht å finne en optimal balanse mellom sødme og bitterhet. Har pløyd meg gjennom deler av boka "Designing Great Beers" og diverse nettsider om forholdet mellom BU og GU og finner mye god informasjon - men ingenting av dette relaterer seg til Norsk Juleøl.

Er det noen som har konkrete innspill til hva forholdet mellom BU og GU er på norske mikrobryggeriers Juleøl? Da tenker jeg sterk-øl som Nøgne Øs God Jul etc.

I tillegg tror jeg det hadde vært av interesse med en skikkelig Artikkel på norsk om dette forholdet om noen skulle ta tak i det!

Til tradisjonelt norsk juleøl (en tradisjon som strekker seg helt tilbake til 50-tallet) kan du sikte deg inn på noe mellom en dunkel og en bokk. Hva mikrobryggeriene produserer er noe annet. Verken God Jul eller Ægirs Ylir er innenfor samme stilen, og heller ikke samme stilen som hverandre. Nøgne Ø selv oppgir 30 IBU på God Jul, noe jeg synes er overraskende lavt.

Det var det jeg også reagerte på.
Jeg hadde tenkt å sikte meg inn på en ratio på opp rundt 0,7-0,8 som tilsvarer American Stout / Imperial Stout.
God Jul 2011 var en favoritt for min del men en IBU på 30 var veldig lavt synes jeg også...

NØ berekner berre IBU av bittertilsetting(ar). Resten blir sett på som bonus for kunden, jf Can YouTube Brew It - NØ porter-podcast. (Noegni Oe  ;D) Men om dette er for alle humletilsettingar etter 60 minutts kok veit eg ikkje.

kommer helt an på om du skal brygge tradisjonelt juleøl med lagergjær eller annen type med ale gjær.
På lager tror jeg en BU/GU rundt 0,5 er passelig.

Takk for svar!
Tenkte å brygge en av hver - en batch gjæret med wlp007 og en batch gjæret med lager gjær (wyeast sin danish lager? - tar gjerne imot gode råd mht hvilken lager gjær dere ville brukt) basert på samme vørter.
Hadde opprinnelig siktet meg inn på en OG på 1080 og en IBU på 60 = ratio på ca 0,75. Kanskje roe humlebruken litt ned med andre ord?

Tilbake
Topp