Juleølkonkurransen 2014, lørdag 15 november på Tautra

Gratulerer til alle vinnere i flaskekonkurransen, publikumsfavoritten og etikettkonkurransen!

Beste øl sammenlagt i klassene Juleøl med tilsetninger og Juleøl uten tilsetninger :
1. plass: Petter Fornes - Charleston

Vinnerølet i denne klassen vil bli brygget på Klostergården Bryggeri til neste år!

Takk! Yeah :)

Må virkelig prøve å få til brygging på Klostergården denne gangen.

Kommer vinneroppskriftene?

Oppskriften min ligger her:
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...numshow=100&namesearch=&brewersearch=Petter F
 
Det var inspirert av Gordon Strong, som mener man ikke trenger meske røst/krystallmalter for å trekke ut sukkeret. Ved å tilsette det senere vil man få mindre beske smaker osv fra de mørke maltsortene. En annen fordel med dette er at da kan jeg ha mer basemalt i Speidelen, som har begrensninger mtp volum malt.
 
Det var inspirert av Gordon Strong, som mener man ikke trenger meske røst/krystallmalter for å trekke ut sukkeret. Ved å tilsette det senere vil man få mindre beske smaker osv fra de mørke maltsortene. En annen fordel med dette er at da kan jeg ha mer basemalt i Speidelen, som har begrensninger mtp volum malt.
Akkurat, da har jeg lyst til å prøve det. Men når skal jeg da tilsette mørk malt? Jeg mesker som regel i 60 min, og utmesk i 10 min. Kan jeg da tilsette mørk malt etter 40-45 min?
 
Kommer det juleølkonkurranse 2015? Info? Er interesert ;)

Det kommer nok mer informasjon rett over sommeren. Såvidt meg bekjent så blir klassene de samme som i fjor, så når det kommer til bryggingen er det bare å sette i gang :)
 
Tilbake
Topp