Kan man vekke øl fra de døde?

Skuffelsen var stor da jeg åpnet mine første egenproduserte øl her om dagen. Det var null lyd, null kullsyre og null skum. Et eller annet sted har jeg gjort en stor feil, men har foreløpig ikke klart å finne den.
Brygget er en batch whole grain American Brown Ale som jeg fordelte i et stort og et lite gjæringskar. Etter 17 dager gjæring lagde jeg standard sukkerlage til den store batchen (220 g sukker) som jeg helte oppi tappedunken før jeg forsiktig fikk over vørteren med hevert. Samme prosedyre med den lille eksperimentbatchen, men her hadde jeg erstattet noe av sukkeret med honning i tillegg til noe krydder. Det endte i 72 + 8 flasker, NØ med patentkork. Disse har stått i trygge omgivelser på kjellergulvet (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10905.0.html) i to uker til. Temperaturen i kjelleren er stabilt 18-19 grader.
Jeg har bare åpnet to øl fra den store batchen, og begge var stein daue. Jeg antok at det var lekkasje i korkene, siden jeg syntes de var langt lettere å åpne enn å få igjen. Men når jeg prøvde en flaske fra den lille batchen, så var det kullesyre som det bør være. Meget fint skum som holdt seg lenge i glasset. Jeg merket ingen forskjell på korken ift de døde halvbrødrene.

Hvis det viser seg at alle/mange øllene fra den store batchen er daue, kan jeg vekke de til live ved å legge oppi en sukkerbit, sørge for skikkelig korking og la de stå i stua et par uker til?
 
Kanskje det er litt for kaldt. Prøv å ta noen flasker opp i stua for en uke og se om dette gjør at ølet tar en Lasarus.
 
Vi brygget en IPA med wlp 007 som er "highly flocculent" 13/5 og flasket den 31/5. Her ble det og veeeeeldig lite kullsyre etter noen få uker, så vi satte flaskene i 23-25 grader. Der har de stått siden og er nå nesten perfekte! Altså ca 2,5 måneder...  :jaha:  Vi hadde egentlig gitt opp disse og hadde derfor kjøpt inn nottingham gjær for å hjelpe til litt. Men når vi åpnet et par for å ha i ekstra gjær var d full gang i flaskene! Kjempefin overraskelse og gjæren kunne gjemmes til en annen gang! Tror det er lurt å være tålmodig og heller prøve å sette flaskene litt varmere noen uker så blir det nok fytt skal du se!  :skitbra:
 
Ver og merksam på at sukkerlake kan blande seg litt dårleg med ølet og føre til at nokon få flasker får mesteparten av sukkeret, og resten nesten ingenting.
 
protto skrev:
Ver og merksam på at sukkerlake kan blande seg litt dårleg med ølet og føre til at nokon få flasker får mesteparten av sukkeret, og resten nesten ingenting.

Hva er trikset for å sikre jevn blanding uten å utsette ølet for oksydering? Jeg hadde sukkerlaken i tappedunken før jeg brukte hevert fra gjæringskaret og ned i sukkerlaken. Jeg prøvde å holde utløpet så nær bunnen som mulig for å hindre bevegelse under overhellingen, men det var kanskje ikke så lurt?
 
Når jeg flasker tapper jeg i omlag en liter med øl i tappebøtta med hevertslangen i en halvsirkel slik at ølet lager en sirkulær bevegelse. Har så i halve sukkerlaken. Fortsetter å tapppe og tar den resterende sukkerlagen når jeg er halvveis. Funker gull det.
 
protto skrev:
Ver og merksam på at sukkerlake kan blande seg litt dårleg med ølet og føre til at nokon få flasker får mesteparten av sukkeret, og resten nesten ingenting.

AHA - det forklarar kanskje ein del overraskande opningar.

Avdeling for ville idear: kanskje eit nytt bruksområde for magnetrøraren på låg fart - å sørga for at sukkerlaken vert fordelt?
 
Sålenge man har i sukkerlaken i flaskebøtten først så blandes det bra. Om ølet er helt dødt burde du tenke deg hardt og lenge om du faktisk hadde sukkerlake i bøtten, eller om ene batchen din fikk sukker for to..
 
