Justering av OG

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Vanligvis treffer jeg OG spot on, men av en eller annen grunn fikk jeg nå for lav verdi. 1.042 i stedet for 1.049. Hva med å justere med sukker eller spraymalt? Og hvor mye når utgangspunktet er 23 liter vørter ?

Kan man f.eks bruke denne kalkulatoren? Fordamping/Utvanning - Bryggekalkulator.no
 
Sist redigert:
For å øke 7 poeng i 23 liter kan du tilsette en halv kilo spraymalt. Du må jo koke opp dette i litt vann, så da øker volumet også. Kanskje 600 gram tar deg dit du vil.
 
Strengt tatt holder det vel å bikke 72 grader i et minutts tid, da er væsken pasteurisert og eventuelle uønskede mikroorganismer er tatt knekken på.
 
Strengt tatt holder det vel å bikke 72 grader i et minutts tid, da er væsken pasteurisert og eventuelle uønskede mikroorganismer er tatt knekken på.

Det er vel å ta sjanser? Du dreper ikke alt ved pasteurisering; du reduserer bare nivået på uønskede organismer. Og du skal så kjøle raskt ned til kjøleskaptemperatur, og oppbevare det som er paseurisert, kaldt. Det vil også ha begrenset holdbarhet. Og det kan jeg skrive under på: Jeg lot vørter stå over natta en gang. Da hadde jeg vært oppe på utmesktemperatur - 77 grader - et kvarters tid. Det lukta litt besynderlig dagen etter, og jeg var så smart at jeg smakte på det.

Jeg blei skikkelig dårlig:eek:!

(Dette var tidlig i karrieren, og jeg hadde en del igjen å lære, så jeg skal ikke utelukke at forurensinga kunne ha kommet andre steder fra, men jeg tar uansett aldri en sånn sjanse igjen.)
 
Jeg blei skikkelig dårlig:eek:!
Hm.. Vi har fire batcher råøl bak oss nå (ca 240 liter). Da er vi på 80C i 30 minutt før vi kjøler til gjæringstemperatur. Har ikke registrert at noen har blitt dårlige av det. Bjornwaa skulle tilsette spraymalt for å øke OG'en sin. Spraymalt er jo allerede kokt og så frysetørket. Eneste kontaminasjonsrisikoen er da i drikkevannet eller om panna man blander ut i er urein.
 
Hm.. Vi har fire batcher råøl bak oss nå (ca 240 liter). Da er vi på 80C i 30 minutt før vi kjøler til gjæringstemperatur. Har ikke registrert at noen har blitt dårlige av det. Bjornwaa skulle tilsette spraymalt for å øke OG'en sin. Spraymalt er jo allerede kokt og så frysetørket. Eneste kontaminasjonsrisikoen er da i drikkevannet eller om panna man blander ut i er urein.

Det er jo litt grundigere enn enkel pasteurisering, det der,da:).

Jeg er med på at risikoen er liten. Det hadde antakelig gått bra å røre det ut i vann fra springen for den sakens skyld. Men dersom man først skal gjøre noe for å forebygge infeksjon, så kan man vel like gjerne koke? Det er veldig lite ekstra bryderi. (Og så kan noen si at koking heller ikke uten videre tar knekken på absolutt alt, selvfølgelig;).)
 
Tilbake
Topp