Kan jeg ta gjærkake i bunn av gjæringskar og bruke dette i nytt brygg?

Harald N

Norbrygg-medlem
Hei
Lurer litt på dette.

Skal tappe en APA over på flasker i kveld, og da ligger det jo en gjærkake i bunn av dunken.

Er dette levende gjær jeg kan for eksempel putte i de tomme White Labs flaskene jeg har samlet på og bruke igjen, eller ikke?

Hvor lenge kan isåfall dette lagres?
 
Ja, denne kan du bruke på ny.

Dessinfiser et glass, feks syltetøy, og ta det over i dette. Jeg synes det er vanskelig å få det tilbake i whitelabs flaskene.

MrMalty calculatoren kan brukes til å beregne hvor mye slurry du må ha for å gjære neste brygg. Den tar også høyde for hvor gammel slurry er.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html Trykk på "Repiching from slurry"
 
kan være greit å vaske gjæren før du lagrer den, er mye i den slurryen som ikke er gjær

http://www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk
 
Sniker inn et spørsmål her: Hvor viktig er egnetlig startmengden gjær? Jeg trodde gjæren uansett formerte seg så lenge den hadde tilgang på sukker og gikk i dvale når det var tomt. Jeg ser på bruk av kalkulatorer som veldig usikkert da definisjonen på fin/tjukk slurry er noe vagt for en nybegynner som meg.

Jeg skal brygge sterk juleale i helgen og satser på å bruke gjær fra gjærkaka til en american brown ale jeg vasket for 5 uker siden og kommer til å lage en starter av den med 1,8liter vann og 200g mørk spraymalt. Vil jeg kunne øke mengden gjær ved å tilsette f.eks. 0,9liter vann med 100g spraymalt dagen etter og la det stå et døgn til på magnetrøreren? Bør jeg eventuelt tilsette en mindre mengde oftere?
 
Gjærmengden er noe av det viktigeste ved bryggingen for et bra resultat.
Ved for lite gjær må gjæren formere seg mye, og ved formeringen dannes mye uønskede greier. Bl.a. Usmaker.
 
magne1972 skrev:
Gjærmengden er noe av det viktigeste ved bryggingen for et bra resultat.
Ved for lite gjær må gjæren formere seg mye, og ved formeringen dannes mye uønskede greier. Bl.a. Usmaker.
Men unngår jeg dette om jeg lager starter, eventuelt en dobbeltstarter som beskrevet over?
 
Larzan skrev:
magne1972 skrev:
Gjærmengden er noe av det viktigeste ved bryggingen for et bra resultat.
Ved for lite gjær må gjæren formere seg mye, og ved formeringen dannes mye uønskede greier. Bl.a. Usmaker.
Men unngår jeg dette om jeg lager starter, eventuelt en dobbeltstarter som beskrevet over?
Det er netopp derfor man lager starter. I starteren har man optimale forhold for reproduksjon, bl.a. ved oksygentilføring som bidrar til celleoppbyggingen. Starteren blir derimot oksydert, og ikke brukbart øl.
Man kan derimot tilsette starteren til vørteren da volumet er så lite i forhold, at det ikke vil påvirke øllet i merkbar grad.
Man kan til en viss grad hjelpe på usmaker etter underpitching av gjær ved lagring over en stund.
Riktig belufting av vørteren, riktig gjærmengde og gjæringstemperatur er de viktigeste faktorene i bryggingen.
 
Takk for gode svar! Kommer med et par oppfølgingsspørsmål siden søkefunksjonen ikke funker og jeg er generelt dårlig på å lete..
Er det noen ulemper ved å bruke for mye gjær, eller vil overflødig gjær bare gå i dvale når det er slutt på sukkeret?
Kan man kjøre dobbeltstarter som jeg beskrev 4 poster opp for å få økt gjærmengden?
 
Ulempene med å bruke for mye gjær er langt mindre enn de forbundet med å bruke for lite gjær. Hvis du vil beregne hvor stor starter du trenger til et brygg er gjærkalkulatoren til Jamil Zainasheff et utmerket utgangspunkt.

Poenget med å bruke rett gjærmengde, som det har blitt nevnt her, er gjærens smaksproduksjon. Produksjonen av estere er nært knyttet til gjærens formering. Ved små gjærmengder vil gjæren formere seg mye, noe som vil føre til økt esterproduksjon. Gjæren kan også bli "sliten" hvis den må formere seg mye, noe som kan resultere i for dårlig utgjæring.

Hvis man lager startere med lite gjær som utgangspunkt, kan det være en ide å formere den opp i flere steg.
 
Hei alle og takk for både svar og utfyllende spørsmål
Youtube videoen var nyttig i forhold til praktisk håndtering av dette.

Kalkulatoren sliter jeg litt med, men hvis jeg skjønner den rett kan jeg hvis jeg f.eks. har ca 25 liter vørter (6,6 USG):

Med de forutsetninger jeg har lagt der ta 99 ml av gjærløsningen jeg har, tilføre dette til ca 1,5 l gjærstarter (malt), riste dette i 1,5 liter flaska jeg har forberedt med væskelås og la dette stå ca. et døgn og tilføre førter.

