Justere bitterhet i etterkant?

Brygga 20l juleøl i går som skal konsumeres i midten av januar. Men eg gjorde en liten glipp i beregninga av humla, så bitterheten ble litt mindre enn eg hadde tenkt.

OG var på 1061, og IBU på 25. Hadde tenkte meg at den kanskje burde være på 30-35 for ett så søtt øl? Er det fare for at dette kommer til å bli dårlig balansert smaksmessig? Kan eg koke humlete i etterkant og ha oppi, og hvordan beregne mengde i så fall?
 
Du kan koke opp litt vann og trekke en konsentrert humle-te som du tilsetter i ølglasset for testing og evt. i brygget hvis det funker.
 
Bjarte H skrev:
Du kan koke opp litt vann og trekke en konsentrert humle-te som du tilsetter i ølglasset for testing og evt. i brygget hvis det funker.

Men kor mykje humle og vatn skal tru? Har Chinook
 
Du får nok ikke så mye bitterhet med i en slik humle-te, men desto mer smak og aroma.  For å få ut bitterhet må alfa- og betasyrene i humlen isomeres (værsnillåikkebemegforklaredetbegrepet) i kokende vørter.  "Utbyttet" avhenger da av vørterstyrke og koketid - bl.a.

Jeg har brukt blending med godt resultat.  Et øl som er i bitreste laget, og et som er litt tamt vil kunne gi deg et som er perfekt balansert brygg som resultat.
 
Isomeriseringen skjer i kokende vann, og ikke bare i kokende vørter så du kan koke feks. en halv liter vann en time med x ant. gram humle, sile den av og kjøle den ned. Så kan du tilsette humlevannet i ølglasset ditt med en sprøyte, pipette eller ved hjelp av en nøyaktig vekt til du synes det er passe bittert. Skaler opp til fullt volum og tilsett hele brygget.
 
Bjarte H skrev:
Isomeriseringen skjer i kokende vann, og ikke bare i kokende vørter så du kan koke feks. en halv liter vann en time med x ant. gram humle, sile den av og kjøle den ned. Så kan du tilsette humlevannet i ølglasset ditt med en sprøyte, pipette eller ved hjelp av en nøyaktig vekt til du synes det er passe bittert. Skaler opp til fullt volum og tilsett hele brygget.

Hmm, høres fornuftig ut. Men nå er jo brygget akkurat startet på stormgjæringen. Litt vanskelig å smake seg fra til hvordan det bør være? Eg hadde håpt eg kunne koke  f.eks 10g i en halvliter, og så bare tilsette denne?
 
Du får små flasker med ferdig bitter humleextrakt (også store flaske). Siden bitter ikke er smakshumle, kan en sikkert justere med denne olja uten noe problem. Jeg fant ut hvordan jeg regna ut mengde olje som trengtes i forhold til exmpl mengde pellets og ibu for 1 år siden, men nå husker jeg ikke.. hmf.
 
Johnohod skrev:
Hmm, høres fornuftig ut. Men nå er jo brygget akkurat startet på stormgjæringen. Litt vanskelig å smake seg fra til hvordan det bør være? Eg hadde håpt eg kunne koke  f.eks 10g i en halvliter, og så bare tilsette denne?

Det er jo bare å prøve. Det holder sikkert med et par desiliter for 10 gram :)
 
Trur eg koker en liter vatn, med spraymalt, og 10-20 gram chinook. Satser på at det vil løfte det litt.

Er det noen farer ved å tilsette meir vørter midt i gjæringa?
 
Bjarte H skrev:
Isomeriseringen skjer i kokende vann, og ikke bare i kokende vørter så du kan koke feks. en halv liter vann en time med x ant. gram humle, sile den av og kjøle den ned.

Det er vel faktisk slik at i en sukkerlake (vørter) vil uttrekket av bitterstoffer være mindre effektiv enn i rent vann. Jeg ville derfor også gått for rent vann, viss målet kun var å endre bitterhet.

Vin og Bar har humleekstrakt for ekstra bitterhet, som kanskje er en enda enklere løsning:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_245_265&products_id=697
Jeg har brukt slik ekstrakt rett i glasset noen ganger for å sjekke hvordan et øl endrer seg når jeg tilsetter litt ekstra bitterhet. Fungerer helt fint.
 
gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Isomeriseringen skjer i kokende vann, og ikke bare i kokende vørter så du kan koke feks. en halv liter vann en time med x ant. gram humle, sile den av og kjøle den ned.

Det er vel faktisk slik at i en sukkerlake (vørter) vil uttrekket av bitterstoffer være mindre effektiv enn i rent vann. Jeg ville derfor også gått for rent vann, viss målet kun var å endre bitterhet.

Vin og Bar har humleekstrakt for ekstra bitterhet, som kanskje er en enda enklere løsning:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_245_265&products_id=697
Jeg har brukt slik ekstrakt rett i glasset noen ganger for å sjekke hvordan et øl endrer seg når jeg tilsetter litt ekstra bitterhet. Fungerer helt fint.

Det "enkle" ved å koke opp vatn, er at eg kan bruke ingredienser eg allerede har. Ekstrakt er litt komplisert fordi eg må finne tid til å reise til butikken i åpningstida....

Grunnen til å koke med DME, var at eg ikkje hadde lyst til å minske gravity noe særlig. Men det har kanskje ikkje så mykje å si?

Er det noen farer med å prøve dette, har det noe å si om man tilsetter en ekstra liter 1 døgn uti prosessen?
 
Johnohod skrev:
Er det noen farer med å prøve dette, har det noe å si om man tilsetter en ekstra liter 1 døgn uti prosessen?

Jeg ville kanskje ventet til ølet er ferdig, så det er mulig å smake til skikkelig. Hjemmelaget humleekstrakt burde du kunne koke inn såpass mye at det ikke blir noe praktisk problem med mer væske.
 
gustavf skrev:
Johnohod skrev:
Er det noen farer med å prøve dette, har det noe å si om man tilsetter en ekstra liter 1 døgn uti prosessen?

Jeg ville kanskje ventet til ølet er ferdig, så det er mulig å smake til skikkelig. Hjemmelaget humleekstrakt burde du kunne koke inn såpass mye at det ikke blir noe praktisk problem med mer væske.

Har beslutta å vente, og evt. kjøpe humleekstrakt og tilsette før flasking. Men er det noken som har erfaring med å gjere omtrent dette? Dvs. tilsette 6-7 IBU til en batch på 20l? Funker det fint? Endrer det smaken ellers?
 
Tilbake
Topp