Kan nokon anbefale ei bok om ølbrygging?

sis

 
Hei!

Lurer på om de kan anbefale ei bok om brygging av øl for nybyrjarar. Har sett på desse to:

Håndbok i ølbrygging av Gustav Foseid
Moderne hjemmebrygging av Lars Bjørnstad og Espen A. Haavardsholm

Har nokon lest dei, eller evt andre tips til bøker?

-sis
 
Haha, ja du vil kanskje anbefale den første du då?

Noen vil kanskje kalle meg partisk, men ja jeg vil nok det. Av de bøkene er nok min bok en del nyere og mer oppdatert på det som har skjedd på hjemmebryggerfronten i det siste.

Målet var å lage ei bok som er grundig nok til at man kan lære å brygge av den, og lettlest nok til at man ikke kjeder seg på vegen. Om jeg har lykkes, får andre si noe om.
 
Gustav sin bok er en god introduksjonsbok, den første jeg kjøpte. Kjøpte faktisk begge du nevner. Sistnevnte opplevdes som litt utdatert når jeg kjøpte den, uten at jeg har lest den på nytt nå...Andre gode er Palmer sin 'How to brew', og Greg Hughes sin 'Brygg ditt eget øl'. Sistnevnte har også svært mange oppskrifter jeg har prøvd med godt hell.
 
Nå brygga vi vår første batch før vi leste bøker, og det gikk overraskende bra, men jeg plukket med meg "Ølbrygging fra hånd til munn" for et par dager siden. Veldig bra bok! Interessant, velskrevet, lettlest og informativ. Grafisk sett ekstremt tiltalende er den også! Leste den ut på en halv kveld, så hvis jeg skal komme med kritikk så må det være at den burde vært dobbelt så tykk, hehe
 
"How to brew" av Palmer er vel en slags referanse, men den er for grunding til å fungere som introduksjonsbok.

Jeg startet med "Ølbrygging fra hånd til munn" og den funket for meg, men layout etc er hakket for hipt til at den er veldig praktisk.
 
Noen vil kanskje kalle meg partisk, men ja jeg vil nok det. Av de bøkene er nok min bok en del nyere og mer oppdatert på det som har skjedd på hjemmebryggerfronten i det siste.

Målet var å lage ei bok som er grundig nok til at man kan lære å brygge av den, og lettlest nok til at man ikke kjeder seg på vegen. Om jeg har lykkes, får andre si noe om.

Vil absolutt anbefale Gustav sin bok, kanskje min favoritt blant norske bøker om emnet. Denne boka gir en veldig god innføring i det bryggetekniske, gode basisoppskrifter, samt det jeg vil kalle et riktig nivå på teorien innenfor de ulike delene av ølbryggingen.

Bruker også John Palmers "How to brew" som oppslag. Av nettsteder vil jeg anbefale braukaiser.com
 
Sist redigert:
Jeg anbefaler Ølbrygging fra hånd til munn. (Thomas Horne og Colin Eick)

Veldig fin bok, der står det mye nyttig informasjon for nybegynnere. Det er også med 72 oppskrifter fra kjente bryggerier som Nøgne Ø, Kinn, Ægir osv.

Jeg kjøpte den nylig på Ark for 249,-
 
Bokbehovet vil endre seg etterhvert som du tilegner deg mer teoretisk og praktisk kompetanse. Forblir du interessert, vil du trolig ende opp med alle bøkene over :)
Fra hånd til munn er en trendy og fin bok som egner seg til gave og for nye bryggere. Jeg leste 'moderne' hjemmebrygging mer som en historisk bok om utvikling. Palmer sin bok er den boken jeg oftes leser deler av omigjen, og du finner også førsteutgaven gratis som web-bok. Vær oppmerksom på at ganske mye er oppdatert og også endret i tredje utgaven i bokform.
Gustav sin bok bør du også bare kjøpe først som sist. Den slår aldri feil...
 
Tilbake
Topp