Kan denne tappe Stout?

Er dette en tappekran som kan tappe Stout? Jeg undrer også på om denne kan benyttes i Europa?
http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=C183&Category_Code=BEFF

Det der er jo bare en enkel billig kran, hvorfor skulle det ikke være mulig å tappe øl med den?, eller bruke den her?

Når du sier "tappe stout", altså, en stout er jo en øl på lik linje med alle andre, og tappes på samme måte.
SÅFREMT, du ikke snakker om Nitrogen, da er det andre ting du må tenke på, først lese om det, også vurdere å se på en faktisk stoutkran for slikt bruk:
http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=SF2001&Category_Code=BEFF
"Atomizer plate" er stikkordet, samt mye høyere trykk pga bruk av nitrogen.

Mulig jeg uttrykte meg uforståelig :)

Men det jeg mente var om du kan bruke en slik for å få et Stouthode på din Stout uten å bruke nitrogen? da du da må ha dobbelt opp med slanger, koblinger, regulator og tank for å tappe en ordentlig stout ;)

Supertørst skrev:
Mulig jeg uttrykte meg uforståelig :)

Det jeg tror du tenker på her er noen Stout kraner med et spesielt munnstykke eller noe slikt, det er en type sil som hemmer begrenser gjennomstrømmingen. Har klart å slette noen bokmerker så finner ikke tilbake til link til deg, men det må da være noen her på forumet som har forsøkt disse kranene? Mener også det har vært diskutert enten her inne eller på det andre bryggeforumet. Om du nå har plass til en ekstra tank til gass så får du jo kjøpt ferdig blandet kullsyre/nitrogen fra YARA. Det er vel den aller enkleste veien til målet om en riktig creamy stout med real skumtopp. Da tapper du øl med samme creamy konsistens som feks Guiness, Boddington og Murphy og har alltid riktig mengde bobler i ølet samt skumtoppen.

http://www.yarapraxair.no/Gass/Drikkevaregasser/

arve.thue skrev:
Det jeg tror du tenker på her er noen Stout kraner med et spesielt munnstykke eller noe slikt, det er en type sil som hemmer begrenser gjennomstrømmingen.

Var derfor jeg hintet til atomizer, andre kaller det kanskje noe annet, men det er en plate inni med masse små hull for å få dette til, men du må altså ha endel høyere serveringstrykk.
Det sto faktisk også forklart i linken jeg la inn ovenfor, sitat:

"Stout faucets work by pushing the beer through a disk called an atomizer plate. To accomplish this, the beer is delivered at higher pressure than can be supplied with just CO2. To run stout properly, you will need beer gas, a mixture of CO2 and nitrogen. Typical working pressure for a stout faucet is 30 - 35 PSI."

Står skrevet noe om dette i BYO for januar/februar iår.

Med en slik krane, så burde det vel være mulig å kjøre opp trykket skikkelig på en co2 også for servering, bare man skrur av trykket etterpå, så du ikke overkarbonerer ølet..

Joda, jeg vet at Stoutfuacets bruker atomizer, men den jeg lenket til bruker ikke nitrogen til å lage hode på Stouts så jeg lurte på om noen har erfaringer i forhold til akkurat denne tappekranen de skryter av å kunne lage ordentlig stouthode med CO₂...

Supertørst skrev:
Joda, jeg vet at Stoutfuacets bruker atomizer, men den jeg lenket til bruker ikke nitrogen til å lage hode på Stouts så jeg lurte på om noen har erfaringer i forhold til akkurat denne tappekranen de skryter av å kunne lage ordentlig stouthode med CO₂...

Aha, det er creamer funksjonen du egentlig lurer på?, Gustav har lagt ut en video på det tidligere, og basert på det, så ga jeg beng i å kjøpe noe slikt, det ser grisete ut.
Jeg får ikke noe særlig stouthode, men når du åpner kranen litt (vanlig perlick 525ss) så skummer det litt mer, så du får slags creamer funksjon på vanlig tappekrane.

Jeg vil heller skaffe en slik med atomizer etterhvert, og forsøke å kjøre høyere co2 trykk på den, før jeg skaffer nitro/nitroblanding.

neslekkim skrev:
Aha, det er creamer funksjonen du egentlig lurer på?

Jupp ;) er visst forferdelig dårlig til å uttrykke meg for tiden  ;)

Det blir å kjøpe ordentlig nitro atomizer for stouts senere, men da jeg er på flyttefot til et annet land til høsten og jeg har en HEL sommer som skal nytes med ordentlig godt nyttapet øl så tenkte jeg at dette var en fin snarvei :beersmiley:

Trodde det var slik at fordelen med nitrogen vs kullsyre var at en fikk et mindre karbonert øl, men ser alle snakker om høyere trykk så å skjønner jeg ikke helt.
På puber bruker de jo en nitrogen blanding og da er det som å drikke boddington fra boks.
Skjønner jo at du ikke orker store utlegg når du skal flytte likevel, men for andre som nå ramler innom tråden så mener jeg bestemt at den beste løsningen for den riktige stout følelsen må være nitro.
Om noen mener jeg er helt på jordet her så fortell meg gjerne hvorfor. Ser også når jeg leser andre tråder at flere snakker om å fylle glasset med kranen halvveis åpen og at det hjelper. Men vil det gi deg den riktige stout feelingen?

arve.thue skrev:
Trodde det var slik at fordelen med nitrogen vs kullsyre var at en fikk et mindre karbonert øl, men ser alle snakker om høyere trykk så å skjønner jeg ikke helt.
På puber bruker de jo en nitrogen blanding og da er det som å drikke boddington fra boks.
Skjønner jo at du ikke orker store utlegg når du skal flytte likevel, men for andre som nå ramler innom tråden så mener jeg bestemt at den beste løsningen for den riktige stout følelsen må være nitro.

Mulig Nitro ikke menger seg med øl'et på samme måte som Co2?

neslekkim skrev:
arve.thue skrev:

Mulig Nitro ikke menger seg med ølet på samme måte som CO₂?

Nitro tilsettes akkurat når øllet tappes slik at den konstruerer en fin kremaktig topp på pinten din. Den brukes ikke til å carbonere øl i det heletatt. Kun når øllet fylles i glass.

Denne billigløsningen skal visstnok illudere det samme som nitrogen faktisk gjør med kremtoppen.

neslekkim skrev:
Hvordan fungerer det med denne.. Surger greia Guiness bruker nå?
http://www.coolest-gadgets.com/20060326/guiness-surger-review/
Er ikke det ultralyd?, kjøpe et ultralydbad og sette glasset oppi?, hm..
Conclusion
If you enjoy drinking Guinness at home, have lots of borrowed clean pint glasses, a decent disposable income and patience we would heartily recommend the Guinness Surger at least for your first 3 pints, after those you can probably drink anything and not notice the difference. Though if you have a pub on the doorstep with a fit barmaid then go to the pub instead  .
  :)

Supertørst skrev:
Conclusion
If you enjoy drinking Guinness at home, have lots of borrowed clean pint glasses, a decent disposable income and patience we would heartily recommend the Guinness Surger at least for your first 3 pints, after those you can probably drink anything and not notice the difference. Though if you have a pub on the doorstep with a fit barmaid then go to the pub instead  .
  :)

Nåja, det blir vel det samme man kan si om å brygge hjemme, og drikke øl hjemme idag..
Når du først har ølet, og glassene, så er spørsmålet fra meg mer: Hva vil ultralyd gjøre for vårt øl, vil det kunne gi samme effekt, eller har de gjort noe spesielt med guinessen som er på disse boksene?

Supertørst skrev:
Nitro tilsettes akkurat når øllet tappes slik at den konstruerer en fin kremaktig topp på pinten din. Den brukes ikke til å carbonere øl i det heletatt. Kun når øllet fylles i glass.

Denne billigløsningen skal visstnok illudere det samme som nitrogen faktisk gjør med kremtoppen.

Det du nå tenker på er vel i forhold til boksøl med nitrokapsel i boksen?
Puber har sine stout tilkoblet en nitro/kullsyre blanding som kommer ferdigblandet fra leverandør. Og denne gassen brukes vel karbonering også og ikke bare til drivgass i tappetårnet?

Prøvde med et ultralyd bad nå, og det kan faktisk fungere, må bare ha rett frekvens på utralyden vil jeg anta, testet to frekvenser, åp den ene skjedde lite, på den andre så ble det fart, og den lagde mikrobobler myye mindre enn co2 boblene som var i ølet.. må testes igjen :)

Det er vel vanlig å bruke såkalt "beer gas" til stout. Det er en blandign av 30 % CO2 og 70 % Nitrogen. Nitrogenet er lite løselig i øl og gir finere bobler (ergo tettere skum) Den lave konsentrasjonen av CO2 i gassen gjør at man kan bruke et høyere trykk enn vanlig og slik få presset inn mer nitrogen i ølet samtidig som kullsyerinnholdet ikke blir like stort som med ren nitrogen. Når man så tapper ølet får man et relativt lavt CO2 innhold men flott skum. Hva slags kran som brukes se mindre viktig, men det er et poeng å ha muligheten til å "skumme opp" ølet for å få en fin topp. Med litt forsiktig åpning av krana etter at man har fylt glasset neste helt opp, klarer man det med de fleste kraner. Jeg har en stout-kran, men har tatt ut restrictoren inne i den, slik at jeg kan servere andre øltyper også. Får fint skum uansett.

Gahr skrev:
Det er vel vanlig å bruke såkalt "beer gas" til stout. Det er en blandign av 30 % CO₂ og 70 % Nitrogen. Nitrogenet er lite løselig i øl og gir finere bobler (ergo tettere skum) Den lave konsentrasjonen av CO₂ i gassen gjør at man kan bruke et høyere trykk enn vanlig og slik få presset inn mer nitrogen i ølet samtidig som kullsyerinnholdet ikke blir like stort som med ren nitrogen. Når man så tapper ølet får man et relativt lavt CO₂ innhold men flott skum. Hva slags kran som brukes se mindre viktig, men det er et poeng å ha muligheten til å "skumme opp" ølet for å få en fin topp. Med litt forsiktig åpning av krana etter at man har fylt glasset neste helt opp, klarer man det med de fleste kraner. Jeg har en stout-kran, men har tatt ut restrictoren inne i den, slik at jeg kan servere andre øltyper også. Får fint skum uansett.

Men bruker du da nitrogenblanding, eller bare co2?

Tilbake
Topp