Kan malt med lavere/høyere EBC brukes?

Hei,
jeg tenkte å prøve meg på en melkestout (denne), og kunne tenkt meg å bruke noen rester jeg har liggende.

Oppskriften sier disse to:
Chocolate Malt (689.5 EBC)
Roasted Barley (591.0 EBC)

Mens jeg allerede har disse to liggende fra noen tidligere brygg:
Chocolate Malt (400 EBC)
Roasted Barley (1150 EBC)

Hva vil dere anbefale her? Øke/minske mengden, eller kjøpe nytt? Jeg trenger ikke så mye, så det er ikke snakk om så mye penger. Men om det jeg allerede har kan brukes, så hadde det vært kjekt.
 
Det er vel ikke bare fargen du endrer. Smaken i et mørkere/lysere malt er jo også annerledes, det blir akkurat som med kaffe. Du skal i hvert fall være forsiktig med den mørke roasted barley'en. Å gå ned på chokomalten er mindre dramatisk, vil jeg tro. Men sjekk opp hva produsenten sier.
 
Hei,
jeg tenkte å prøve meg på en melkestout (denne), og kunne tenkt meg å bruke noen rester jeg har liggende.

Oppskriften sier disse to:
Chocolate Malt (689.5 EBC)
Roasted Barley (591.0 EBC)

Mens jeg allerede har disse to liggende fra noen tidligere brygg:
Chocolate Malt (400 EBC)
Roasted Barley (1150 EBC)

Hva vil dere anbefale her? Øke/minske mengden, eller kjøpe nytt? Jeg trenger ikke så mye, så det er ikke snakk om så mye penger. Men om det jeg allerede har kan brukes, så hadde det vært kjekt.

Du kan jo lese litt om maltene her.

http://norbrygg.no/2008/05/09/maltsorter-og-karakteristikker/
 
Er det carafa 3 du har, og skal bruke carafa 1?
Vel, sommerferien gjorde at jeg glemte denne tråden...

Nei, ikke Carafa etter det jeg kan se. Weyermann 1150EBC. Står max 5% på hjemmesiden. Men er som Finn Berger nevner redd for at den blir for mørk og tar for mye overhånd på smaken. Forrige brygg med denne gjorde at alt smakte brent og ble kasta..

Vil jeg kunne halvere mengden som står i oppskriften, og gå for min 1150EBC istedenfor den som står oppført?
 
Mørkere betyr ikke mere smak, har jeg lært meg nå... gjetter på at 400ebc sjokko gir mere brent heftig smak enn på 600-tallet, mens roasted barley på over 1100 gir mer farge men mindre smak enn den andre, fordi de heftige smakene er brent bort. Så står det i skriften.
 
Kontaktet Weyermann (som er den malttypen jeg har) via facebook:

I have a recipe that calls for ROASTED BARLEY 591EBC. I already have roasted barley from you guys that is 1150EBC. Would you recommend me lowering the amount of 1150EBC, so the beer doesn't get to much dark and roasted flavour? (I'm only concerned about the flavour, not the colour)

Svaret jeg fikk:

Hello, I am Andreas from Weyermann(r). You had a request regarding repalcement of a 590 EBC roasted Barley: It should work if you reduce the amount by 50%. If you wannt to add some chocolate flavour I recommend using additional 2-5% of Weyermann(r) Caraaroma(r)
 
OK, det var et godt initiativ du tok der. Brent barn skyr som kjent ilden, og jeg er blitt ganske redd de sterkeste roasted barley'ene. Flott om du poster erfaringene med en 50% reduksjon - jeg tror ikke jeg hadde tort å bruke så mye en gang nå. Men det er meg - stol heller på Andreas fra Weyermann:)!
Ideen om at de sterkest brente har mindre smak, kommer kanskje fra det at det lett kan skje at smaken blir brent bort ved veldig høye temperaturer hvis ikke malteren er forsiktig. Men det skjer sikkert ikke hos Weyermann og de andre som kan det.
 
Tilbake
Topp