Kan dere verifisere denne oppskriften?

Jeg har ikke smakt leffe blonde, men den mørke utgaven.
Leffe har jo nokså fyldig restsødme, så å meske den på 70 grader er sikkert ikke helt feil. Har den gjæret ned til en FG på 1020 høres jo det rimelig riktig ut.
Med en OG på 1062, og en FG på 1020 lander den på ca 5,5% og det er jo rimelig brukbart også.
Husk at med tilsatt sukker må meskingen gi mer restsødme enn hvis det var basert kunn på malt.
Høres god ut den :)
 
Oppskriften er litt på jordet hvis Leffe Blond er målet. (EDIT: Litt på jordet mtp. mesketemperaturen)

Selv om Leffe Blond kan oppfattes søt har den rimelig lav FG og oppskriften inneholder mye sukker. Å meske på 70 virker høyt, ville selv lagt meg på 66*C i en time. (Nøyaktighet på termometer er også noe å ha i bakhodet.) I tillegg brukes relativt lite humle; Sikt deg inn på 23-24 IBU og kun bitterhumle. Gjæren er viktig her; WLP530 passer bra til belgisk blond.

Vil anbefale "Brew like a monk" hvor Leffe Blond er nevnt. I tillegg finnes et godt eksemplar i "Brewing classic styles".
 
Har også brukt denne maltsammensetningen i en oppskrift, men valgte mesketemp og gjær "på egen hånd". Har ikke notatene mine her slik at jeg kan være presis, men mener jeg brukte 64 grader. Og gjæra var WLP550.
Min gjæret ned til 1.006-1.008 (mener fra husken det var 1.006).
To ting: 550 gjærer ned litt bedre og likedan så vil attenueringen være betydelig større hvis du gir den mulighet til å utfolde seg på en relativt høy gjæringstemp (anbefaler dog ikke over 24grader, det gjorde jeg og usmakene tyter ut av ølla :p ). 22-er nok fin-fint, etter å ha holdt den på 18-19 noen dager. Hadde foresten attenuering på 89% :p

Men uansett.... uavhengig av min erfaring, så tilsier din egen erfaring at du bør ned litt på mesketemp, den skal absolutt ha lavere FG enn 1.020. Så i forhold til din erfaring: kan du gå ned til f.eks 68-grader i mesk og også passe på at gjæringstemp kommer over 20-grader etter de første par dagene. Du bør holde 18-19 de første dagene for å unngå usmaker.
 
Tusen takk for gode tilbakemeldinger!
Jeg har brukt oppskriften som den står, bortsett fra at Birger bytta ut Melanodien med noe annet, men det er jo bare 100g så det utgjør nok ikke så mye. Jeg brukte WLP530 og 19grader i to dager , så 21 resten. Er i havet og det blir veldig spennende å komme hjem for å måle SG. Tror nok at jeg skal prøve med 68 grader neste gang, ja.
 
Er typisk for de belgiske gjærene at de tar seg en pause før sluttspurten :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp