Kan magnetrøreren gå i flere døgn?

Jeg har nå satt mitt livs første starter og har denne magnetrøreren: http://www.bryggselv.no/products/magnetrrer-bryggselv
I bruksanvisningen står det "Warning 4: Continuously work 8 hours if moderate speed, continuously word (skal vel være work?) 4 hours if high speed."
Jeg skrev til Bryygselv tidligere i dag, men de har visst tatt kveld og røreren går og går. Tror dere den kan gå i et par døgn?
 
Jeg har ikke samme type rører, men min har vel på det meste gått kontinuerlig i 3 døgn. Kan ikke skjønne at det skal være noe problem med denne heller, som jeg vil tro er av bedre kvalitet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg har samme rører og aldrig tenkt tanken om at den ikke kan gå kontinuelig.
Min har nå stått i 4 døgn med en lite stopp uten problem.
 
En magnetrører som ikke kan svirre lenger enn 8 timer er i mine øyne defekt, da starteren/gjæren ikke er ferdig på det tidspunktet. Har ingen grunn til å tro at dette er tilfellet med Bryggselv røreren og alle her på forumet som har kjøpt denne kjører vel lenger enn det bruksanvisningen hinter til. Synes faktisk du burde ta det opp med Bryggselv og få det avkreftet og rettet i bruksanvisningen. Hvis det mot formodning faktisk er noe produsenten mener skal stå ville jeg funnet meg et annet produkt, til den prisen burde det ikke være vanskelig.
 
Jeg har denne selv og lar den alltid gå "non stop" i minimum 36 timer. Ikke noe problem. Om det så hadde vært er problem hadde som nevt over produktet ikke vært egnet til formålet :)
 
Dersom den mot all formodning skulle knele av å gå mer enn 8 timer i slengen får du garantert en ny uten noen spørsmål fra Bryggselv. Jeg kjører min egen av sorten i 36-48 timer stort sett og det har gått helt fint gang etter gang etter gang.
 
Jeg har en BS-rører som åpenbart ikke har godt av å gå mer enn de 8 timene. Den blir varm, og jeg har fått ødelagt en starter på den måten. Jeg skal ta den med, og regner med at de uten videre bytter den. Det virker jo som om andre som har den samme, ikke opplever problemer.
 
Min blir litt varm. Den står i romtemperatur på ca 24 grader, men jeg kjenner at plata er litt varmere og nu sist målte jeg starteren til 28 grader. Jeg regner med at det er innenfor marginene. Håper jeg.
 
Optimal temperatur for en gjærstarter ligger i området 21-25 grader i de kildene jeg har sett fra Whitelabs/Wyeast samt faglitteratur. Gjæren vokser i temperaturer opp til 37 grader, men sluttresultatet er visstnok ikke like velegnet til å gjære øl når gjærstarteren går på høye temperaturer (gjærhelse og flokkulerings egenskaper ble nevnt)
Hvor signifikant dette er vet jeg ikke, 28 grader er vel ikke stor grunn til bekymring.

Flere som har erfart at denne røreren kan avgi en del varme
https://forum.norbrygg.no/threads/magnetrorer-bryggselv-eller-bryggland.13382/page-2#post-200629
 
Jeg har en BS-rører som åpenbart ikke har godt av å gå mer enn de 8 timene. Den blir varm, og jeg har fått ødelagt en starter på den måten. Jeg skal ta den med, og regner med at de uten videre bytter den. Det virker jo som om andre som har den samme, ikke opplever problemer.
Jeg har lest gjennom en del tråder om dette. Som sagt, dette er min første forsøk og det er mulig jeg kjører røreren på for høy hastighet. Jeg vil tro at jo høyere hastighet, jo høyere varme vil utvikles. Det var sagt et sted at det var tilstrekkelig at starteren hadde et lite smilehull så en diger malstrøm er unødvendig. Med tilstrekkelig minimal hastighet vil vel størrrelsen på kolben/starteren stå i forhold til varmetap til rommet og varmeutvikling fra plata. Det gjenstår derfor litt erfaring med dette, men jeg tror jeg er på rett spor: Altså for høy rotasjon og derav høyere varmeutvikling. På en starter opp mot fem liter vil også varmetapet til rommet kompensere for økt varme fra plata.
 
Det er gjort forsøk fra normalt etterrettelige kilder at høyere hastighet gir bedre gassutveksling og bedre gjærvekst. Men kvantespranget er jo fra ingen magnetrører til magnetrører med smilehull.
http://braukaiser.com/blog/blog/2013/03/25/stir-speed-and-yeast-growth/

Jeg har en selvbygd magnetrører basert på kraftig PC vifte som kostet meg under 100 lappen da de fleste delene jeg trengte lå liggende. Strømforsyningen er da ekstern og ingen merkbar varme genereres. Selv ville jeg vært misfornøyd dersom starteren min fikk ufrivillig temperaturstigning opp mot 30 grader, spesielt til en kost av 1600,-
Til den prisen forventer jeg kvalitet i alle ledd.
 
Kan det hjelpe å drille to hull i den magnetrøreren hvis det ikke finnes lufting fra før?

Veldig rart at det skal bli så varmt.
 
Vår magnetrører fra bryggselv stoppet etter 7 brygg. Sjekket aldri om den ble varm da jeg som andre her antok at dette var kvalitet.

Skal sjekke dette på den nye erstatningen som vi fikk. Bryggselv var hyggelige og ga god service når vi henvendte oss.
 
Kan det hjelpe å drille to hull i den magnetrøreren hvis det ikke finnes lufting fra før?

Veldig rart at det skal bli så varmt.

Jeg har tenkt på det - og har tenkt meg ganske mange hull, også:) - men vil ikke begynne å mekke på noe jeg har tenlt å bytte. Men det virker jo ganske underlig at det er laget ei helt tett kasse.
 
Bryggselv har svart:
"Magnetrøreren bør pauses i 5 til 10 min hver 8-10 time når den brukes til å lage gjærstarter for å skåne motoren."
Jaja, det skulle ikke være det største problemet. Mtp varme, så har jeg satt min til å gå i et rom som ligger på rundt 18-20 grader, og en 2,5 liter i en 5-literskolbe var etter et døgn på 24,8 grader.
 
Jeg synes ikke det er akseptabelt at ikke røreren kan gå kontinuerlig. Og jeg stoler rett og slett ikke på min; den kan bli varm ganske plutselig. Og det bør da være mulig å holde temperaturen nede på de temperaturene du har tenkt å gjære ølet på - og i hvert fall langt nærmere enn 7 grader (18 vs 25)? Så vidt jeg har forstått, er det gunstig.

Under stormgjæring utvikles det jo en del varme, men starteren bør vel klare å kvitte seg med varmen langt lettere enn det gjærende ølet i en dunk. Særlig hvis en setter møbelknotter under, slik at det blir lufting under kolben, også.
 
Tilbake
Topp