Kabinett til PID

Kjøpte en sestos PID med SSR på ebay for en stund siden, og tenkte å montere denne i en boks av et eller annet slag slik at den er beskyttet for vann/vørter og er lett å flytte. Jeg skal også sette inn hurtigkobling med XLR-kontakt til termostaten samt stikkontakt for det som skal slå seg av/på + stikkontakt til strømnettet. Hullet til pid'en skal være 45x45mm.

Jeg har sett litt rundt på biltema etter en liten kasse/eske/boks å montere PID'en og SSR (med en cpu-kjøler i kobber jeg har liggende), men fant ikke noe som umiddelbart passet. Det beste hadde vært å koble dette i en boks som det er lett å finne flere av, og som er billigst mulig, siden jeg har planer om 3 slike pid-bokser (styring av herms-element, styring av vifter i gjæringsrommet og styring av vifte/varmeelement i lagering-rommet))

"Pengeskrin" i metall kunne vært et alternativ, men de har lokk som gjør at man ikke får plass til montering av pid'en.

Et alternativ er kanskje å bygge små kasser i finerplater eller i 13mm gips, men det må helst tåle litt temperatur.

Er det noe helt åpenbart man kunne brukt for å montere pid'en i som har plass til en stikkontakt, ssr'en med kjøleelement montert på utsiden + selve pid'en?

malmbergs, er det www.malmbergs.no og www.malmbergs.se der man må være bedrift for å handle? De hadde en del fine skap der som selges til firma. Har de utsalg til privatpersoner?

Tenkte på lego, men småen i huset her hadde blitt litt hissig om jeg hadde tatt fra han en større porsjon siden han er inne i en veldig aktiv byggeperiode :)

http://www.ebay.com/itm/COMBINED-SH...ectrical_Equipment_Tools&hash=item1e6a3090a0
Hadde ikke vært dumt, men ender vel fort på kr. 1000,-+ pr kabinett.

nordtvedt skrev:
i Oslo går det fint å betale med kort hos Malmbergs :)

Jeg har handla hos Malmbergs i Fredrikstad. Betalte med kort. Men jeg måtte bruke et kundenummer til firma av en kamerat.

Var innom en sjappe som selger alt mulig fra konkursbo, og fikk fatt i en herlig liten eske til kr. 10,- i rosemalt tre (type balsa eller noe i den duren, veier omtrent ingenting), nå blir det brygging med bonderomantikk :D

Satt inn xlr-kontakt for enkelt bytte av termostat. Jeg har 1 termostat som kan monteres i kjele, 1 termostat som ikke er vanntett og 1 som er vanntett som kan senkes ned i væske), greit å lett kunne bytte ut til det man trenger.

Slik ble resultatet:

edit: kjøleren som er montert på SSR'en er en gammel cpu-kjøler med kobberkjerne, aner ikke om SSR'en får god nok kjøling, men kan alternativt montere på viften som stod på kjøleren fra før. Brukte termisk compound mellom kjøleren og ssr'en for god kontakt.

Vedlegg

• IMG_0914.JPG
    133,4 KB · Sett: 395
  • IMG_0916.JPG
    138,8 KB · Sett: 374
  • IMG_0918.JPG
    135,4 KB · Sett: 367
  • IMG_0919.JPG
    94 KB · Sett: 365
  • IMG_0921.JPG
    80 KB · Sett: 363
Hansenbrygg skrev:
Var innom en sjappe som selger alt mulig fra konkursbo, og fikk fatt i en herlig liten eske til kr. 10,- i rosemalt tre (type balsa eller noe i den duren, veier omtrent ingenting), nå blir det brygging med bonderomantikk :D

Og denne føler du deg sånn rimelig trygg på at den ikke tar fyr, om det skulle bli litt varmt på ei kontakt?

Har tenkt på det, og vil holde et godt øye med den når jeg bruker den første gang - da skal den stå på et 2400w varmeelement under meskeprosessen, om den funker som den skal.

Etterpå skal den kontrollere en frostvakt på 200 watt under gjærings/lagering-tiden på 4-6 uker.

Den har stått på uten belastning i et døgn nå, med lokket igjen, og den skaper omtrent ikke noe varme når den er idle i hvert fall.

Hvor varm blir disse SSR'ene egentlig?

Det er vel ikke så mye værre enn en boks i plast?
Man skal vel være litt ekstra påpasselig med slik hjemmemekk uansett.

Ved full effekt på 2500 watt når jeg bruker den på min BB30, så blir den ganske så varm ja. Ser ut til at du har skrudd den rett på treverket, og du bør nok følge med litt ja. Jeg har festet den til en kjøleribbe, og så er kjøleribben festet til kassen.

jølle skrev:
Det er vel ikke så mye verre enn en boks i plast?
Man skal vel være litt ekstra påpasselig med slik hjemmemekk uansett.

Det er det kanskje ikke, men jeg har sett platskonstruksjoner som jeg heller ikke, uten videre, ville latt stå uten tilsyn og slokkeutstyr i umiddelbar nærhet.

Jeg har laget et hull gjennom lokket og montert SSR'en direkte til kobber-kjøleren (ssr'en er skrudd fast på kjøleren, og den har termisk kjølepasta (arctic silver) som skal lede varme godt).

Men det er også mulig at varmen vil forplante seg inn i kassen og at jeg må lage noen kjøleribber for å få litt luftsirkulasjon.

Nå har PID'en stått på i litt over 2 timer, jeg holder på å "koke" 2 egg sous vide på 4 timer.

SSR'en, og resten av boksen er like kald som når den er avslått. Vannkokeren som er tilkoblet er bare på 900w, så er kanskje ikke en reell test ifht. element på 2,4kw som må være en del mer aktivt når vørteren sirkuleres i herms-sløyfen.

Det er litt snodig at PID'en legger seg nesten 1 grad over innstilt temperatur, muligens bare en innstilling eller noe.

Jeg trodde også at PID'en ville koble inn og ut SSR'en mange ganger i sekundet, men det har den ikke gjort til nå, det er et opphold på noen sekunder når den justerer tempen. Kanskje dette også kan konfigureres?

Vedlegg

• IMG_0922.JPG
    1,3 MB · Sett: 284
Denne er billig, vanntett og kommer fort i posten.

http://www.ebay.com/itm/Waterproof-Adaptable-Junction-Box-6-x-4-x-2-Join-Cable-/230701715814?pt=UK_DIY_Material_Electrical_Fittings_MJ&hash=item35b6e4d166

Tilbake
Topp