Kan man fate på cornelius uten co2

Jeg har 60 liter klart til tapping. Men har litt lite tid og lite lyst til å kjøpe flere flasker..

Er dette mulig? Spe på litt sukker og la drt stå? Eller trenger jeg co2 for å lukke lokket?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Miguel skrev:
Jeg har 60 liter klart til tapping. Men har litt lite tid og lite lyst til å kjøpe flere flasker..

Er dette mulig? Spe på litt sukker og la drt stå? Eller trenger jeg CO₂ for å lukke lokket?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Kan gå med bare sukker, vist du har gode lokk. Men du risikerer at det ikke blir tett.
 
Rutof skrev:
Miguel skrev:
Jeg har 60 liter klart til tapping. Men har litt lite tid og lite lyst til å kjøpe flere flasker..

Er dette mulig? Spe på litt sukker og la drt stå? Eller trenger jeg CO₂ for å lukke lokket?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Kan gå med bare sukker, vist du har gode lokk. Men du risikerer at det ikke blir tett.

Hvis det ikke blir tett og gjæren spiser sukkeret men co2en siver ut, hvordan påvirker dette ølen min? Blir det snåle smaker, eller blir det baee boblefritt?

Dette er egentlig bare for å ha et trygt sted å lagre ølen mens jeg er borte. Hvis alt som skjer er at gjæren spiser opp sukkeret uten at drt får bivirkninger kan jeg kanskje ksrbonere det igjen når jeg kommer hjem igjen?

Det er et spørsmål fra lommeboka. Vil ikke ha flere flasker nå og skal evt gå over til korneliusfat, så kan like så godt investere i fat nå men å droppe ekstrakostnaden med co2 og det som trengs der.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Jeg prøvde å karbonere en IPA naturlig på Cornelius fat (uten co2 til å tette lokket), der sikkerhetsventilen viste seg å være løs. I løpet av 14 dager ble det aldri noe trykk på fatet, så jeg ristet inn noe CO₂, og satte det til kunstig karbonering i kjøleskapet. Ølet ble helt supert.
 
Miguel skrev:
Rutof skrev:
Miguel skrev:
Jeg har 60 liter klart til tapping. Men har litt lite tid og lite lyst til å kjøpe flere flasker..

Er dette mulig? Spe på litt sukker og la drt stå? Eller trenger jeg CO₂ for å lukke lokket?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Kan gå med bare sukker, vist du har gode lokk. Men du risikerer at det ikke blir tett.

Hvis det ikke blir tett og gjæren spiser sukkeret men co2en siver ut, hvordan påvirker dette ølen min? Blir det snåle smaker, eller blir det baee boblefritt?

Dette er egentlig bare for å ha et trygt sted å lagre ølen mens jeg er borte. Hvis alt som skjer er at gjæren spiser opp sukkeret uten at drt får bivirkninger kan jeg kanskje ksrbonere det igjen når jeg kommer hjem igjen?

Det er et spørsmål fra lommeboka. Vil ikke ha flere flasker nå og skal evt gå over til Corneliusfat, så kan like så godt investere i fat nå men å droppe ekstrakostnaden med CO₂ og det som trengs der.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Kan da bli oksidert og lite holdbarhet
 
Hva skjer hvis jeg har oppi litt for mye sukker for å få opp trykket, og madammen napper litt i sikkerhetsventilen en gang i blant? Blir det bobler ut av en annen verden, selv om trykket blir lettet?
 
Men. Burde jeg heller kanskje bare putte de i sekundærkar? Får de av kaka? De blir i såfall stående der i en måned.
 
