Kan man finne ut alkoholprosenten kun med fg? (cider)

Hei!
Mulig dumt spørsmål, men som overskriften spør: Kan man finne ut alkoholprosenten kun med FG?
Har dessverre ikke OG.  :(
Har en cider som landet på 993-994. Finnes det en formel som jeg kan bruke til å regne ut alkoholprosenten?  Hvis man går ut ifra at cideren er gjæret helt ut, og man vet hvor mye tynnere alkohol er enn vann, bør dette la seg gjøre? Eller?  :help:  :biersmile:

Ren eplejuice svinger mellom 1.040 og 1.050 i SG, så om du bare har brukt juice kan du for eksempel ta utgangspunkt i 1.045 og regne alkohol utifra det. Om du har brukt sukker så må du regne på hvor mye sukker du har mot så stort volum du har. En enkel oppskriftskalkulator kan hjelpe deg med dette, og så da beregne hvilken OG du hadde.

Så nei, det finnes ikke noe formel som bare benytter FG, men du kan gjøre en kvalifisert gjetting på hvor høy OG du hadde

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Dersom det kun er alkohol og vann som utgjør massen (ikke noe sukker), skulle det være greit, men det er vel ikke så veldig sannsynlig? Etanol har en masse på 0.789 kg/l (ved 20 grader), mens vann har masse 1 kg/liter. For å få 0.994 kg/l som du oppgir trengs altså et blandingsforhold på x deler etanol til 1-x deler vann, slik at

(1-x)*1+0,789x=0,994 =>
x=0,02843

altså skulle det være omtrent 2,8% alkohol. Jeg tror imidlertid ikke det stemmer, fordi det trolig er sukker igjen som ikke er gjæret bort. Eplejuice jeg har presset selv har hatt OG på mellom 1.040 og 1.046, mens jeg har hørt andre rapportere OG på kjøpejuice til rundt 1.040. Dersom juicen du brukte var 1.040 og den gjæret ned til FG 0.994, skal du ha rundt 6% alkohol...

Har du både refraktometer og oschealvekt kan du finne OG og alkoholprosent vha denne kalkulatoren:

http://www.northernbrewer.com/refractometer-calculator/

Tilbake
Topp