Har jeg skjønt kalkulatoren rett?
 

Vedlegg

  • 22.JPG
    38,3 KB · Sett: 983
Ikke at det har noe å si for utregningen, men under Preferences kan man velge Liters å regne med :) Så slipper du å regne om til Gallons.
 
Jeg har brukt kalkulatoren og pitcha slurry direkte uten starter. Altså ville jeg tolka det som at hvis du pitcher 99ml rett i neste batch så er det gode greier...
 
EinarM skrev:
Jeg har brukt kalkulatoren og pitcha slurry direkte uten starter. Altså ville jeg tolka det som at hvis du pitcher 99ml rett i neste batch så er det gode greier...
Det blir nok feil. 99ml gjær er til starter. Ikke til vørter )
 
Ok, da lager jeg starter, og bruker den kalkulerte mengden (99 ml) til starter.

Ser at det brukes begrepet pitche. Hva menes egentlig med det?
Jeg rister godt får å få inn luft til gjæren, er det dette som menes?
 
magne1972 skrev:
EinarM skrev:
Jeg har brukt kalkulatoren og pitcha slurry direkte uten starter. Altså ville jeg tolka det som at hvis du pitcher 99ml rett i neste batch så er det gode greier...
Det blir nok feil. 99ml gjær er til starter. Ikke til vørter )

Det synes jeg er litt rart, siden det ikke står noe om hvor stor starter du trenger (slik det gjør på liquid yeast calculatoren).

Det står heller ingenting om starter under instruksjonene til kalkulatoren : http://www.mrmalty.com/calc/repitch.html
 
EinarM skrev:
magne1972 skrev:
EinarM skrev:
Jeg har brukt kalkulatoren og pitcha slurry direkte uten starter. Altså ville jeg tolka det som at hvis du pitcher 99ml rett i neste batch så er det gode greier...
Det blir nok feil. 99ml gjær er til starter. Ikke til vørter )

Det synes jeg er litt rart, siden det ikke står noe om hvor stor starter du trenger (slik det gjør på liquid yeast calculatoren).

Det står heller ingenting om starter under instruksjonene til kalkulatoren : http://www.mrmalty.com/calc/repitch.html

Bildet du linker til viser kalkuatoren når den er innstilt på repitching, dvs. bruk av gjær høstet fra tidligere brygg. Da lager du ikke starter.
 
En drøy måned nå siden jeg stilte dette spm., og jeg fulgte instruksjonene i Youtube videoen om hvordan rense ut gjæren fra gjærkaka.

Har nå tenkt å bruke den i et brygg på lørdag.
Har forresten snekret min første oppskrift, og vil gjærne ha tilbakemelding på humlevalg og mengder (malten er låst i vaccum  ;D

Newfarms APA
Volum 45 L
OG 1054
Colour: 13 EBC
Bitterness 37 IBU
Pale Malt        8000g
Vienna            1800g
Pale Crystal Malt 400g
totalt              10200g

Mash: 27 liter, 66 C 90 min, Mashout 77 C 60-90 min (samler 52 liter)

Chinook  25g  60min
Chinook  25g  15min
Citra      30g  15min
Citra      30g  1min (BeerCalc har ikke 2 min ?) + Cascade her også??
cascade  50g  dry  (økes??

Har igjen Chinook fra juleølet, og kjøpte Citra og Cascade.

WLP001 (Det er her slurryen kommer inn  :help:

Bruker jeg gjærkalkulatoren justerer for dato og drar ned gjærkonsentrasjonen kommer jeg tilslutt til 933 ml (har ca 1000 ml så stopper der :)
Jeg kan trekke helt ned til "Thin slurry" og da skal jeg ha 1440 ml, og hvis jeg trekker til "Thick Yeast kommer jeg til 320 ml.

Slik jeg tolker forklaringen til gjærkalkulatorens "Repitching from slurry" gjelder denne for slurry i bunn av gjæringskar.
Jeg har jo renset denne, så min gjær bær være mye mer konsentrert tenker jeg.

Vurderer følgende alternativer:
a) Skal jeg bruke gjærkalkulatoren rett frem og pitche inn de 1000 ml. jeg har.
b) Skal jeg bruke de 1000 ml. til en starter på ca. 3 liter

Innspill mottas med takk  :biersmile:
 

Vedlegg

  • 2012-10-25 21.25.51.jpg
    2012-10-25 21.25.51.jpg
    131 KB · Sett: 712
  • gjærkalk.png
    gjærkalk.png
    20,4 KB · Sett: 682
Siden gjæren er såpass gammel, vil en starter være absolutt å anbefale.
Jeg lurer på, er det gjæren din du har med bilde av?
Det ser isåfall ut som veldig lite gjær, og mesteparten vann/vørter...
 
Vurderte det slik selv også, så har laget en starter. Som du poengterer ser den tynn ut, men den er renset i flere trinn og tilnermet alle avfallstoffer fra gjærkaka er fjernet (etter oppskrift fra Youtube link tidligere i tråden). Er derfor spent på om det er altivitet i starteren når jeg kommer hjem i dag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp