Justere øl etter tilsatt bringebær

Tilsatte bringebær i min belgiske wit etter ca en uke med gjæring, lot den stå en uke med bærene i, etter at vi tappet ølet så syntes jeg det virker for surt/beskt? litt vanskelig å definere smaken sånn 100%

Virka som om gjæringa tok seg opp igjen etter at jeg tilsatte bærene, for temperaturen i gjærskapet gikk fra å måtte ligge over øltemp til å måtte ligge under øltemp (altså ølet lagde varme selv)

OG var på 1055
FG havna på ca 1021

Er det noe man kan gjøre for å justere smaken?
 
Hvor lenge har det stått etter du tappet?
Jeg hadde ett som smakte rett og slett surt, ca 3 uker etter det var tappet. Men nå 2 måneder etter, så begynner det å bli ganske så bra.
 
Den har stått en uke nå. Den er bedre enn den var dagen etter. Kanskje jeg bare skal flaske den og vente et par måneder ...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor mye bringebær bruker du?? Jobber på min første oppskrift med bringebær selv, men har ingen formening om mengden som trengs


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det var en ganske høy FG. Siden det er så mye syre i bærene (og lite sukker, ca. 4%), så blir det surt. Dersom man bruker friske bær, får man dessuten med villgjær som også gjærer og gjør ølet enda tørrere. Flask det og la det stå noen uker, så vil maltkarakteren og humle utlikne noe av surheten. Jeg bruker 50-75 gr. bær pr. liter, noe som gir veldig fin aroma og moderat syre. Bruker belgisk blonde som base.
 
Har bringebær plukket på høsten, knust og silt(så all sten en borte) og så fryst.. Vil vi fortsatt få samme resultat??


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenkte egentlig å slippe de fyrste blokkene i kjelen rett etter endt koking og få litt kombinert kjøling av vørter og tining av bringebær. Får vel fort bæra over 80grader da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenkte egentlig å slippe de fyrste blokkene i kjelen rett etter endt koking og få litt kombinert kjøling av vørter og tining av bringebær. Får vel fort bæra over 80grader da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kan du selvfølgelig gjøre, men da vil sannsynligvis mesteparten av bringebæraromaen bli blåst ut av vørteren under stormgjæringen. Derfor kanskje bedre å tilsette bær etter at stormgjæringen har gitt seg.
 
Tilbake
Topp