Stein Norem Wisted skrev:
Jeg bruker doseringssprøyte, kjøpt på apotek, som sikrer like mye sukkerlake i hver flaske. Det funker greit for meg.

Gjør det på samme måte for å sikre at det blir riktig mengde i hver flaske. De gangene jeg har lest om flaskebomber virker det alltid som om at det blir blandet sukkerlake direkte i karet før flasking.
Har en 20 ml sprøyte hvor jeg lager en konsentrasjon som tilsvarer 10ml sukkerlake pr. halvlitersflaske (3g/10ml).  Fyller da to flasker pr. opptrekk i sprøyta. Dette er raskt og enkelt.
 
SverreK skrev:
Sålenge man har i sukkerlaken i flaskebøtten først så blandes det bra. Om ølet er helt dødt burde du tenke deg hardt og lenge om du faktisk hadde sukkerlake i bøtten, eller om ene batchen din fikk sukker for to..

Den tanken har slått meg, at jeg har hatt et hjernedødt øyeblikk (som følge av oppspilthet, drukkenhet eller paranoid schizofreni) med feil tilsats, enten helt i feil dunk eller utslagsvasken...

Men tilbake til opprinnelig spørsmål (siden jeg har 70 halvlitere igjen med potensiell dau øl): Har jeg noe å hente på å tilsette en sukkerbit og lagre de to uker til, eventuelt også tilsette gjær, eller bør jeg følge første tips om å lagre de som de er i stuetemperatur? Siden jeg har så mange flasker kan jeg lage en matrise med lagring på ulike temperaturer, noen med kun sukkerbit, noen med sukkerbit og litt gjær og noen uten tilsetninger, men gidder ikke det hvis det absolutt ikke har noe for seg.
 
Odland skrev:
Når jeg flasker tapper jeg i omlag en liter med øl i tappebøtta med hevertslangen i en halvsirkel slik at ølet lager en sirkulær bevegelse. Har så i halve sukkerlaken. Fortsetter å tapppe og tar den resterende sukkerlagen når jeg er halvveis. Funker gull det.

Samme her. Aldri hatt problemer. Funker godt
 
Rutof skrev:
Odland skrev:
Når jeg flasker tapper jeg i omlag en liter med øl i tappebøtta med hevertslangen i en halvsirkel slik at ølet lager en sirkulær bevegelse. Har så i halve sukkerlaken. Fortsetter å tapppe og tar den resterende sukkerlagen når jeg er halvveis. Funker gull det.

Samme her. Aldri hatt problemer. Funker godt

Gjør det samme med heverten, men jeg har all sukkerlaken i først, og så tapper alt ølet over i en operasjon. Har blitt jevn karbonering likevel.
 
Jeg passer på å ha relativt mye sukkerlake. Med 120 gram sukker bruker jeg iallefall 7-8 desiliter vann på en 20-liters batch.
Tykke sukkerlaker har jeg fått ujevn fordeling med, men når jeg begynte å bruke mer vann i sukkerlaken, har jeg aldri hatt problemer. Har i sukkerlaken først, deretter ølet. Den steriliserte hevertslangen ligger helt nederst i gjæringskaret og lager en svak spiral i ølet når jeg tapper. Blandes bra da.
 
Hallstein skrev:
Jeg passer på å ha relativt mye sukkerlake. Med 120 gram sukker bruker jeg iallefall 7-8 desiliter vann på en 20-liters batch.
Tykke sukkerlaker har jeg fått ujevn fordeling med, men når jeg begynte å bruke mer vann i sukkerlaken, har jeg aldri hatt problemer. Har i sukkerlaken først, deretter ølet. Den steriliserte hevertslangen ligger helt nederst i gjæringskaret og lager en svak spiral i ølet når jeg tapper. Blandes bra da.
Det høres ut som en mulig årsak, jeg lagde laken så tykk som mulig for å få minst mulig utvanning av ølet, tror jeg brukte 2-3dl vann til 220g sukker. Da kan det være at jeg har noen flasker som er særdeles høye på sukker innimellom. Det blir kanskje noen flaskebomber i stua utover nå da, skal bli spennende å følge med på.
 
Tilbake
Topp