Hva med å kjøpe en Co2 Picnic med 1 patron? Koster bare 219,- og holder til å "forsegle lokkene". Så kan du heller karbonere med co2 når du er klar for ekstrakostnadene.

http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic-
 
Er som regel litt co2 i øl som bare har stått til gjæring, fyll på fatet og rist litt, så forsegles lokket om fatene ikke er for jævlige
 
geokri skrev:
Er som regel litt CO₂ i øl som bare har stått til gjæring, fyll på fatet og rist litt, så forsegles lokket om fatene ikke er for jævlige

Da rister man vel gjerne litt O2 inn i ølet med de ulemper det medfører?
Jeg ville kjøpt denne http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic- Denne bruker jeg ofte ifm fating da den er mye mer hendig en å styre med en stor CO2 flaske med regulator og masse stive slanger.
Har en øl-ut kobling til å fylle litt gass i fatet før tapping over, bruker en gass-inn kobling for å trykke lokket fast etterpå dersom fatet ikke skal karboneres med det samme.
Alt i alt en super og hendig liten dings men strengt tatt ikke nødvendig dersom man har CO2 fra før.
 
Tollefsen skrev:
geokri skrev:
Fyll fatet smellfullt så er det ikke rare mengden O₂ igjen :)

Det er sant!

Jeg har og 2 fat som jeg har karbonert med sukker nå i mangel av regulator etc til å trykksette fatene.
Jeg har deriomot fylt fatet med co2 fra en brannslokker før jeg fylte fatet.

Det skal vel ikke være mye o2 igjen i fatet da som kan redusere ølet??

Co2 er vel og tyngre enn luft..så co2 puten burde vel ligge rett oppå øla i fatet,,og evt restluft ligge høyest inni fatet,,uten kontakt med ølet,,teoretisk hvertfall.

Noen synspunkter på dette resonemanget??  ;)
 
Seloter skrev:
Hva med å kjøpe en CO₂ Picnic med 1 patron? Koster bare 219,- og holder til å "forsegle lokkene". Så kan du heller karbonere med CO₂ når du er klar for ekstrakostnadene.

http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic-

+1

Snappy sak å ha på fatedagen uansett om man har CO2-anlegg eller ikke. Purging, flushing og trykking av lokk går mye mer snappy en å styre med en tung 2/6 kg flaske.
Ikke så dum i parken heller! :ilike:
 
Buster skrev:
Tollefsen skrev:
geokri skrev:
Fyll fatet smellfullt så er det ikke rare mengden O₂ igjen :)

Det er sant!

Jeg har og 2 fat som jeg har karbonert med sukker nå i mangel av regulator etc til å trykksette fatene.
Jeg har deriomot fylt fatet med CO₂ fra en brannslokker før jeg fylte fatet.

Det skal vel ikke være mye O₂ igjen i fatet da som kan redusere ølet??

CO₂ er vel og tyngre enn luft..så CO₂ puten burde vel ligge rett oppå øla i fatet,,og evt restluft ligge høyest inni fatet,,uten kontakt med ølet,,teoretisk hvertfall.

Noen synspunkter på dette resonemanget??  ;)

Njæ, det er ikke sånn at CO2 i atmosfæren ligger her ende på bakkenivå selv om alt produseres her nede. Idet du injiserer CO2 så vil det blandes med lufta, denne puta som det nevnes både her og i gjæringskar er nokså overvurdert tror jeg. Men hjelper gjør det, fordi du fortrenger luften.
 
Tollefsen skrev:
Seloter skrev:
Hva med å kjøpe en CO₂ Picnic med 1 patron? Koster bare 219,- og holder til å "forsegle lokkene". Så kan du heller karbonere med CO₂ når du er klar for ekstrakostnadene.

http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic-

+1

Snappy sak å ha på fatedagen uansett om man har CO₂-anlegg eller ikke. Purging, flushing og trykking av lokk går mye mer snappy en å styre med en tung 2/6 kg flaske.
Ikke så dum i parken heller! :ilike:

+1

Tenkte også det samme før jeg leste innlegget.
Dette er utstyr som uansett er greit å ha og det koster ikke allverden.
 
Hvor er logikken i at du kan tappe over på sekundærfat uten at det oksyderes men ikke på cornyfat.
Tapper du på cornyfat vil co2 som må unnslippe ølet fortrenge luften i fatet, har du litt sukker på gjærer det og mere luft blir fortrengt selv om at det ikke er tett, men da blir det ikke kullsyre av co2 en
 
Tilbake
Topp