Kan jeg flaske???

Har en pale ale fra olbrygging.no som har stått til gjæring i 13 dager nå. "problemet" er at den plopper enda. Ca et plopp hvert 75 sek. OG var 1050. Nå er FG på 1010. Tok en test nå. Er det trygt å flaske dette nå???

Smakte på øllet, det må jeg si; detta var godsaker!!! Var faktisk litt kullsyre etter gjæringa så det smakte jo ordentlig øll jo!! Bedre enn utepilsen jeg hadde i går. Mitt første brygg ever :)

6db33f19-8cc7-0b72.jpg

Slik ser det ut i bøtta, skal det være sånn?? Er det gjær som flyter på toppen. ??

Siden det er noe CO2 i løsning i ølen din enda vil den ploppe enda en stund, det er helt normalt. SG1010 høres fint ut. Siden du sier det smaker bra, så kan du bare flaske i vei. Hender jeg også har noe greier flytende på toppen av ølen, men stortsett er den klar og fin, men jeg ville ikke kasta det med mindre det luktet og smakte stygt, tilogmed da ville jeg nok flasket om jeg hadde ledige flasker... hvem vet, kan bli øl likevel ;) (bruker PET flasker, så det skal litt til før de eksploderer). Har du vært nøye med renhold er det antakeligvis ikke noe å bekymre seg for, det er bare å avslutte overføringa til flaskebøtta før den begynner å dra med seg dritten over. Det er ingen grunn til å øke temperaturen nå når du har gjæret såpass høyt allerede. Får du diacetylsmak vil gjæra ta seg av det etterhvert under lagring er min erfaring så langt.

Ok, ingen fare for flashbombs altså.?? Tenkte å bruke 5gr sukker på literen. Er det fornuftig??

Vet ikke om det er forskjell på plast og glassflasker når det kommer til karbonering i.o.m at plastflaske utvider seg litt. Jeg opplever selv at jeg må ha fra 6g/l og oppover. 6g/l gir svak karbonering. 7g/l gir passelig til endel mellommørke øller som IPA og Pale ale, men igjen, det er hvordan jeg liker det. Kanskje jeg liker det mer karbonert enn det som er typeriktig.

med 5g/l og FG 1010 skal det veldig mye til før du får bomber. Da må du nesten ha veldig hly temperatur og infeksjon antakeligvis.

Thnx, har vaska flasker i kveld så da blir det å stikke om i morra.... Mulig jeg gasser på med litt mer sukker. Vi får se.

Tilbake
Topp